Ilmainen matkustus lastenvaunujen kanssa

kouvo

Suljettu tunnus
Liittynyt
28 Helmikuu 2007
Viestit
1,250
Syypää rattaita pullisteleviin vaunuihin on myös HKL-ajan sääntöartefakti, joka palkitsee lastenvaunujen käyttämisen maksuttomalla matkalla. Alkuperäinen syy tähän säädökseen on kadonnut jo ajat sitten.

Mikä se alkuperäinen syy metron kohdalla tähän oli?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metrohavaintoja 2012

Mikä se alkuperäinen syy metron kohdalla tähän oli?

Että on yhtenäistä kun missään ei tarvitse maksaa.

Minusta koko sääntö on aivan kummallinen. Lentoliikenteessä joutuu maksamaan tavallista lippua suuremman hinnan, jos vie koneessa enemmän tilaa kuin mitä yhdelle matkustajalle on varattu. Esim. sylilapsi ilman omaa istumapaikkaa maksaa tyypillisesti 10% aikuisen lipunhinnasta ja POS (person of size) maksaa lipustaan 150%, mikä oikeuttaa sitten kahteen vierekkäiseen turistiluokan paikkaan. Jos tuota noudatettaisiin, niin lastenvaunuistahan perittäisiin vähintään nelinkertainen matkalipun hinta.

Onkos Helsingissä muuten joutunut maksamaan koirasta koskaan? Saksassa koira matkustaa lastenlipulla.
 
Vs: Metrohavaintoja 2012

Että on yhtenäistä kun missään ei tarvitse maksaa.

Minusta koko sääntö on aivan kummallinen.

Samoin, tosin eri syystä. Bussissa ja ratikassa sääntö on mielestäni täysin relevantti, koska turvallisuus. Mutta metron kohdalla logiikka ontuu, eikä perustelu enää ole turvallisuus, vaan sosiaalipolitiikka.
 
Vs: Metrohavaintoja 2012

Samoin, tosin eri syystä. Bussissa ja ratikassa sääntö on mielestäni täysin relevantti, koska turvallisuus. Mutta metron kohdalla logiikka ontuu, eikä perustelu enää ole turvallisuus, vaan sosiaalipolitiikka.

Mitenkäs arvokortin leimaaminen tai tekstarilipun tilaaminen muuttuu vaunujen kanssa liikkuessa niin vaaralliseksi? Liikenne sujuvoittuisi kun tällaiset sosiaalituet maksettaisiin suorina tulonsiirtoina.
 
Vs: Metrohavaintoja 2012

Mitenkäs arvokortin leimaaminen tai tekstarilipun tilaaminen muuttuu vaunujen kanssa liikkuessa niin vaaralliseksi?

Niin kauan kuin kuljettajarahastus on olemassa ei mielestäni miltään ihmisryhmältä voi kieltää sen käytön mahdollisuutta. Busseissa arvokorttikaan ei ole mikään ratkaisu vaunuasiaan.
 
Vs: Metrohavaintoja 2012

Niin kauan kuin kuljettajarahastus on olemassa ei mielestäni miltään ihmisryhmältä voi kieltää sen käytön mahdollisuutta.

Lastenvaunueen tapauksessa on kuitenkin kyse asiakkaan omasta valinnasta. Lapsen pystyy kyllä kuljettamaan muillakin tavoilla, kuten mainitulla kantoliinalla, jos haluaa maksaa matkastaan enemmän kuin arvolipun verran.
 
Vs: Metrohavaintoja 2012

Niin kauan kuin kuljettajarahastus on olemassa ei mielestäni miltään ihmisryhmältä voi kieltää sen käytön mahdollisuutta. Busseissa arvokorttikaan ei ole mikään ratkaisu vaunuasiaan.

Ei kukaan ole kieltämässä lastenvaunujen työntäjältä lipun ostamista. On se onnistunut ennen tätä sääntöäkin, lie vasta 90-luvulla tullut. Jos työntäjä sitten valitsee, ettei voi jättää vaunua 8 m päähän käydäkseen lippuostoksilla niin minusta hän samalla valitsee, että ostaa lipun etukäteen.

Myös kaikki yli 250 kg painavat matkustajat tulee vapauttaa lipun hankinnasta, sillä he eivät mahdu variotramissa kulkemaan käytävällä eivätkä siten voi ostaa lippua kuljettajalta, koska joutuvat matkustamaan lastenvaunutilassa.
 
Vs: Metrohavaintoja 2012

Lapsen pystyy kyllä kuljettamaan muillakin tavoilla, kuten mainitulla kantoliinalla, jos haluaa maksaa matkastaan enemmän kuin arvolipun verran.

On lapsia, joita ei yksinkertaisesti voi kuljettaa kantoliinassa/-repussa tai vastavissa. Joissain tapauksissa vaunuitta ei siis vain voi lähteä liikenteeseen. Tietenkin on oma asia, poistuuko kotoaan ihmisten ilmoille vai ei. Mutta hulluksi siinä voi tulla, jos ei poistu.

