Akkusähköbussi

Toki näin.

Tarkoitan tilannetta, että joltain A1-linjalta puttuu vaikkapa aamuruhkasta auto. Tällöin sinne voi hyvin laittaa Yutongin, mutta Linkkeriä ei voisi laittaa, koska se on täysin riippuvainen noista pikalatausasemista.
 
No ei nyt ainakaan ihan vielä. Tuollainen 200 km toimintasäde yhdellä latauksella ei oikein riitä vaikkapa 550:n tai 560:n kaltaiselle linjalle, jossa moni auto ajaa tällä hetkellä aamusta iltaan asti ja kilometrejäkin tulee sen mukaisesti.

Eikös ainakin 550 raiteisteta kohta anyway?
 
Eikös ainakin 550 raiteisteta kohta anyway?


Se on tuo "kohta" vähän venyvä käsite. Mutta täytyy toisaalta todeta, että jos Hatsinanpuiston johtojensiirrot liittyy Jokerin raiteiden rakentamiseen, niin aika ripeästi siellä työskennellään, kun taulussa lukee että maaliskuussa valmista.
 
Suuren akun takia massa on suuri. Myös akun hinta on suuri. Suuri massa vie paikkoja matkustajilta ja suuren massan liikuttaminen mukana vie energiaa tarpeettomasti.

Kuinka isot akut näissä oikein on ja millä teknologialla ne on toteutettu?

"Koko päivän" akusta on kyllä se etu, että lataussyklejä kertyy verkkaisemmin kuin pikalatauskonsepteissa. Myös purkunopeus suhteessa kapasiteettiin jää alhaisemmaksi, jolloin hyötysuhde parantuu eikä se ainakaan heikennä akun kestoa.
 
Kuinka isot akut näissä oikein on ja millä teknologialla ne on toteutettu?
Yutongin kotisivuilla kerrotaan, että heillä akun kapasiteetti on 295 kWh (Linkkerin HSL-versiossa kapasiteetti on 55 kWh ja akun massa 1 tonni). Siis jo pikaladattavan bussin "pienikin" akku painaa jo yhden pienen henkilöauton verran. Tarkemmat arvot tietenkin vaihtelevat merkki- ja versiokohtaisesti. Linkkerin akku on litium-titanaattiakku. Tampereen Solariksissa on 75 kWh:n akku (ja sen käyttö perustuu tietenkin pikalatauksiin päivällä ja huoltolataukseen yöllä).

"Koko päivän" akusta on kyllä se etu, että lataussyklejä kertyy verkkaisemmin kuin pikalatauskonsepteissa. Myös purkunopeus suhteessa kapasiteettiin jää alhaisemmaksi, jolloin hyötysuhde parantuu eikä se ainakaan heikennä akun kestoa.
Tämä on ilman muuta totta ja se unohtuu keskusteluissa tarpeettoman usein.
 
Sanasta "akkusähköbussi" tuli aikanaan monelle, myös minulle, mieleen juuri ja juuri 12-metrinen hyvin raskas kaksiakselinen bussi, johon mahtuu vaivoin 30 istuvaa matkustajaa, ja jonka peräosassa oli tilaa lähinnä akuille. Nyt on esitelty edellistä selvästi isompi akkusähköbussi, asialla on kiinalainen BYD. 27-metrisestä tuplanivelsähkiksestä on juttu Ruotsin Bussmagasinetissa. Uutisen malli on tarkoitettu BRT-linjoille.
 
Nyt on esitelty edellistä selvästi isompi akkusähköbussi, asialla on kiinalainen BYD. 27-metrisestä tuplanivelsähkiksestä on juttu Ruotsin Bussmagasinetissa. Uutisen malli on tarkoitettu BRT-linjoille.

Samasta aiheesta vähän laajempi artikkeli tuosta https://electrek.co/2019/04/01/world-longest-electric-bus/.

Huomattavaa on bussissa pituuden lisäksi kaksi vetävää akselia. Foorumlilla on aikaisemmin tuotu esille moninivelbusseista puhuttaessa niiden huono energiatehokkuus nimenomaan vain yhden vetävän akselin takia. Sähköiset bussit jotka mahdollistavat alkselikohtaiset moottorit tuovat tosiaan ratkaisun tähän ongelmaan. Artikkelissa ei tosin sanottu mitkä akselit ovat vetäviä, mutta luulisi että nivelen takana olevat eivät voi olla vetäviä liikennevälineessä joka ei kulje raiteilla tai ohjausradalla.

Akut puolestaan kestävät 300km. Esimerkiksi Jokerilla se tarkoittaisi korkeintaan 12 tunnin ajoa, eli kokopäivävuoroille tarvittaisiin ainakin kaksi bussia.

Muokkaus: Niin mikäs tän bussin hinta mahtaa olla? kun sitä ei missään näistä artikkeleista mainittu.
 
Viimeksi muokattu:
Artikkelissa ei tosin sanottu mitkä akselit ovat vetäviä, mutta luulisi että nivelen takana olevat eivät voi olla vetäviä liikennevälineessä joka ei kulje raiteilla tai ohjausradalla.

Sen verran moni diesel-nivelbussi tuuppaa ainoastaan viimeisellä akselillaan, joten ainakaan yleisesti ottaen ei nivelen takana vetävät akselitnole ongelma.
 
Uutisissa monen lukijan silmiin korostuu ehkä myös päivämäärä 1.4. Voi kai tuo K12A olla todellinenkin bussimalli, aika näyttää. :cool:
 
Akut puolestaan kestävät 300km. Esimerkiksi Jokerilla se tarkoittaisi korkeintaan 12 tunnin ajoa, eli kokopäivävuoroille tarvittaisiin ainakin kaksi bussia.
Ei kai sentään? Ajosarjat voisi varmaankin muokata niin, että yksikään vuoro ei välttämättä ole yhtäjaksoinen kokopäivävuoro. Aamuruuhkapiikin jälkeen kaikki bussit vuorotellen (ehkä jokunen samanaikaisestikin) kävisivät lataamassa. Iltaruuhkassa liikenteessä olisi jälleen suurin osa kalustosta ajossa. Iltaruuhkan jälkeen liikenne harvenee aika lailla ja ajoon jäisi sellaisia busseja, jotka ovat päivällä tai iltapäivällä käyneet latauksessa.
 
Uutisissa monen lukijan silmiin korostuu ehkä myös päivämäärä 1.4. Voi kai tuo K12A olla todellinenkin bussimalli, aika näyttää. :cool:

BYD ainakin omassa twitter-tiedotteessaan sanoi erikseen heti kättelyssä ettei kyseessä ole aprillipila https://twitter.com/BYDCompany/status/1112749341125435394.

Ei kai sentään? Ajosarjat voisi varmaankin muokata niin, että yksikään vuoro ei välttämättä ole yhtäjaksoinen kokopäivävuoro. Aamuruuhkapiikin jälkeen kaikki bussit vuorotellen (ehkä jokunen samanaikaisestikin) kävisivät lataamassa. Iltaruuhkassa liikenteessä olisi jälleen suurin osa kalustosta ajossa. Iltaruuhkan jälkeen liikenne harvenee aika lailla ja ajoon jäisi sellaisia busseja, jotka ovat päivällä tai iltapäivällä käyneet latauksessa.

Juu tuota siis meinasin, että yhdellä autolla ei voi tehdä aivan kokonaista päivää, vaan tarvitaan joitan järjestelyjä. Autojen kokonaismäärän ei siis pitäisi kasvaa, mutta joudutaan ajamaan kalustoa varikolle lataukseen ja takaisin enemmän kuin vain aikataulunmukaisen kalustotarpeen vaihteluiden takia. Jos siis vaikka vuorot limitetään sillä tavalla että varhaisaamun autot menevät varikolle aamuruuhkan päätteeksi ja myöhäisillan autot tulevat linjalle iltapäiväruuhkaan, niin keksipäivällä kulkeville autoille saattaa olla hilkulla riittääkö akku aamukuudesta iltakuuteen.
 
Olin Linkkerin kyydissä eilen linjalla 23. Oli mukavan hiljainen matka. Ja takaisin kotiin Skoda-Transtechin tekeleen kyydissä oli samanmoinen kokemus.
 
Olin Linkkerin kyydissä eilen linjalla 23. Oli mukavan hiljainen matka. Ja takaisin kotiin Skoda-Transtechin tekeleen kyydissä oli samanmoinen kokemus.
Silloin tällöin linjalla 51 saa ajaa myös sähköbussilla. Sama kokemus. Saakohan linja jatkoaikaa kun Maunulan osuuden poisjättö sujuvoitti linjaa. Jos jatkaa niin päättäreille rakennetut latausasemat olisivat edelleen käytössä.
 
Takaisin
Ylös