Akkusähköbussi

YLE on tehnyt jutun sähköbussien yleistymisestä Suomessa ensi vuonna.
Jutussa on esitetty lukema tämän vuoden (2020) kaduilla kulkevista sähköbusseista: 40 kpl HSL-alueella ja 50 koko maassa.

Mielestäni lukemat eivät ole ihan kohdallaan. Pelkästään Pohjolan Liikenteellä on HSL-alueella selkeästi yli 40 täyssähkölinja-autoa (33 + 5 + 9 = 47 kpl). Sen lisäksi aktiivisesti ovat Helsingissä ajossa Tammelundin Liikenteen kaksi VDL-sähköä sekä HelB:n Linkkereistä vähintään jokunen + testi-Volvo. HelB:llä on periaatteessa viisi Linkker-sähköbussia kalustossaan, mutta ilmeisesti saman päivän aikana niitä on näkynyt ajossa maksimissaan neljä. Minäkään en näihin tilastoihin liittäisi Klovissa seisovia Nobinalle tarkoitettuja Linkkereitä, joilla ei ole oikeasti ajettu ollenkaan (ainakaan kaupallista liikennettä).

Selvää on, että 2021 tapahtuu merkittävä harppaus ylöspäin. Voisi olettaa, että jo vuoden alussa linja 562 sähköistyy (varmaan 587:nkin), kun Travemündessä ja bussitutkassa havaitut sähkötelit saadaan tuotannon puolelle. Elokuussa määrä suorastaan räjähtää ylöspäin, kunhan kalustontoimittajien aikataulut pitävät edes kohtuullisesti kutinsa.
 
STT on tehnyt ja mm. Yle julkaissut jutun sähköbussien yleistymisestä Suomessa ensi vuonna.

Tuosta jutusta muuten pisti silmään kohta "suuren alankomaalaisen bussivalmistajan VDL:n ensi vuoden kaupunkibussimallistosta dieselvaihtoehdot poistuvat kokonaan." Uudessa sähköbussimallistossa dieselbusseja ei toki ole, mutta en muista muualla tulleen esille, että VDL olisi jo nyt kokonaan luopumassa dieselbussien valmistuksesta, vaikka selvää toki on, että niiden kysyntä on voimakkaasti vähentynyt.
 
Minkälaisia kokemuksia mahtaa olla kertynyt Pohjolan Liikenteen sähköbusseista? Onko ollut mainittavia teknisiä ongelmia ja paljonko on keskimäärin päässyt yhdellä latauksella? Keskinopeus lienee noin 20 tai vähän yli, kahdessa vuorossa ajettu autopäivä on ehkä 300 km kahta puolin. Jotenkin vaan tuntuu uskomattomalta, jos oikeasti auto on ajossa 05-24 samalla latauksella. Nyt tietoa pitäisi olla jo pitkältä ajalta ja eri lämpötiloista. Tietenkin kokemukset muistakin vastaavista autoista kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin vaan tuntuu uskomattomalta, jos oikeasti auto on ajossa 05-24 samalla latauksella.

PL:n Yutongeja näkyy ainakin Leppävaarassa lataamassa kesken päivän. Jos intoa riittää, niin Bussitutkasta voinee katsoa, kuinka pitkiä ajopätkiä niiltä löytyy yhteen pötköön ilman lataustaukoa.
 
Turussa se tarkottaisi kaikkien Nobinan autojen lataamista 7A linjan ollessa päivätauolla noin klo 09-13. Eli tavallaan kierrättää varikolla autot vuorollaan - palkallisten ihmisten liikuttamina. Tietää kyllä isoa lisää palkkakustannuksiin, ja kokonaan uudenlaista ajosarjasuunnittelua. Voi silti olla halvempaa tämänkin jälkeen, kun vaihtoehtona on jotain 100-150 litraa dieseliä päivittäin.
 
