Voihan se mennä toisinkin päin.
Tuossa on kuitenkin piirrelty aika paljon punaisia neliöitä Salmenkallion ja Majvikin metroasemien ympärille. Näihin paikkoihin ei mene kaavassa raitiotietä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Voihan se mennä toisinkin päin.
Liikenteellisesti parhaaksi todetaan vertailussa ve E
Vaihto pikaratikasta metroon Itiksessä, Mellunmäessä tai ihan missä vaan kuulostaa kömpelöltä idealta, joka korostaisi tunnetta idän perifeerisyydestä.
Riippumattomat tekijät ovat esittäneet seudullista ratiotieverkkoa, jossa Itäsalmesta pääsisi suoraan ratikalla Jokerin reitille ja Pasilaan. Näiden matkustajien yhteenlaskettu osuus on ehkä pienempi kuin keskustaan menijöiden, mutta aika iso kumminkin. Aiheuttaako heidän pakottaminen vaihtamaan tunnetta periferisyydestä?
Joukkoliikenneinvestoinnit (huom. vaikka junalla pääsisi Porvooseen asti!) olisivat samaa tasoa kuin Majvik-mutkametrolla
Liikennöintikustannukset on väärin laskettu, niistä puuttuu selvästi mahdollesen bussilliityntälinjaston kustannukset. Korjatkaa nyt toi.
Vertailun mukaan kustannukset ovat samaa luokkaa asukasta kohti. Mukaan HELI-rataan on siis laskettu myös mm. joukko porvoolaisia.Sivu 40: "Radan kustannus on arvioitu vain yleiskaava-alueelle sijoittuvalta osuudelta, jonka on arvioitu sijoittuvan asemineen kokonaan maan alle. Radan kokonaiskustannusarvio Helsingin ja Porvoon välillä on alustavasti arvioiden yli 1000 milj. euroa"
Heli-radan yhteyden Tapanilasta Vantaan itärajalle arvioitiin joskus maksavan yli 250 miljoonaa euroa. Tätä ei ole laskelmissa mukana. Puhuttaisiis siis suuruusluokasta 600 miljoonaa, jotta juna saataisiin Sipooseen asti. Olettaen, että radan saa rakentaa. Fazerilan pohjavesialueen läpi ei periaatteessa saa rakentaa mitään, vaikka olisi kaavoihin merkittykin.
Fazerilan pohjavesialueen läpi ei periaatteessa saa rakentaa mitään, vaikka olisi kaavoihin merkittykin.
Fazerilan pohjavesialueen läpi ei periaatteessa saa rakentaa mitään, vaikka olisi kaavoihin merkittykin.
HELI-radan varaus perustuu voimassa olevaan seutukaavaan. Vantaan kaupunginhallituksen valituksen johdosta antaman lausunnon mukaan radan rakentaminen saattaa tulla ajankohtaiseksi, jos yhdyskuntarakenne itäisellä Uudellamaalla ja Kymen rannikkoseudulla muuttuu oleellisesti ja kysymys on joka tapauksessa pelkästä varauksesta. Pohjaveden suojaamistoimenpiteet kuuluvat ratojen, teiden ja tunneleiden toteutussuunnitteluun ja rakentamistekniikkaan ja tulevat selvitettäviksi mahdollisen radan rakentamisvaiheessa. Yleiskaavan varaukset antavat näin ollen kaavallisen valmiuden väylien toteuttamiselle. Rakentamiseen tähtäävissä tarkemmissa suunnitelmissa tutkitaan hankkeen tekninen toteuttamiskelpoisuus ja riskien hallinta.
[...]
Vaasan hallinto-oikeus on 4.5.2001 tekemällään päätöksellä n 01/0064/2 Oy A Ab:n valituksesta lisännyt pohjavedenottamon lähisuojavyöhykettä koskevan määräyksen, jonka mukaan alueelle ei saa rakentaa uusia yleiselle liikenteelle tarkoitettuja liikenneväyliä. HELI-radan linjaus kaava-alueen osalta sijoittuu lähisuojavyöhykkeen ulkopuolelle ja metron jatkamiseen liittyvä LR-varaus sekä siihen liittyvä tieliikenteen alue sijaitsevat lähisuojavyöhykkeen rajalla. Uudenmaan ympäristökeskuksen valitusten johdosta antaman lausunnon mukaan HELI-radan joskus mahdollisesti toteutuessa hanke tulee edellyttämään YVA-menettelyä. Uudet ratkaisut radan linjauksista tai varauksen pois jättämisestä tulee lausunnon mukaan tehdä maakuntakaavatasolla tarpeellisiin selvityksiin tai YVA-menettelyyn perustuen ja samalla ratkaista ristiriidat vesilain mukaisten säädösten kanssa. Siihen saakka nykyisen seutukaavan mukaiset linjaukset on ympäristökeskuksen mukaan syytä säilyttää myös yksityiskohtaisemmassa kaavoituksessa. Hallinto-oikeus on todennut, että osayleiskaava on niin yleispiirteinen, että liikennealueet on mahdollista sijoittaa pohjavesialueen lähisuojavyöhykkeen ulkopuolelle tai vyöhykkeen rajalle. Suoja-alueiden rajoja ja suoja-aluemääräyksiä voidaan lisäksi tarvittaessa muuttaa. Vaasan hallinto-oikeuden mainittu päätös ei siten muodosta estettä seutukaavan mukaisten ratavarausten sisällyttämiseen osayleiskaavaan. Näin ollen ei myöskään sähköjohdon osalta ei ole ollut syytä antaa määräystä siitä, että se on toteutettava maanpäällisenä ratkaisuna. Hallinto-oikeus on katsonut, että hankkeiden vaikutukset pohjavesioloihin on osayleiskaavaa laadittaessa tutkittu niin tarkoin kuin se on etukäteen mahdollista. Osayleiskaavaa ei voida pitää tältä osin maankäyttö- ja rakennuslain tai vesilain vastaisena.