Onko edelleen mitään syytä ostaa sähköbusseista LE-malleja LF-mallien sijasta?
Dieselbusseissa eron ymmärtää, koska LF-malleissa oli tornimoottori joka vei muutaman paikan verran tilaa. Nyt ongelmaa ei ole, ja käytännössä en näe mitään syytä, miksi enää ostettaisiin LE-busseja, kun puhutaan nimenomaan kaupunkiliikenteestä. Ymmärrän seutuliikenteen, siinä LE-bussit toimivat hyvänä kompromissina mukavuuden sekä esteettömyyden suhteen. Mutta kaupunkiliikenteessä on mielestäni LF-busseilla paljon hyviä etuja: helppo poistuminen takaovesta (ei portaita), helppo kävellä ilman porrasaskelmia, ja korkeampi katto pisimmillekin matkustajille.
Myös ainakin VDL:n uusista Citeoista esitteen mukaan LF-malliin mahtuu 5 matkustajaa enemmän kuin LE-malliin. Silti LE-mallia on tilattu runsaasti esimerkiksi HSL-alueelle, Jyväskylään ja Kotkaan. Luulisi myös LF-mallin olevan edullisempi suuremman tilausvolyymin (mm. Keski-Eurooppa) vuoksi...