Ja ainakin tuossa Leppävaaran tapauksessa päätepysäkille on rakennettu latausinfra, joten autojen ei tarvitse käydä varikolla. Moni liikennöitsijä Suomessa suunnittelee joka tapauksessa autokierrot niin, että bussi seisoo kuljettajan ruokatauon ajan, ja jos se voi seistä paikassa jossa bussi saa akut täyteen samalla kun kuljettaja vatsansa, ei siitä aiheudu yhtään hukka-ajoa.
 
Silloin se tauko täytyy sitten pitää juurikin siinä päättärillä. Ja syömäänkin pitäisi päästä. Usein nuo päättärien tienoot on aika ankeaa seutua, eikä mitään ruokapaikkaan viittaavaa ole kävelymatkan päässä. Ja tauko voi olla vähimmillään sen puolituntia. 10-12 tunnin päivään on haasteellista varautua omin eväin, ainakin kesähelteillä.
 
Silloin se tauko täytyy sitten pitää juurikin siinä päättärillä. Ja syömäänkin pitäisi päästä. Usein nuo päättärien tienoot on aika ankeaa seutua, eikä mitään ruokapaikkaan viittaavaa ole kävelymatkan päässä. Ja tauko voi olla vähimmillään sen puolituntia. 10-12 tunnin päivään on haasteellista varautua omin eväin, ainakin kesähelteillä.

Tässä tapauksessa on kuitenkin iso kauppakeskus, josta saa jos jonkinlaista evästä mukaan. Myös kuljettajien tiloissa pari isoa jääkaappia mihin saa ruokansa, joten Leppävaaran alueen kuljettajilla on helppoa. Turussa vastaava voisi olla esimerkiksi linja-autoasema. Toki siirtoajoa tulee linjojen 6-7 päätepysäkeiltä jonkin verran, joten varikkokin voisi olla jopa lähempänä. Toki en tiedä mihin Nobina on ajatellut varikkonsa laittaa, mutta Turun seudulla välimatkat on loppujen lopuksi hyvin lyhyitä.
 
Syyskuisen tiedotteen mukaan Pahaniemeen.

Ylen jutussa Nobina Oy:n toimitusjohtaja kertoo, että Turussa bussit aiotaan ladata varikolla eikä päätepysäkeillä.

Eli esimerkiksi Naantaliin päättyvillä vuoroilla ei kohtuuttoman pitkiä siirtoajoja tule latausta varten. Sama koskee myös Kauppatorille päättyviä lisävuoroja (linja 7A ja jos on yhä vielä keskustaan päättyviä tuplauksia). Siinä mielessä keskeinen sijainti.
 
Telisähköbussien ensimmäinen liikennöintipäivä Suomessa alkaa kääntyä yön puolelle. Ensimmäiset bussit aloittivat HSL-linjalla 562N heti aamuneljän jälkeen ja ne ensimmäisinä aloittaneet ovat jo palanneet varikolle. PL 408 oli linjalla yhtäjaksoisesti klo 4.05 - n. klo 21 ja linjalla ajettuja kilometrejä ehti tulla sinä aikana 350,9 (siirtoajot vielä päälle). Tällaisilla ajomäärillä ilman välilatausta sähköbussien lataamisesta ei tule ongelmaa. Vain aivan pisimmissä vuoroissa täytyy ladata kesken päivän ja niissäkin se voidaan tehdä illalla, kun vuorovälit ovat jo harventuneet ja busseja on sen ansiosta vapaana - ellei sitten autokiertoja saa muokattua niin, että myöhään yöhön jatkavat bussit pitävät tauon päivällä, jolloin välilatauksia ei tarvittaisi ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
On yllättävän kova suoritus, täytyy myöntää! Ilmeisesti hidastuksista saadaan todella hyvin energiaa talteen.
 
Nivelmallinen sähkö-volvo esittelyssä: https://youtu.be/zPhmF_SqKs0

Mielenkiintoinen tämä on ainakin perän osalta. Sähkömoottorit vievät varsin vähän tilaa ja tämä näkyy istuinkapasiteetissakin. Jos tämän sarjan yksilöissä on 49 istumapaikkaa, niin sisustusjärjestyksestä päätellen niihin kyllä saisi muutaman lisääkin vielä.
 
Takaisin
Ylös