Mutta mitä lippuasiaan tulee, olen sitä mieltä, että Helsingissäkin pitäisi olla kaikille lippupakko metrossa ja muissa raideliikennevälineissä. Bussin voi jättää maksuttomaksi (ja ehkä korkealattiaiset ratikat).
 
Tämähän lähti liikenne/asiakasturvallisuudesta busseissa. Pian kuitenkin tuli palautteitta siitä, että on tämä niin epistä, kun liityntälinjan bussissa pääsee ilmaiseksi niin sitten kuitenkin pitää maksaa metrossa.
 
Onhan se epäloogista.

Ihan yhtä epäloogista on minusta se, että ilmainen matka sidotaan lapsenkuljetusvälineeseen. Eli jos ajattelet kanssamatkustajia ahtaassa kulkuvälineessä ja käytät kantoliinaa ja viet siten vähemmän tilaa, niin sinut palkitaan lipunostopakolla, mutta jos tulet lastenvaunujen kanssa, saat ilmaisen matkan.
 
Tämähän lähti liikenne/asiakasturvallisuudesta busseissa. Pian kuitenkin tuli palautteitta siitä, että on tämä niin epistä, kun liityntälinjan bussissa pääsee ilmaiseksi niin sitten kuitenkin pitää maksaa metrossa.

Näin meillä. Joku sosialismin lapsi ottaa sen epäreiluna, että matkan saa maksaa vasta metroasemalla, ja jos ei ole jatkamassa metrolla, niin pääsee jopa maksutta. Ja tuollaiseen palautteeseen sitten vastataan hyväksymällä aivoton ehdotus, mikä sekin erittäin tyypillistä HKL:ää.
 
Ennen oltiin hyvinkin tarkkoja, että joukkoliikennettä ei päässyt vahingossakaan väärinkäyttämään. Vaihto-oikeus oli tarkkaan rajattu, sai vaihtaa vain määrätyillä pysäkeillä heti seuraavaan vuoroon, oli erilliset vaihtoliput ja takaisinpäin ei missään tapauksessa saanut samalla lipulla kulkea. Kausikortteja myytiin kulkusuunnittain, jotta liian halvalla lipulla ei vahingossakaan päästy kulkemaan liian isolla alueella. Mutta hiljakseen on tullut taju, että joukkoliikenteen "väärinkäyttö" on aika marginaalista, ja on parempi vain antaa asian olla. Vähän sama juttu on tässä lastenvaunujutussa. Ei vain kannata rajata tuota ilmaista kulkuoikeutta liian tarkkaan, kun aika harva hankkii lapsia vain siksi, että pääsisi kulkemaan ilmaiseksi. Harvempi myöskään mielikseen kuskaa pikkulapsia julkisilla. Kun vielä muistetaan, että yksi aika iso syy siirtyä henkilöauton käyttäjäksi on lasten syntymä, niin vapaa kulkuoikeus on ihan perusteltu. Ainoan selvän epäkohdan toikin esiin Daniel: tosiaan, jos ne vaunut pystyy jättämään kotiin, niin siitä ei suinkaan palkita, vaan rangaistaan. Asia korjautuu, kun sääntöjä muutetaan niin, että jokaista vauvaikäistä kohden saa yksi aikuinen kulkea ilmaiseksi. Rattaisiin voi suhtautua samoin kuin polkupyöriin: joitain rajoituksia ruuhka-aikaan voisi hyvinkin olla.

Muuten: jos ilmainen matkustus rattaiden kanssa rajattaisiin vain busseihin, niin se kannustaisi rattaiden kanssa liikkuvia kulkemaan ensi sijassa busseissa raideliikenteen sijaan. Mutta kyllähän noin yleensä ottaen juuri raidekulkuneuvoissa on paremmin tilaa rattaille.
 
Jos HSL vaatisi tulevaisuudessa lastenvaunullisilta etukäteen ostettua lippua, se voisi kannustaa joukkoliikenteen käytön jatkamiseen myymällä perhesuoraveloituslippuja - 12 kuukautta 9 kuukauden kauden hinnalla. Rajoituksena normaaliin suoraveloituslippuun se, ettei näillä lipuilla voisi matkustaa yötaksan aikaan. Miksei, eihän monet lapsiperheiden vanhemmat ehdi/jaksa aamuyöhön juhlia muutenkaan. Suoraveloitus on myös kätevin kiireiselle vanhemmalle, joka ei jaksa muistaa ulkoa lippunsa arvoa/kautta ja käydä latailemassa sitä lisää. Vanhemmat mieluusti rentoutuvat liikennevälineessä mieluummin kuin joutuisivat vielä senkin ajan olemaan ratin takana - ja lastakin lienee helpompi ruokkia ja viihdyttää matkustajana.
 
