Tuon ehdotuksen perusteella ei ollut puhetta lähtöasemana Tampere, vaan Helsinki. Pendolinovuoro Tampere-Oulu nyt on jo aika utopiaa, jos ajattelee järjen kanssa. Ainoastaan Tampere-Seinäjoki välillä on rataosuus jossa voi kahtasataa mennä, sen jälkeen körötellään 140 km/h. Sen sijaan Pikajunana tuo Tampere-Oulu voisi olla mahdollinen. Toinen mahdollisuus on siirtää nykyinen 41 lähtemään Helsingistä nykyisen 6.30 sijaan esimerkiksi jo 5.50.
Minulle subjektiivisesti kelpaa myös Tampereelta lähtevä Pendolino, mutta kalustokierron kannalta uskoisin Helsingistä lähtemisen olevan realistisempaa (?). Sitäpaitsi voihan varhaisaamun vuorolle tuollakin välillä toisinaan olla marginaalista kysyntää. Parempi siinä sivussa palvella myös sitä. Ainahan joskus voi olla tilanne että täytyy matkustaa johonkin kummalliseen aikaan ja silloin ilahduttaa jos tarjontaa on.
Miksi Pendolino Tampere-Oulu on utopiaa? Mikä "järki" tuossa lausunnossa on takana? Kyllä Helsingin ulkopuolellakin on elämää, Suomen väestöstä peräti ylivoimainen valtaosa. Ei ole järkeä suunnitella kaikkia yhteyksiä pelkän Helsingin näkökulmasta.
Juuri tuon mittaisella välillä Pendolino olisi hyvin kilpailukykyinen lentokoneen kanssa kun taas IC olisi liian hidas. Ei kukaan hullu lennä ensin Tampereelta Vantaalle ja sitten Ouluun jos alle neljään tuntiin pääsisi junalla perille. Se miksi kysyntää ei vaikuta tällä hetkellä olevan johtuu siitä ettei ole tarjontaa. Ainoa edes marginaalisesti realistinen aamuyhteys lopetettiin muutama vuosi sitten. Sitä ennen tein päivän mittaisia työmatkoja Ouluun säännöllisesti kerran kuussa junalla ehkä parin vuoden ajan, vieläpä nykyisellä hitaahkolla yhteydellä, kun vain aikataulut olivat sinnepäin kohdallaan. (Nyt olen eri tehtävissä enkä käy säännöllisesti työasioissa Oulussa, vain privaatisti ja hieman harvemmin.)
Jos ajattelee kysyntää, niin on firmoja joilla on laajamittaista toimintaa sekä Tampereella että Oulussa. Tällä hetkellä yhteydet eivät ole ideaaliset, joten aika paljon tapaa sitä että molemmista paikoista matkustetaan Helsingin-seudun toimipisteisiin palavereihin, missä taas ei välttämättä ole kauheasti järkeä. Jos edestakaisen päivämatkan mahdollistava nopea junayhteys olisi olemassa ja sille tehtäisiin riittävästi PR:ää, kysyntää kyllä löytyisi. Varsinkin ajanoloon uusia vuorovaikutussuhteita lähtisi syntymään tuon yhteyden varassa. Veikkaisin että myös akateemiselta puolelta löytyisi matkustajia, kun muutaman luennon voisi käydä pitämässä toisella puolella Suomea ja ehtiä illaksi takaisin kotiin.
Ei pidä unohtaa että sekä Tampere että Oulu ovat Suomen tärkeimpiä valtakunnanosakeskuksia ja kasvukeskuksia. Jos on realistista pystyä kulkemaan Tampereen ja Turun väliä junalla, niin tasan yhtä realistista on pystyä kulkemaan Tampereen ja Oulun väliä samalla tavalla. Ei vaikuta mitään vaikka matka on pitkä, kunhan matka-aika saadaan lyhyeksi: lyhyt matka-aika synnyttää uutta kysyntää.
Eikös se juna voi ihan yhtä hyvin lähteä Helsingistä 4.30 kuin mennä tyhjänä Helsingistä Tampereelle ja alkaa ottaa matkustajia vasta sieltä?
Pendolinoissa näyttää olevan liiketaloudellisesti järkeä sielläkin, missä niillä ei voi ajaa kahtasataa. Juniin riittää hyvin matkustajia, jotka maksavat kyydistä enemmän kuin IC-junissa.
Juuri näin. Niin hassua kuin se onkin, Pendolino on melko lentokonemainen junaksi, vähän kuin TGV. Se herättää positiivisia mielikuvia (jos ei myöhästelyjä lasketa), erityisesti 1. luokassa. Sitävastoin IC2:n nk. Business-luokka on huono vitsi: samanlaiset ahtaat penkit kuin 2. luokassa eikä käytännössä juuri mitään lisäarvopalveluja (kahvikuppia ei lasketa kun en kerran juo kahvia). Pendolinossa 1. luokan vaunun tunnelma on rauhallinen ja sivistynyt, kuin lentokentän loungessa, kun taas IC2:ssa on vähän kuin istuisi Hatanpään terveysaseman odotushuoneessa. Jos Pendolinoon saataisiin vielä monitoreille videopätkinä pyörimään talousuutisia, matkailupätkiä ja vanhoja Aku Ankka -piirrettyjä, niin sehän olisi kuin Finnairilla matkustaisi -- paitsi mukavampaa kun ei olisi nousua, laskua eikä turbulenssia, ja olisi paremmin tilaa.
Lanseeraisin jopa uuden iskulauseen ajatellen nykyajan ympäristöprioriteetteja ja matkustusmukavuutta: "
Juna on uusi lentokone."