Aikataulumuutoksia 14.12.2008

Suoran Helsinki-Savonlinna-Helsinki -pikajunan muistan liikennöineen -90-luvulla. Vielä vähemmän on vuosia taaksepäin Kouvola-Imatra ja Imatra-Helsinki -taajamajunista, jotka ajettiin lähiliikenteen kalustolla sunnuntaisin.
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

retale sanoi:
Koemielessä tulisi ainakin osa seuraavista liikennepaikoista avata henkilöliikenteelle: Utti, Kaipiainen, Kaitjärvi, Taavetti, Luumäki, Törölä, Tapavainola, Lauritsala, Muukko, Rauha, Imatra T ja Imatrankoski.
Hum, kuullostaa lähinnä vitsiltä, sillä esim. Torola ja Tapavainola ovat keskellä metsää. Luumäen aseman lähistöllä ei ole paljoakaan asutusta, kirkonkylälle on matkaa jokunen kilometri. Taavetti nyt olisi yksi paikka jonne ehkä voisi vielä tarjota liikennettä. Lauritsala on vain pari km Lappeenrannan asemalta.

Imatra T on aika turha ajatus, Imatrankoski taas sijaitsee aivan erillään muusta henkilöliikenteen rataverkosta ettei siinä ole edes järkeä. Vuoksenniska toisaalta voisi olla ihan mielenkiintoinen päätepiste jollekin tulevaisuuden utopialle. Rauha voisi myös sopia tuolle edellä mainittuun paikallisliikenneutopiaan...jos Luumäki - Imatra joskus saa toisen raiteen, ehkä vuonna 2xxx.

Mielestäni ainakin Utti, Kaipiainen, Taavetti ja Lauritsala olisivat hyviä pysähdyspaikkoja joillekin junille. Utissahan on varuskunta ja Kaipiainen ja Taavetti on kohtuullisen hyvin radan varressa.

Lauritsalan aseman ja Lappeenrannan aseman välinen matka olisi toki lyhyt, mutta paikallisliikenteen busseilla matkaan hurahtaa Lappeenrannan Matkakeskuksen ja Lauritsalan välillä tämän hetken yhteyksillä puolituntia ja vaihtamaan joutuu Koulukadulla. Tietenkin suora bussiyhteys voisi olla nopeampi, mutta joka tapauksessa vaihto junasta bussiin vie aikaa. (Jos joku juna pysähtyisi Mäntylän kohdalla, pääsisin menemään sinne huomattavasti nopeammin. Mäntylään mennessä matka-aika kasvaa helposti tunnilla vaikka junan ja paikallisbussin aikataulut sattuisivat edes jotenkin käymään yhteen.)

Kaikkia junia ei tietenkään tule näillä asemilla pysäyttää, mutta kun junia aletaan lisäämään, voi osa junista olla hitaampia. Jos miettii, minkälaisilla paikoilla Joensuu-Nurmes-väliä kulkeva kiskobussi tai vastaavasti Kotkan ja Kouvolan väliä kulkeva paikallisjuna pysähtyy, ei nuo pysädyspaikat mitenkään mahdottomilta tunnu.
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Lauritsalan aseman ja Lappeenrannan aseman välinen matka olisi toki lyhyt, mutta paikallisliikenteen busseilla matkaan hurahtaa Lappeenrannan Matkakeskuksen ja Lauritsalan välillä tämän hetken yhteyksillä puolituntia ja vaihtamaan joutuu Koulukadulla.

Lappeenrannan Matkakeskukselta voi varsinaisten paikkureiden lisäksi matkustaa Lauritsalaan myös Imatran suuntaan ajavilla busseilla, joita kulkee suurimman osan päivästä noin tunnin välein. Ajoaika lienee noin vartin luokkaa.
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Lappeenrannan Matkakeskukselta voi varsinaisten paikkureiden lisäksi matkustaa Lauritsalaan myös Imatran suuntaan ajavilla busseilla, joita kulkee suurimman osan päivästä noin tunnin välein. Ajoaika lienee noin vartin luokkaa.

Katsoin aikatauluja Wilima-haulla, jossa ei ole kuin paikallisliikenteen vuorot. Noita vuoroja täytyykin osata hakea matkahuollon haulla ja välttämättä sitä ei tule edes mieleen, että niillä voisi kulkea tuon matkan. Joskus noiden vakiovuorojen aikataulut oli painettuna Lappeenrannan aikataulukirjaan, mutta onkohan enää? Kesäaikatauluista oli mielestäni ainakin osa aikatauluista jätetty esittämättä, mutta en muista oliko näitä vakiovuoroja siinä mainittuna.
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Katsoin aikatauluja Wilima-haulla, jossa ei ole kuin paikallisliikenteen vuorot. Noita vuoroja täytyykin osata hakea matkahuollon haulla ja välttämättä sitä ei tule edes mieleen, että niillä voisi kulkea tuon matkan. Joskus noiden vakiovuorojen aikataulut oli painettuna Lappeenrannan aikataulukirjaan, mutta onkohan enää? Kesäaikatauluista oli mielestäni ainakin osa aikatauluista jätetty esittämättä, mutta en muista oliko näitä vakiovuoroja siinä mainittuna.

