Jos olisit pankinjohtaja, myöntäisitkö luottoa ennemmin Kutvosen Kuljetukselle vai Valtion Kuljetusosastolle? Tai Länsilinjat Oy:lle vai Pohjolan Liikenteelle?
Valtion maksukykyä ja luotettavuutta ei kyseenalaisteta, eikä valtionyhtiön edes kuvitella voivan mennä konkurssiin. Ja kyllähän lisäbudjetista lohkeaa, jos rahat loppuvat.
Valtionyhtiöt voivat ottaa vaikka millaisia riskejä ja hölmöillä miten tahansa ilman pelkoa konkurssista tai johdon joutumisesta mihinkään edesvastuuseen. (ennemminkin kultainen kädenpuristus odottaa, jos hommat menevät metsään)
Hyvä esimerkki on Transpointin ja Postin varsit kalliit kuljetuskokeilut itäliikenteessä.
Tästä on puhuttu ennenkin. Totta kai valtion pitää ylläpitää tie- ja rataverkkoa ja ydinvoimalat, talvivaarat ym suurhankkeet voivat vaatia ainakin väliaikaista valtion omistajuutta. Mutta on silkkaa ääliömäisyyttä ja kommunismia, että valtio kilpailee yksityisomisteiset kumipyöräalan toimijat ojan pohjalle.
Linja-auto- ja kuorma-autoliikenteen harjoittaminen ei ole länsimaisen valtion perustehtävien joukossa.