Ilmainen matkustus lastenvaunujen kanssa

Osaan niin sanotusti lukea tilannetta.

Totta, että osassa tapauksia homma menee moraalisestikin täysin oikein, mutta kuten yllä sanoin, kohtalaisen usein näkee myös säännön tarpeetonta hyväksikäyttöä.

Miten usein on "kohtalaisen usein"? En ole viimeisen puolen vuoden aikana havainnut tuollaista tapahtuvan, vaikka aika paljon junilla itsekin kuljen ;)
 
Miten usein on "kohtalaisen usein"? En ole viimeisen puolen vuoden aikana havainnut tuollaista tapahtuvan, vaikka aika paljon junilla itsekin kuljen ;)

Minä kuljen enemmän, ja näen useammin laiturin tapahtumia myös ennen junan liikkeen pysähtymistä. ;)

En ole absoluuttisia tai suhteellisia lukumääriä laskenut, mutta sen verran usein, että olen mielessäni asettanut tapahtumatyypin kategoriaan "kohtalaisen usein". Ymmärrän toki, että kokemus on hyvinkin subjektiivinen.
 
Lapsen käyttöä matkakorttina näkee itse asiassa kohtalaisen paljon. Sellainen viisivuotias tungetaan vastaanhangoittelusta huolimatta keveisiin sateenvarjorattaisiin, jota sitten näön vuoksi työnnetään lyhyt pätkä runko mutkalla ilmaismatkaa varten.

No höh, mä olen aina pitänyt tätä urbaanilegendana, ehkä sitten olen aina nähnyt vain ne rattaisiinsa sopivat penskat ja 13-vuotiaat tuupataan kyytiin heti mun poistuttua :D
 
Tuskin käytetään. Ehkä pääset vielä kokeilemaan, millaista 2-vuotiaan kanssa liikkuminen on. Sitten ymmärrät, miksi lapsi täytyy toisinaan ottaa rattaista pois, mutta toisaalta, miksi rattaat on oikestaan välttämätön väline olla mukana. Huvikseen tuskin kukaan rääkkää itseään lähtemällä lapsosen kanssa liikenteeseen, mutta kyllä, sinne on pakko joskus lähteä: ostokset ja byrokratia ei hoidu aina kotoa käsin eikä pääkään muuten kestä.

Palaute asiasta olisi todella paikallaan.

Kuules, siksi en 21 vuoden ikään mennessä ole lasta tehnyt. ;) Ymmärrän toki nuo asiat, ja heittoni oli enemmän yleisesti tämän ketjun aiheeseen liittyvä ei suoraan tuohon tapaukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kuules, siksi en 21 vuoden ikään mennessä ole lasta tehnyt.

Pahoitteluni. En tarkoittanut tätä henkilökohtaiseksi, vaan ihan yleiseksi tiedoksi. Kummasti nimittäin muuttuu monella mielipide "hyökkäysvaunuista", kun on ollut vanhempainvapaana. Kaikista haitoista huolimatta en ole pannut pahakseni lapsen saamista, ainostaan lyhyeksi jäänyttä, kolmen kuukauden vanhempainvapaata harmittelen.
 
No höh, mä olen aina pitänyt tätä urbaanilegendana, ehkä sitten olen aina nähnyt vain ne rattaisiinsa sopivat penskat ja 13-vuotiaat tuupataan kyytiin heti mun poistuttua :D
Muistetaan myös, että asiat eivät aina ole sitä, miltä ne näyttävät. Meillä esim. on 6-vuotias, joka ei osaa kävellä ja tuskin milloinkaan oppii. Ilmaismatkat rattailla siis jatkuvat 7-vuotispäivän jälkeenkin HSL:n saattaja tarvitaan-kortilla.
 
Osaan niin sanotusti lukea tilannetta.

Totta, että osassa tapauksia homma menee moraalisestikin täysin oikein, mutta kuten yllä sanoin, kohtalaisen usein näkee myös säännön tarpeetonta hyväksikäyttöä.

Mistä muuten tiedät, että kyse on ilmaismatkasta? Onko sinulla ihmisten lompakoihin ulottuva röntgenkatse, sellainen kuin Teräsmiehellä? Väittäisin, että valtaosa säännöllisesti bussissa ratasikäisiä roudaamassa olevista on viemässä pilttiä työmatkalla päivähoitoon tai hakemassa pois. Tällöin mitä todennäköisimmin taskussa on matkakortti, johon on ladattu aikaa ja jolla päiväkodin oven sulkemisen jälkeen jatketaan matkaa, etuoven kautta.