Tämä ilmainen matka rattaiden/vaunujen kanssa on voimassa myös Tampereella, joten kommentoin sen perusteella.

Haluaisinpa vain nähdä isän, joka kuljettaa lasta kantoliinassa... ;) Sen sijaan meitä isiä rattaiden ja vaunujen kanssa on busseissa paljon, joskus tuntuu jopa että enemmistö. Olen nimittäin havainnut, että jos koko perhe on liikkeellä niin yleensä äiti menee etuovesta ja maksaa, ja isä on se joka työntää vaunut keskiovesta bussiin ja vahtii ettei lapsi tipu ajon aikana.

Turvallisuussyistä ilmainen matka on perusteltu eikä ainakaan Tampereella ole edes matkakorttilukijaa keskisillalla. Muistan kyllä ajan, jolloin ilmaismatkaa ei vielä ollut olemassa. Silloin busseissa oli myös korkeat rappuset keskisillalle, ja vaunujen kanssa matkustivat yleensä vain äidit. Ja jotenkin tuntuu että ne olivat juuri vaunuja eivätkä yleensä ikinä (?) rattaita, mutta varmaksi en osaa sanoa. Silloin siis äiti huikkasi ovelta jollekulle matkustajalle, että anteeksi voisiko joku auttaa, ja sitten joku matkustaja (usein myös allekirjoittanut koululaisena) kävi nostamassa aisasta vaunut bussiin kun äiti nosti akselitangosta tai vastaavasta osasta. Tämän operaation jälkeen ko. äiti sitten jätti vaunut oman onnensa nojaan, seilasi kuljettajan viereen leimaamaan lippunsa Almexissa ja sitten takaisin. Ei millään muotoa helppo tai vaaraton operaatio. Ja varmasti ei kuljettu huvikseen.

Kieltämättä jos on kahden vaiheilla ja vaihtoehtona on auto, kokemukseni mukaan ilmaismatka houkuttaa. Varsinkin kun matalalattiabussiin pääsee suoraan työntämään vaunut/rattaat sisään kokonaisina eikä tarvitse palastella niitä osiin ja kiinnittää lasta turvaistuimeen. Mutta sitten ne huonot puolet: vaunujen/rattaiden kanssa ei ole ikinä takuuta että pääsee kulkemaan ajallaan. Aika usein bussissa on jo kahdet tai jopa kolmet rattaat eikä sisään enää mahdu. Silloin pitää odottaa seuraavaa vuoroa. Tai sitä seuraavaa, kuten toisinaan on käynyt. Tämä on siinä määrin ärsyttävää, että maksaisin ilomielin normaalin lipun, jos saisin samalla takuun siitä että pääsen aina kyytiin samoin ehdoin kuin kahdella jalalla liikkeellä oleva.

Se täytyy muistaa, että ilmaismatkan ehtona on, että lapsi sitten myös istuu niissä rattaissa koko matkan ajan ja vanhempi on siinä vieressä vahtimassa. Joskus katson vähän karsaasti niitä, jotka koppaavat lapsen syliin ja menevät penkille istumaan. Silloinhan kykenisi yhtä hyvin käymään maksamassa matkansa. En tosin viitsi sanoa mitään, kun en ole mikään nipopoliisi.

Kokemusta on myös 3-4 -vuotiaan kanssa bussissa ilman rattaita kulkemisesta. Se on aika akrobaattisuoritus, varsinkin jos istuu bussin korotetussa takaosassa ja lähtee sieltä kömpimään esim. Hämeenkadun töyssyissä ajettaessa kohti keskiovea. Toinen käsi on tangossa ja toisella pitelen lasta pystyssä ettei kaadu käytävällä sivuttaiskiihtyvyyksien seurauksena. Myös takaosaan johtavat portaat ovat aivan liian jyrkät ja korkeat sen kokoisille pienille pohkeille. Mutta jostain syystä kaikkien lasten suosikkipaikat lienevät takana, mistä on komeimmat näköalat ulos...
 
Muuten: jos ilmainen matkustus rattaiden kanssa rajattaisiin vain busseihin, niin se kannustaisi rattaiden kanssa liikkuvia kulkemaan ensi sijassa busseissa raideliikenteen sijaan.

En ole tällaista ilmiötä pistänyt Tukholmassa merkille, enkä itse myöskään suosi busseja, koska välillä on pakko käyttää Tunnelbanaa ja lippukin on sitä varten ostettu. Toisaalta taas täkäläiset olosuhteet poikkeaa hieman Helsingistä raideliikenneverkoston osalta.

---------- Viesti lisätty kello 21:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:55 ----------

Haluaisinpa vain nähdä isän, joka kuljettaa lasta kantoliinassa... ;)

Liinan ja repun välimaastossa tuo laite on, mutta tervetuloa vain katsomaan. :)
 
Takaisin
Ylös