Nykyisessä paikallisliikenteen aikataulussa ei ole lappeenranta - imatra vuoroja. Ne oli joskus mukana, mutta jostain syystä jätetty pois.

Arkisin noita vuoroja menee parhaimmillaan puolen tunnin välein, mutta osalla vuoroista lähtöpaikkana on Koulukatu, ei Matkakeskus. Karkeasta voi sanoa, että suurin osa tasatunnein lähtevistä vuoroista lähtee matkakeskukselta, joskin lähtöajat ovat yleensä xx.50 tai xx.55. Lähtöajat harvemmin osuvat junien tuloaikoihin jotka ovat xx.20 - xx.30 välillä. Tosin IC11:ltä voisi periaatteessa olla yhteys klo 20.25 lähtevällä imatran autolla...ellei juna ole myöhässä.

Mäntylän suuntaan vaihtoyhteydet ovat todella huonot, joskin nelosen pysäkki on n. 100m päässä asemalta. Joskin iltasin nelonen kulkee tunnin välein, Karhuvuoresta xx.25 lähdöt, joten periaatteessa vaihtoyhteys on, joskin vitosella ei välttämättä kerkiä keskustassa vaihdolle.
 
Lappeenrannan ja Lauritsalan välisessä junapalvelussa olisi vaan se ongelma, että Lappeenrannan asema ei ole keskustassa. Valtakadulta asemalle on toki käveltävissä, mutta moni kaipaisi siihen jotain vaihtoyhteyttä ja vielä useampi menee koko matkan Lauritsalaan autolla. Viitonenkaan ei ole kovin häikäisevä vaihtoehto, kun kävellen pääsee melkein yhtä nopeasti.

No, onneksi oma tukikohta on nykyisin kävelymatkan päässä rautatieasemalta.
 
Tuskin liikennepaikkaa Hanko Pohjoinen käytetään paikallismatkoihin, mutta se on kätevä paikka aloittaa kaukoliikennematka. Jos Hangon kokoisessa kaupungissa kannattaa olla kaksi paikallisjuna-asemaa, niin miksi ei Lappeenrannassakin. Esimerkiksi jos (kaukaisessa) tulevaisuudessa kaukojunat ajavat Helsinki-Kymi-Lappeenranta-Joensuu ja taajamajunat Helsinki-Lahti-Kouvola-Lappeenranta-Imatra.
 
milloin lienee ajettu viimeksi Helsingistä juna jonka määräasema on ollut Lappeenranta. Ja siis aikataulun mukaisena, ei ylimääräisenä tai poikkeusliikenteenä. Nyt mentänään jo muinaishistoriaan (rautateiden osalta siis)? :)

Ainakaan seuraavissa julkaisuissa ei ole yhtään Helsinki - Lappeenranta -junaa:

Turisti Kesä 1922
Rautateiden Aikataulu Alkaen 11.VI.1942
Suomen Kulkuneuvot N:eek: 2 1951
Suomen Kulkuneuvot N:eek: 2 1962

Alan epäillä, että ensi joulukuussa alkaa kulkea kaikkien aikojen ensimmäinen Helsinki - Lappeenranta -juna.:eek:
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

:icon_frown:
Mielestäni ainakin Utti, Kaipiainen, Taavetti ja Lauritsala olisivat hyviä pysähdyspaikkoja joillekin junille. Utissahan on varuskunta ja Kaipiainen ja Taavetti on kohtuullisen hyvin radan varressa.

Aktivistiryhmä Luumäellä puuhaa sen puolesta, että Taavetin liikennepaikallle palautettaisiin matkustajia palveleva pysähdys: www.luumaenlehti.fi
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Aktivistiryhmä Luumäellä puuhaa sen puolesta, että Taavetin liikennepaikallle palautettaisiin matkustajia palveleva pysähdys: www.luumaenlehti.fi

VR Oy:n kanta pysähdyksiin on jo vuosia ollut: mitä vähemmän pysähdyksiä sitä nopeampi matka ja suuremmat matkustajamäärät. Taavetin pysähdyksistä on tehty kirjallinen kysymyskin 895/2005. Ministeri vastaa että VR Oy päättää itse missä itsekannattavat junat pysähtyvät ja missä ei.