Kokemuksesta voisin sanoa, että rattaiden kanssa kulkeminen on sen verran hankalaa hommaa, että sitä yleensä ihmiset eivät tee huvikseen, eivätkä varsinkaan tarkoituksenaan säästää pari euroa bussilipusta, eivätkä eritoten talvella. Uskallan esittää, että ns. väärinkäyttötapaukset edustavat marginaalin marginaalia, eivätkä siten edellytä juuri olankohtautusta vahvempaa reaktiota.
 
Kokemuksesta voisin sanoa, että rattaiden kanssa kulkeminen on sen verran hankalaa hommaa, että sitä yleensä ihmiset eivät tee huvikseen, eivätkä varsinkaan tarkoituksenaan säästää pari euroa bussilipusta, eivätkä eritoten talvella. Uskallan esittää, että ns. väärinkäyttötapaukset edustavat marginaalin marginaalia, eivätkä siten edellytä juuri olankohtautusta vahvempaa reaktiota.
Näin on. Jos joku oikeasti ilmaisen bussimatkan perässä vetää loskakelillä kymmensenttisessä hangen ja veden sekoituksessa rattaita viisi-kuusivuotias lapsi kyydissä ja saa ne vielä ehjänä kyytiin, niin mitalia kaulaan. Oli tarpeeksi hankalaa jo kolmivuotiaan kanssa, ja nyt rattaat on meilläkin ollut suunnilleen nelivuotissynttäreistä lähtien varastossa. On ne ehkä kerran-pari ollut kauppareissujen takia käytössä, mutta talven ansiosta pulkka on ollut sittemmin the kuljetusväline ja toivotaan ensi keväänä että saataisiin rahat tavarafillariin.
 
Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

Niin ja kahden penkin takia hävisi sekin ratkaisu että saadaan kolmet lastenvaunut mahtumaan vierekkäin. Esimerkiksi Kuninkaantammessa ja sen ympäristössä (Hakuninmaa jne.) asuu niin paljon lapsiperheitä että lähes aina linja 43 on jo kahdet rattaat kyydissä ennen Hakuninmaata ja joka kerta joku joutuu odottaa seuraavaa bussia ja toivomaan josko siihenkään mahtuu. Kumpikohan sitten tärkeämpää. Kaksi työkykyistä nuorta istumassa vai lapsi äitinsä kanssa matkalla tärkeille asioille

Kaksi työkykyistä nuorta jotka maksavat lipusta vai lapsi äitinsä kanssa matkustamassa ilmaiseksi. Jos ilmaiseksi matkustaa, voi odottaa seuraavaakin bussia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

Akizz kirjoitti: "Kaksi työkykyistä nuorta jotka maksavat lipusta vai lapsi äitinsä kanssa matkustamassa ilmaiseksi. Jos ilmaiseksi matkustaa, voi odottaa seuraavaakin bussia".
Tässä on paljon totuutta mukana. Tietysti osa äideistä kuljettaa lastaan päiväkotiin tai terveydenhoitoon liittyvään, mutta olen havainnut, että otetaan lapsi ja vaunut mukaan vain sen takia, että ei tarvitse maksaa shoppailu tms. matkastaan. Tositarinaa tämäkin: Mikkolanpuistossa vähän alkoholisoitunut mutsi lainasi jälkikasvuaan ryyppykavereilleen, että pääsivät käymään Korson handelissa ja kun lapsi sai palkaksi jätskin, niin kaikki olivat tyytyväisiä.
 
Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

Kaksi työkykyistä nuorta jotka maksavat lipusta vai lapsi äitinsä kanssa matkustamassa ilmaiseksi. Jos ilmaiseksi matkustaa, voi odottaa seuraavaakin bussia.
Näin sanoo vain sellainen jolla ei omia lapsia ole. HSL on voittoa tavoittelematon järjestö jonka tarkoitus on palvella kaikkia kyvyistään huolimatta. Se että lapsi ei pääse neuvolaan koska bussi on täynnä tai lapsiperheen olisi pakko omistaa auto ei oikein kuulosta siltä mihin pääkaupunkiseudulla tulisi tähdätä. Olen nähnyt mm. tilanteen jossa äiti päätti kävellä loppumatkan jotta saataisi vaikeasti vammainen pyörätuolinsa kanssa kyytiin. Hieno teko häneltä. Lapsi maksaa 10 kertaa enemmän kuin kuukausilippu ja lapsiperhe maksaa jo senkin edestä veroja. Mutta ei se mitään istukaa nyt niin jaksatte vanhana sitten seistä
 
Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

Näin sanoo vain sellainen jolla ei omia lapsia ole.

Hyvää asiavirheiden täyteistä pohdintaa siinä nimimerkiltä canis lupus ja ennen kaikkea hyvää argumentointia.

