Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

Siis, metrohan alueelle tulee se on aivan varmaa. Ratikkaa ei tule laisinkaan. Se että yksi metroasema jää pois ei heivauta metrosuunnitelmaa kartalta, vain linjaus muuttuu. Metron lisäksi tulisi aloittaa HELI-radan 1. vaihe, eli Tapanilasta Porvooseen, mielellään heti alkuun 4-raiteisena Porvooseen, josta jatko 2-raiteisena.
Hyvä, että edes joku muistaa HELI-radan. Sehän oli (näennäisesti) yksi virallisista vaihtoehdoista ja se vaikutti monin puolin mainolta, harmi vain, ettei HS ole muistanut mainita siitä edes vahingossa. Epäilen kuitenkin syvästi metron tarpeellisuutta, jos paikalle saadaan 4-raiteinen HELI-rata alle 20 minuutin matka-ajalla Helsingin keskustaan - nyt puhutaan kuitenkin omakotitaloalueesta. Itäkeskukseen suuntautuvaan liikenteeseen riittää vallan mainiosti Raide-Jokerin jatke.

Metro on parhaimmillaan maan alla ja siellä, missä pintaliikenne on tukossa eikä maan päälle voi rakentaa joukkoliikenneväyliä. Toivottavasti Östersundomia ei suunnitella kuitenkaan ko. pohjalta.
 
Siis, metrohan alueelle tulee se on aivan varmaa. Ratikkaa ei tule laisinkaan.

No onpa hyvä, että joku kertoo meille totuuden.

Metron lisäksi tulisi aloittaa HELI-radan 1. vaihe, eli Tapanilasta Porvooseen, mielellään heti alkuun 4-raiteisena Porvooseen, josta jatko 2-raiteisena.

Melko epätodennäköistä. Uudenmaan liiton hallituksen vahvistamassa esityksessä 2. vaihemaakuntakaavaksi HELI-varaus on poistettu ja Porvoon rata kulkee lentokentän kautta. Kaavaehdotus on ollut kahdella lausuntokierroksella viime kesänä ja syksynä. Ensimmäisen kierroksen jälkeen Porvoon radan linjaukseen ei tehty muutoksia. Vastineet toisen kierroksen lausuntoihin ovat vissiin tekeillä paraikaa ja kaava pitäisi hyväksyttämän maaliskuussa. Ks. http://www.uudenmaanliitto.fi/?s=1470
 
Helin alkuperäinen reitti on parempi, mutta kyllä, myös lentoasema tarvitsee niin Helille, Oikolle, päälle ja Elsalle yhteydet. Heli rataa ei tulisi sitoa lentokenttään. Alkuun lentorata pää- ja oikoradoille, sitten 2050-2100 tilanteessa Keravalta ratavedot Elsalle ja Helille.
 
Kun lehden karttaa katsoo, niin Vantaan puolella on asemaseutu nimeltään Länsisalmi, eikä Västersundom, mutta Helsingin puolella on Östersundom, eikä Itäsalmi. Onko tuossa Suomessa suomeksi mitään järkeä? Mitä pitäisi tehdä, keneen olla yhteydessä, että tuollainen lähes puolalaisenvaikea nimi saataisin pois Stadin kartalta? Onhan tuo nyt typeräkin nimi, täälläkin joudutaan käyttämään kaikenlaisia Östiksiä tai Ö-sundomeita, kun eivät täkäläisetkään fiksut latinalaisilla tms. sivistysnimillä snobbailevat kirjoittajat osaa tuota pitkäksi kirjoittaa :)
Kelpaisko Länsisalmi-Västersundomille joko Westersundom tai ranskalaisen fiini Ouestersundom ja Itäsalmi–Unk…Östersundomille keisarillisen komealta kalskahtava Austrosundom? ;)
 
Kun lehden karttaa katsoo, niin Vantaan puolella on asemaseutu nimeltään Länsisalmi, eikä Västersundom, mutta Helsingin puolella on Östersundom, eikä Itäsalmi. Onko tuossa Suomessa suomeksi mitään järkeä? Mitä pitäisi tehdä, keneen olla yhteydessä, että tuollainen lähes puolalaisenvaikea nimi saataisin pois Stadin kartalta? Onhan tuo nyt typeräkin nimi, täälläkin joudutaan käyttämään kaikenlaisia Östiksiä tai Ö-sundomeita, kun eivät täkäläisetkään fiksut latinalaisilla tms. sivistysnimillä snobbailevat kirjoittajat osaa tuota pitkäksi kirjoittaa :)

Östersundomhan ̶o̶n̶ oli Itäsalmi, Sipoon anneksaatiossa suomenkielinen nimi vain katosi. 2009 oli vielä kumpikin käytössä, [Street View]. Nykyään se ylempi rivi kyltissä on vain tyhjää sinistä.