Susanna Huovinen sanoi:
Uudesta, oikoradan käyttöönoton jälkeen voimaan astuvasta ostosopimuksesta on neuvoteltu ministeriön ja VR Osakeyhtiön kesken. Neuvotteluissa VR Osakeyhtiö on ilmoittanut ottavansa kyseisen rataosuuden kokonaan omalle taloudelliselle vastuulleen. Näin ollen tämä kysymys on kokonaan VR Osakeyhtiön päätettävissä.
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Aktivistiryhmä Luumäellä puuhaa sen puolesta, että Taavetin liikennepaikallle palautettaisiin matkustajia palveleva pysähdys: www.luumaenlehti.fi

Taavetissa pysähtyminen lopetettiin juuri silloin kun oikorata avattiin. Oikorata olisi lisännyt junan kilpailukykyä matkojen nopeuduttua. Rekkajonojen vallatessa kuutostien, voisi auton jättäminen Taavetin asemalle ja matkan jatkaminen junalla Helsinkiin olla houkutteleva vaihtoehto ainakin Luumäellä ja Savitaipaleen eteläosissa asuville.

Luumäen Lehti sanoi:
Viime kesänä asiasta kirjelmöitiin ensin liikenneministeri Anu Vehviläiselle, ja tapasimmekin hänet Risulahden kesäjuhlassa. Vehviläinen kyllä ymmärsi, mutta valitteli ettei hän voi käskyttää VR:ää. Silti vaalitapahtumissa tavatut kaikki kansanedustajaehdokkaat olivat henkilöjunaliikenteen puolesta. Kyllähän nyt täytyisi asia saada perille VR:lle, Sani sanoo.

Luumäen Lehti sanoi:
- Pitää muistaa, että Luumäen kunta, neuvotellessaan VR:n kanssa, oli luvannut kunnan tulevan vastaan aseman laiturin ja muiden rakenteiden rakentamisessa tai korjaamisessa; mutta sekään ei niille kelvannut.


Kyllä nykyjärjestelyssä on jotain vikaa, jos liikennemisteri eikä radan varren kuntien päättäjät voi mitenkään vaikuttaa siihen, missä junat pysähtyy.
 
Viimeksi muokattu:
Taskuaikataulussa sivulla 46 huomiota kiinnittää se, että pääsiäispäivän lisäjunan 704 pääteasemaksi on merkitty Kouvola, vaikka kaikkialla muualla se on Kuopio. Ihmetystä herättää sekin, mikä ruuhka-aika ja lisäjunan tarve voi olla pääsiäisaamuna? Ja mistä junaan 704 saadaan vaunut 12.4. sunnuntaina, kun 707 ei saavu Ouluun edellisenä iltana?
 
Taskuaikataulussa sivulla 46 huomiota kiinnittää se, että pääsiäispäivän lisäjunan 704 pääteasemaksi on merkitty Kouvola, vaikka kaikkialla muualla se on Kuopio. Ihmetystä herättää sekin, mikä ruuhka-aika ja lisäjunan tarve voi olla pääsiäisaamuna? Ja mistä junaan 704 saadaan vaunut 12.4. sunnuntaina, kun 707 ei saavu Ouluun edellisenä iltana?
Noin äkkiä tarkastelemalla sijoittaisin panokseni kirjotus vihreelle, koska IC 68:a ei ole ilmoitettu peruutetuksi Kuopion ja Kouvolan väliltä. Tuskin ne siellä peräkkäinkään ajavat kuljettamassa suurta matkustajatulvaa.
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

:icon_frown:

Aktivistiryhmä Luumäellä puuhaa sen puolesta, että Taavetin liikennepaikallle palautettaisiin matkustajia palveleva pysähdys: www.luumaenlehti.fi

Ei Taavetin kulkuyhteyksiä voi huonoiksi sanoa, meneväthän sen kautta bussit Helsinki-Kouvola-Imatra ja Helsinki-Kotka-Imatra. Näitä busseja kulkee lukuisia päivittäin. Aika vähän nämä bussit keräävät kuitenkin matkustajia, jos ei armeijavaatteissa olevia lasketa. Heitä on ajoittain paljonkin.

Mikähän on muuten taustalla, että saman kokoiselle Simpeleelle on junatarjontaa lisätty selvästi aikavälillä 1996-2008? Aiemmin monet junat ohittivat Simpeleen pysähtymättä, mutta nykyään lähes kaikki yhtä lukuunottamatta pysähtyvät siellä.
 
Taavetissa rata on kaksiraiteinen, Imatran ja Parikkalan välillä yksiraiteinen. Tällä osuudella Simpele on merkittävä junien kohtaamispaikka. Simpeleen pysähdykset on tärkeitä liikenteenohjauksen kannalta.
 
Takaisin
Ylös