Tulipa Iistä mieleen, mikä olisi järkevin tapa hoitaa pienemmiltä radanvarsipaikkakunnilta yhteydet muualla Suomeen. Kello 21:33 Ouluun saapuu Pendolino Helsingistä. Kemissä on näyttänyt usein olevan varsin paljon junamatkustajia, joten jatkoyhteys sinne saattaisi olla tarpeen. Jos yhteys toteutettaisiin kevyellä junalla, olisi kokonaismatka-aika etelästä ihan kohtuullinen, vaikka pysähdeltäisiinkin taajamajunana muutamalla väliasemalla. Kemistähän voisi vielä kolkutella vaikkapa Tornioon, jolloin ykskaks olisikin jokapäiväinen nopea yhteys Helsingistä niin Iihin, Simoon kuin Tornioonkin. Helsingistä kolmen aikaan lähtien olisi vielä samana päivänä perillä.
En nyt tarkoita, että juuri tuolta junalta ehdottomasti pitäisi olla juuri tuollainen yhteys. Sen sijaan tuolla tapaa saataisiin juuri aikaiseksi uutta paikallisliikennettä kaukoliikenteen jatkoyhteytenä monella välillä. Ajamalla yhteys nopeimmille junille saataisiin suurin hyöty. Pendolinolla ei välttämättä kannata ajaa Kemiin saakka, silti Kemiin menijöitä voisi olla.
Raahesta voisi pari kertaa päivässä ajella Pendolinon edellä etelään, vaikkapa Kokkolaan tärkeimmissä taajamissa pysähdellen. Taas olisi uusia yhteyksiä monelta paikkakunnalta siten, että ne tukisivat mukavasti muuta junaliikennettä. Nimenomaan satojen kilometrien yhteysväleillä tuollainen pari kertaa päivässä ajava juna keräisi luultavasti ihan mukavasti matkustajia pienemmistäkin taajamista. Kyllä niistäkin on kaukojuniin menijöitä, nyt vain heidät on vietävä henkilöautolla pahimmillaan kymmenien kilometrien päähän, vaikka rata kulkee vieressä
En nyt tarkoita, että juuri tuolta junalta ehdottomasti pitäisi olla juuri tuollainen yhteys. Sen sijaan tuolla tapaa saataisiin juuri aikaiseksi uutta paikallisliikennettä kaukoliikenteen jatkoyhteytenä monella välillä. Ajamalla yhteys nopeimmille junille saataisiin suurin hyöty. Pendolinolla ei välttämättä kannata ajaa Kemiin saakka, silti Kemiin menijöitä voisi olla.
Raahesta voisi pari kertaa päivässä ajella Pendolinon edellä etelään, vaikkapa Kokkolaan tärkeimmissä taajamissa pysähdellen. Taas olisi uusia yhteyksiä monelta paikkakunnalta siten, että ne tukisivat mukavasti muuta junaliikennettä. Nimenomaan satojen kilometrien yhteysväleillä tuollainen pari kertaa päivässä ajava juna keräisi luultavasti ihan mukavasti matkustajia pienemmistäkin taajamista. Kyllä niistäkin on kaukojuniin menijöitä, nyt vain heidät on vietävä henkilöautolla pahimmillaan kymmenien kilometrien päähän, vaikka rata kulkee vieressä