Korjataan kuitenkin. Ilmainen matkaoikeus lastenvaunujen kanssa on jäänne ajalta, jolloin maksaminen oli vaunujen kanssa oikeasti vaikeaa. Toki siinä oli/on sosiaalipoliikkaakin mukana. Nykyään lipun osto on kuitenkin helppoa, jokainen äiti-ikäinen osaa esimerkiksi ostaa lipun mobiilisovelluksella. Myös kortti on mahdollista leimata keskioven kohdalla tai ainakin tuo mahdollisuus voidaan tarjota.

Ilmainen joukkoliikenne äideille voi olla hyvää sosiaalipolitiikkaa, varsinkin mamu-mammojen on hyvä päästä liikkumaan kotoaan, mutta nykyinen toteutus on yksiselitteisesti huono.

Ensinnäkin tuki kohdistuu huonosti, koska matka on ilmainen niin miljoonataloudesta tuleville kotirouvaäideille kuin sossun luukulla asioiville äideille. Yhteiskunnan on aivan tarpeetonta tukea niiden ihmisten liikkumista, joilla on varaa maksaa oma liikkumisensa, eikä taskun pohjalla huomaa eroa.

Toisekseen matkojen ollessa osalle ilmaisia, kyse on tosiasiallisesti ristisubventiosta, jossa muut joukkoliikennematkustajat maksavat osan ilmaisen liikkumisen.

Jos halutaan, että joku ryhmä liikkuu ilmaiseksi, kyse on sosiaalipolitiikasta joka pitää järjestää sosiaalitoimen kautta. Tällöin kaikki veronmaksajat osallistuvat talkoisiin koko tuen osalta, eivätkä muut joukkoliikenteen käyttäjät joudu kantamaan ylimäätäistä taakkaa. Tällöin myös voidaan tehdä liikkumisen tuesta harkinnanvarainen, eikä jokaisennmiljonäärimamman liikkumista tarvitse tukea.
 
Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

Tuskin ne miljonäärimammat bussilla Westendistä isolle kirkolle lähtee. Katumaasturi on omakotitalon pihassa lähin vaihtoehto ja parkkiluola määränpäässä tai kadun varsi.

Meillä on aivan eri suunta kun vertaa Helsingin seutua ja muuta Eurooppaa niin huomaa että täällä tuntuu olevan perusterveiden ihmisten mukavuus muiden heikompien tarpeiden huomioimista tärkeämpää. Jos lastenvaunujen kanssa liikkujalta alettaisiin vaatimaan lippua heille pitäisi silloin viimeistäänkin järjestää tilaa. Miksi he maksaisivat lippua jos bussiin pääseminen on epävarmaa? Muistetaan kuitenkin että linja-auto on logistinen työkalu jolla pitää pystyä tarjoamaan kuljetus aivan kaikille siihen pyrkiville (paitsi jos suurin sallittu henkilömäärä ylittyy, silloin tasapuolisesti kukaan ei pääse sisään. Sairas taikka terve)
 
Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

En ole vaatimassa lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkojen poistamista mutta sen ikävän asian olen huomannut, että tämä on selvästi lisännyt parin pysäkinvälin matkustamista vaunujen tai rattaiden kera. Aivan kuin ei nykyään enää osattaisi työntää niitä kadulla. Ja tässä kärsivät ne lasten kanssa liikuvat joilla on pitempi matka edessä. Edellisellä pysäkillä on ehkä juuri mennyt viimeinen vaunupaikka, seuraavalta saattaisi haluta kyytiin sellainen jolla on pitkä matka edessä, mutta kun ei mahdu. Sitä seuraavalla pysäkillä tämä lyhytmatkalainen jääkin sitten pois kun ei millään jaksanut sitä kahden pysäkinväliä kävellä.
 
Vs: Istumapaikat vs. seisomapaikat

Sillä ei taatusti saada yksityisautoilijoita siirtymään joukkoliikenteeseen, että "pääsee" seisomaan.

Jos bussit on täynnä on aika toissijaista ihmetellä miten yksityisautoilijat saa siirtymään joukkoliikenteeseen.

Ylipäätään joukkoliikenteen arvoa ei määritellä sillä suostuuko tapa-autoilija käyttämään sitä. Sitä on parempi mitata esimerkiksi sillä, kuinka moni sitä oikeasti käyttää. Lisää asiakkaita kannattaa haalia sieltä mistä se on helpointa, ei vaikeinta. Autoilija on kaikin puolin vaikea asiakas, koska auto on hyvä ihan erilaisessa liikkumisessa kuin bussit. Sitä ei mukavalla penkillä voiteta.
 
Takaisin
Ylös