Akkusähköbussi

Enpä tuosta tiedä, minusta sähköbussin ujeltava ääni on ärsyttävämpi kuin dieselin tasainen käynti. Varsinkin uudet VDL:ät ovat hiljaisempia kuin räminälinkkerit tai vinkuyutongit.

Lisäksi kuljettajan liian raskas kaasujalka tekee menosta turhankin äkäistä sähköbussilla. Itse koin matkapahoinvointia PL:n Yutongissa pari viikkoa sitten.

Matkustaisin 8900LE:llä tai Suburbanilla minkä tahansa sähköbussin yli, jos saisi valita.

Linjalla 51 äsken varsin uusi Yutong numero 692. Yritin tietoisesti etsiä sivuääniä tai muuta epämääräistä, mutta kyllä oli laadukasta kyytiä. Selvästi hiljaisempi äänimaailma sisällä sekä vielä tärkeämpää: ulkona.
 
MB eCitaro G on ilmeisesti ensimmäinen sähköauto, jota myydään kiinteäelektrolyyttisellä akulla. Kauppalehden uutinen

Kiinteäelektrolyyttiset akut ovat pienempiä ja kevyempiä kuin litium-ioni akut ja ne on myös nopeampi ladata.
 
Entä niiden käyttäytyminen tulipalossa?

Jos lukee sen linkitetyn uutisen niin

Kauppalehti sanoi:
Kiinteäelektrolyyttisen akun hyvinä puolina pidetään myös sitä, että se on nykyakkuja turvallisempi, eli se ei vuoda tai syty tuleen. Akuista voidaan suuremman kapasiteetin ansiosta tehdä myös pienempiä ja keveämpiä, ja latausajat ovat lyhyempiä kuin nykyakuilla.
 
Kolmatta ove a ei ole eli takimmaista ovea, perustunee johonkin. Bussiasiantuntijamme tietänevät.
 
Kolmatta ove a ei ole eli takimmaista ovea, perustunee johonkin. Bussiasiantuntijamme tietänevät.
Tuoltahan Solariksen nettisivuilta löytyy tekninen esite, kolmella eri kielelläkin. Sen mukaan ovitus on saatavilla 2-2-0, 2-2-1, 1-2-0 tai 1-2-1.
Lisäksi syy siihen minkä takia tässä esittelyautossa ei ollut takimmaista ovea voisi olla vaikka tässä: "Up to 65 seats in II door configuration (II class)"
 
Citeahan sai juuri kasvojenkohotuksen, eli saattaakohan olla, että tästä tulee erillinen ja nykyinen jatkaa edelleen diesel-vaihtoehtona?

Automaailmassahan on kovinkin yleistä, että tehdään mallista pienimuotoinen facelift ennen uuden paljastusta.
 
STT on tehnyt ja mm. Yle julkaissut jutun sähköbussien yleistymisestä Suomessa ensi vuonna.

Jutussa on minusta tulkittu EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiiviä väärin, koska jutusta saa käsityksen, että tietyn osuuden (käytössä olevasta) kalustosta pitäisi olla puhtaita. Todellisuudessa direktiivi säätelee vain uushankintoja.

Kuvituskuvana on Klovissa seisovia Linkkereitä eli ei ehkä ihan sähköbussien edustavin otos Suomesta, noilla kun ei ole tänä vuonna ajettu metriäkään linjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös