Akkusähköbussi

Tarkoittaa sitä, että jos pääsee yrityssaneeraukseen ja rahoittajat ovat myötämielisiä, homma jatkuu. Jos ei sinne saneeraukseen pääse, on seurauksena yleensä konkurssi.

Kauppa näyttää käyvän sen verran huonosti, että eiköhän jälkimmäinen odota ennemmin tai myöhemmin. Ja kun firma on noin heikossa hapessa, ei se ainakaan lisää asiakkaiden halukkuutta ostaa siltä yritykseltä.
 
Sähköbussien voimakkaasta esiinmarssista erityisesti Tampereen näkökulmasta on uutinen YLEn sivulla. Perheyhtiötä huolestuttaa mm. VR:n tuleminen markkinoille, samoin investointikustannukset.
 
Sähköbussien voimakkaasta esiinmarssista erityisesti Tampereen näkökulmasta on uutinen YLEn sivulla. Perheyhtiötä huolestuttaa mm. VR:n tuleminen markkinoille, samoin investointikustannukset.
Huolissaan ovat aiheestakin. Tälle pitäisi laittaa stoppi vaikkapa kilpailutusehdoissa. Nykydieselit eivät saastuta juuri lainkaan sähköbussin rinnalla. Itseasiassa jopa vähemmän kuin sähköbussi jos valmistuksesta aiheutuvat päästöt lasketaan mukaan. Ainiin mutta Suomen pitääkin olla se EU:n ainoa lainkuuliainen ja pykäliä pilkuntarkasti noudattava valtio
 
Sähköbussiasia on pitkään ollut myös pientenkin ja keskikokoisten yritysten tiedossa. Kyllä rahoitus kalliinpaan sähköbussiinvestointiin järjestyy heillekin, kunhan yrityksen taloudellinen pohja on terve.

Innokkuuden muutokseen ymmärtää myös matkustajan kannalta. Helsingissä on kolmekin bussia samaanaikaan pysäkillä ja jotkut dieselmallit työntävät katkun suorastaan pysäkillä seisovan suuhun. Unohtunut asia on tässä yhteydessä alhaisempi äänitaso, josta pitäisi puhua enemmän. Myös matkustusmukavuus sisällä on omaa luokkaansa.
 
Myös matkustusmukavuus sisällä on omaa luokkaansa.

Enpä tuosta tiedä, minusta sähköbussin ujeltava ääni on ärsyttävämpi kuin dieselin tasainen käynti. Varsinkin uudet VDL:ät ovat hiljaisempia kuin räminälinkkerit tai vinkuyutongit.

Lisäksi kuljettajan liian raskas kaasujalka tekee menosta turhankin äkäistä sähköbussilla. Itse koin matkapahoinvointia PL:n Yutongissa pari viikkoa sitten.

Matkustaisin 8900LE:llä tai Suburbanilla minkä tahansa sähköbussin yli, jos saisi valita.
 
Minulla on joiltakin yksittäisiltä sähköbussimatkoilta samankaltaisia kokemuksia kuin AnonyymiPseudonyymillä. Espoon taannoisella linjalla 11 liikkunut BYD aikaansai melko vihlovan äänen. Samalla linjalla esiintyi myös nykivää menoa, minkä arvelen johtuvan kuljettajien kokemattomuudesta tuolloin. Tosin tämän vuoden elokuussa kiusaannuimme emäntämme kanssa kiinalaisvalmisteisessa sähköbussissa tarpeettoman äkäisistä liikkeellelähdöistä, mutta epätasainen ajotyyli onnistuu kyllä muissakin käyttövoimaratkaisuissa. Mutta nuo huomiot ovat tärkeitä, ja suosittelisin tasaiseen ajotapaan kannustavaa perehdytystä varsinkin sähköbussikoulutuksessa.

Itse arvostan mukavia matkustuskokemuksia sähköbusseissa, mutta ymmärrän muutkin mielipiteet.
 
No joka tapauksessa Leppävaaraan saapuu ja lähtee näitä Yotongeja ja niiden kyydin olen kokenut selvästi miellyttävämämäksi kuin millään diesel-bussilla. Linkkerin kyydissä en ole saanut olla pitkään aikaan, mutta silloin kun olin, niin kokemus myönteinen.
 
Espoon taannoisella linjalla 11 liikkunut BYD aikaansai melko vihlovan äänen. Samalla linjalla esiintyi myös nykivää menoa, minkä arvelen johtuvan kuljettajien kokemattomuudesta tuolloin

Juu, toi BYD oli kyllä karmea tekele. Ylivoimaisesti huonoin bussi, jolla olen ikinä matkustanut. Karmea tinnitus tuli moottorien vinkunasta ja ovien tiivisteiden narinasta, kun menin sillä kerran e11:lla päästä päähän eli Friisilänaukiolta Tapiolaan.
 
VR ja omistamansa PL kilpailevat bussimarkkinoilla valtionyhtiön erikoisoikeuksilla ja Posti ja VR:n Transpoint tavarankuljetuksissa valtionyhtiöiden erikoisoikeuksilla. Suomi on paska maa.
 
VR ja omistamansa PL kilpailevat bussimarkkinoilla valtionyhtiön erikoisoikeuksilla ja Posti ja VR:n Transpoint tavarankuljetuksissa valtionyhtiöiden erikoisoikeuksilla. Suomi on paska maa.

Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä erikoisoikeudet ovat?
 
Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä erikoisoikeudet ovat?

Jos olisit pankinjohtaja, myöntäisitkö luottoa ennemmin Kutvosen Kuljetukselle vai Valtion Kuljetusosastolle? Tai Länsilinjat Oy:lle vai Pohjolan Liikenteelle?

Valtion maksukykyä ja luotettavuutta ei kyseenalaisteta, eikä valtionyhtiön edes kuvitella voivan mennä konkurssiin. Ja kyllähän lisäbudjetista lohkeaa, jos rahat loppuvat.

Valtionyhtiöt voivat ottaa vaikka millaisia riskejä ja hölmöillä miten tahansa ilman pelkoa konkurssista tai johdon joutumisesta mihinkään edesvastuuseen. (ennemminkin kultainen kädenpuristus odottaa, jos hommat menevät metsään)

Hyvä esimerkki on Transpointin ja Postin varsit kalliit kuljetuskokeilut itäliikenteessä.

Tästä on puhuttu ennenkin. Totta kai valtion pitää ylläpitää tie- ja rataverkkoa ja ydinvoimalat, talvivaarat ym suurhankkeet voivat vaatia ainakin väliaikaista valtion omistajuutta. Mutta on silkkaa ääliömäisyyttä ja kommunismia, että valtio kilpailee yksityisomisteiset kumipyöräalan toimijat ojan pohjalle.

Linja-auto- ja kuorma-autoliikenteen harjoittaminen ei ole länsimaisen valtion perustehtävien joukossa.
 
Jos olisit pankinjohtaja, myöntäisitkö luottoa ennemmin Kutvosen Kuljetukselle vai Valtion Kuljetusosastolle? Tai Länsilinjat Oy:lle vai Pohjolan Liikenteelle?

Valtion maksukykyä ja luotettavuutta ei kyseenalaisteta, eikä valtionyhtiön edes kuvitella voivan mennä konkurssiin. Ja kyllähän lisäbudjetista lohkeaa, jos rahat loppuvat.

Valtionyhtiöt voivat ottaa vaikka millaisia riskejä ja hölmöillä miten tahansa ilman pelkoa konkurssista tai johdon joutumisesta mihinkään edesvastuuseen. (ennemminkin kultainen kädenpuristus odottaa, jos hommat menevät metsään)

Hyvä esimerkki on Transpointin ja Postin varsit kalliit kuljetuskokeilut itäliikenteessä.

Tästä on puhuttu ennenkin. Totta kai valtion pitää ylläpitää tie- ja rataverkkoa ja ydinvoimalat, talvivaarat ym suurhankkeet voivat vaatia ainakin väliaikaista valtion omistajuutta. Mutta on silkkaa ääliömäisyyttä ja kommunismia, että valtio kilpailee yksityisomisteiset kumipyöräalan toimijat ojan pohjalle.

Linja-auto- ja kuorma-autoliikenteen harjoittaminen ei ole länsimaisen valtion perustehtävien joukossa.

Eihän tuossa sitten ole mitään erikoisoikeuksia. Pankki katsoo siis ihan tasapuolisesti kenelle myöntää lainaa tai ei myönnä. Pankki arvioi yhtiöitä samojen mittareiden mukaan.
 
Eli kyseessä olikin puhtaasti ideologiasta kumpuava määritelmä "paskuudesta".

Kyllä, en ole kommunisti.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:38 ----------

Eihän tuossa sitten ole mitään erikoisoikeuksia. Pankki katsoo siis ihan tasapuolisesti kenelle myöntää lainaa tai ei myönnä. Pankki arvioi yhtiöitä samojen mittareiden mukaan.

Valtion rahoilla on hauskaa olla kiinnostunut sähköbussiliikenteestä vaikka Timbuktussa.
 
Takaisin
Ylös