Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,014
Turun kaupungin kotisivut kertovat, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen Fölin tilaama sähköbussiliikenne on osoittautunut hyvin onnistuneeksi. Linkki uutiseen.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Itse asiassa Turun järjestelmä poikkeaa HSL-alueen ja Tampereen sähköbussijärjestelmistä juuri siinä, että Turun sähköbussit eivät nosta virroitinta ylös, vaan virroitin laskeutuu lataustolpasta alas kohdaten bussin katolla olevan koskettimen. Toki sähköisessä liikenteessä asiakkaan kannalta teknisten sovellusten yksityiskohdat ovat toisarvoisia asioita, mutta ei hiljainen, hajuton ja tasaisesti kiihtyvä bussi ainakaan huononnusta tuo matkustamiseen. Minkä verran se sitten tuo parannusta, perustuu itse kunkin omiin tuntemuksiin - toisen puolesta on aika paha mennä sanomaan mitään. Minä itse, vaikka busseista kovasti pidänkin, saan toisinaan huonovointisuusoireita öljyjen ja pakokaasujen hajuista, ja siitä syystä tieliikenteen sähköistämishankkeet saavat minulta kaiken kiitoksen.Ani harva ykköslinjan matkustaja kuitenkaan on sinne bussiin kavunnut sen vuoksi, että katolla on päätepysäkeillä nostettava virroitin – yksittäiset harrastajat lienevät käytännössä ainoat poikkeukset.
No tämä varmaan selittää sen, miksi tärkeiden linjojen 14 ja 18 sähkökilpailutusta ei tehty tänä vuonna.
Vaikea sanoa, miten Marja on tässä raportoinnissa onnistunut, mutta vaikka tuosta vain puolet pitäisi paikkansa, niin on siinä ongelmia riittämiin. Ja kalliita sellaisia. Näitä lukiessa sitä alkaa aina miettiä, miksei anneta muiden kokeilla ja maksaa oppirahoja. Miksi Helsingin pitää olla tässä asiassa kehityksen kärjessä ja maksaa yritysten tuotekehityskustannuksia?
Autot itsessään ovat toimineet oikein hyvin. Ei isompaa moitittavaa. Lataussysteemit toimivat myös ihan hyvin. Suurin ongelma on ollut (ainoan)pikalatausaseman asvaltoinnin rikkoutuminen ja sen korjausurakka. Myös hidaslatauksen sähkönsyötössä on ollut hieman haasteita, mutta nekin ovat johtuneet kiinteistön sähköverkon toimimattomuudesta eikä hidaslatausasemista.Kysymys Tampereen suunnalle:
Kuinka sähkö-Solarikset ovat toimineet? Entä lataussysteemit? Onko ollut ongelmia?
Eikös tämä ole juuri sitä mikä on kunnallisen tai valtiollisen toimijan tärkein tehtävä, viedä asioita eteenpäin joita kaupalliset toimijat eivät uskalla. Ei mikään kehity jos ei ole uskallusta kokeilla.
Ei kai se nyt sentään ihan tärkein tehtävä ole, mutta kyllä sä mun mielestä oikeilla jäljillä olet. Ihan mihin tahansa ei silti kannattaisi lähteä mukaan – annetaan vaikka Ruotsin ja Norjan kokeilla ja testailla, ja liitytään me veromiljooninemme mukaan pikkuisen myöhemmin.
Flixbus kokeilee kiinalaisia sähköbusseja Saksassa kaukoliikennereiteillä.