Nimethän juontuvat aidosta lahden salmesta, joka oli olemassa ennen maankohoamista. [Kartasta] voi korkeusmallin avulla nähdä matalikoista miten lahti ennen suuntasi luoteeseen ja pohjoiseen, ja päättyi kalastajakylään (Sotunki). Itäsalmi todellakin oli salmen itärannikko, korkeat kalliot aika karttamerkinnän päällä. Oikeastaan Östersund olisi Itäsalmi, Östersundom on vähän kuin Itäsalmenvieri. Jos ei linkki toimi, [tässä screenshot].

[SUB]Nippelitietona, Street View-kuva katsoo suoraan kohti kallioita jotka olivat varsinainen Länsisalmi. Auto ja tie ovat pitkälti entisen merenpinnan kohdalla.[/SUB]
 
Oikeastaan Östersund olisi Itäsalmi, Östersundom on vähän kuin Itäsalmenvieri. Jos ei linkki toimi, [tässä screenshot].
-om:han on ruotsin kielen vanha monikon datiivi, joka elää Sundomin ohella edelleen erityisesti itäisellä Uudellamaalla sellaisissa nimissä kuin Bodom, Garpom, Hopom, Hardom, Valkom jne. Sundom voisi vapaahkosti suomennettuna olla vaikkapa "Salmilla".
 
Sundom voisi vapaahkosti suomennettuna olla vaikkapa "Salmilla".

Pohjanmaalta löytyy tälle ihan oma sanansakin: korva. Elää esimerkiksi paikannimessä Koskenkorva. Eli voisimme paremminkin puhua Itäsalmenkorvasta. Tosin tuo korva-sanan käyttö tuossa merkityksessä on vahvasti murteellinen. Mutta eipä tämä keskustelu hirveän vakava enää ole ollut. Eikä liity aiheeseenkaan...
 
Uutisen kirjoittajan aikaisemmat tekstit tietäen ei toki mikään yllätys, mutta ihan pokkana väittää jutussa, että "uuden alueen asukkaat liikkuisivat etupäässä metrolla".

Olikos se metrolle suunniteltu osuus 30% paikkeilla, ratikalla olisi päästy lähes 40:een. Hesarin fantasioista riisutussa todellisuudessa alueella liikutaan "etupäässä autolla".
 
Olikos se metrolle suunniteltu osuus 30% paikkeilla, ratikalla olisi päästy lähes 40:een. Hesarin fantasioista riisutussa todellisuudessa alueella liikutaan "etupäässä autolla".
Kyllä se juuri näin on tehtyjen ennusteiden mukaan. Östersundomin joukkoliikenteen käytön osuus on jopa alhaisempi kuin keskimäärin seudulla. Eli metrolähiön tekeminen ei suinkaan lisää vaan vähentää seudun joukkoliikenteen osuutta.

Tälle on myös helposti ymmärrettävä selitys. Metrolla ei pääse kuin Helsingin keskustaan. Sinne suuntautuu vain pieni osa kaukana Helsingistä olevan Östersundomin matkoista. Muualle ei pääse kuin autolla, koska poikittaista joukkoliikennettä ei edes voi tehdä palvelukykyiseksi busseilla. Jossain kartassa oli esimerkiksi Itäkeskuksen ja Lentokentän välille piirretty bussilinja runkolinjaksi. Malmia ja Tammistoa kiertelevä linja 519 käyttää matkaansa 40 minuuttia, autolla pääset vartissa. Ei silloin joukkoliikenne houkuttele, jos ei ole pakko.

Antero
 
Takaisin
Ylös