Akkusähköbussi

Eiköhän melko varmasti ole. Toki moottorinkin täytyy olla tehokkaampi kun autolla akkujen takia niin paljon enemmän painoa. Scania Suburban 6x2 Vs Yutong E15 on kyllä aivan sairas ero kiihtyvyydessä kun Scanian kiihtyyvyys tuntuu "samalta kuin itsellä kolmen tunnin yöunien jälkeen". Parhaiten olen itse (sähkö)dösien kiihtyvyyden tuntenut Nikkilä-Korson ramppi-välillä kun nopeusrajoitus käytännössä koko matkan 80km/h ja kyllä se vaan nopeasti pysäkiltä lähtee
Itse olen tuon kiihtyvyyden myös kokenut täydessä 54 yutong e15:sa ja se on kaikkea muuta kuin matkustajamukavuutta. Saa kiihdyttäessä pitää lujaa kiinni kun voimansiirto puttuu välistä niin bussi nytkähtelee liikkeelle ja jarruttaessa myös hirveää nytkähtelyä, no toisaalta diesel bussikin jarruttaessa nykii. Mutta silti olen edelleen diesel bussien kannalla olkoon ne sitten kuinka saastuttavia. Nillä matkustaminen on huolimatta ollut mukavinta ja tunnelmallisinta.
 
Nillä matkustaminen on huolimatta ollut mukavinta ja tunnelmallisinta.
Höyryveturin vetämänä matkustaminen on myös mukavaa ja tunnelmallista. Pitäisikö lähiliikenteessä siirtyä takaisin niihin? Ehkä maapallon kuormittaminen ja kaupunkien saasteiden aiheuttamat sairaudet kiilaavat tärkeysjärjestyksessä matkustusmukavuuden edelle.
 
. Mutta silti olen edelleen diesel bussien kannalla olkoon ne sitten kuinka saastuttavia. Nillä matkustaminen on huolimatta ollut mukavinta ja tunnelmallisinta.
Veikkaan, että suuri osa matkustajista ei pidä moottorin jyrinää ja vaihdelaatikon nykimistä tunnelmallisena ja mukavana hiljaisiin ja tasaisemmin kulkeviin sähköbusseihin verrattuna.

Tai onhan museovehkeissä tunnelmaa, mutta en niillä jokapäiväisiä matkojani valitsisi tehdä ;)
 
Veikkaan, että suuri osa matkustajista ei pidä moottorin jyrinää ja vaihdelaatikon nykimistä tunnelmallisena ja mukavana hiljaisiin ja tasaisemmin kulkeviin sähköbusseihin verrattuna.

Tai onhan museovehkeissä tunnelmaa, mutta en niillä jokapäiväisiä matkojani valitsisi tehdä ;)
Itse matkustaisin vaikka joka ikinen päivä bussilla jos kalustona olisi Carrukset ja Ikarukset.
 
Kiva kuulla toisten tuntemuksia bussimalleja kohtaan. Kuitenkin olen nyt alkanut miettimään, että onko uusien polttomoottorien aika ohi. Toisin sanottuna hankitaanko hsl alueelle enään uusia polttomoottori busseja?

Ps. Jos tehtäisiin E-scala voisin digata sähködösistä🫡
 
Kiva kuulla toisten tuntemuksia bussimalleja kohtaan. Kuitenkin olen nyt alkanut miettimään, että onko uusien polttomoottorien aika ohi. Toisin sanottuna hankitaanko hsl alueelle enään uusia polttomoottori busseja?
Ei ole pariin vuoteen hankittu (paitsi pienkalusto), eikä varmastikaan tulla enää hankkimaan. Hankintahinta ei vaikuta olevan este enää pienillekään firmoille ja liikennöiminen sähköllä on merkittävästi halvempaa. Ja toki sähkökalustoa vaaditaankin jo noin 75% uusissa sopimuksissa.

Pienkaluston kohdalla on ihan mielenkiintoista nähdä milloin sekin alkaa muuttua sähköiseksi. Jostain syystä ei ole vieläkään vaadittu, vaikka esim. Yutongilta löytyisi siihen soveltuvaa kalustoa. Toki esim. juuri Yutongin pienempi kalusto on erilaista verrattuna nykyisiin pakettiautoihin ja vaatii varmaan jonkinlaista viilausta vaatimuksiin tilaajalta
 
Muistan kun joskus asuin Viisikulmassa ja disukka 14, olisko ollut joku B70M versio tjms meni ikkunan alta, ikkunankarmit mustui aina viikossa vaikka kuinka pesi.... Voihan se muustakin johtua mutta uskoisin että pienhiukkaset vähenee hyvin sähkökalustolla. Vaikka sitten nykisi, jota en aamulla kyllä huomannut
 
Ei kannata tykätä E-Scalasta. Sellainen on nimittäin tehty ja se paloi poroksi ensimmäisellä koeajollaan: https://www.ess.fi/paikalliset/5678644
Oho heitin siis tuon e scalan ihan vitsillä enkä tiennytkään, että sellainen on joskus ollut. Yritin etsiä prototyypistä hiukan tietoa tai kuvia mutten löytänyt. Tietääkö joku oliko tällä jokin muu mallinimi kuin e scala tai onko jollain kuvia? Uutisessakaan ei näkynyt hyvää kuvaa dösästä. Olisin nimittäin aiheesta erittäin kiinnostunut!
 
Veikkaan, että suuri osa matkustajista ei pidä moottorin jyrinää ja vaihdelaatikon nykimistä tunnelmallisena ja mukavana hiljaisiin ja tasaisemmin kulkeviin sähköbusseihin verrattuna.

Tai onhan museovehkeissä tunnelmaa, mutta en niillä jokapäiväisiä matkojani valitsisi tehdä ;)
BYD, etenkään nivel, on kaikkea muuta kuin hiljainen ja tasainen esim. diesel-Citaroihin ja -Setroihin verrattuna. Harmi, ettei Suomeen ole hankittu sähkö-Citaroita, vaikka Nobina on niitä Ruotsiin kuitenkin hankkinut, samoin sähkö-Solariksia ja -MANeja on tulossa ensi vuoden alussa Nobinalle Tukholman lääniin ja myös 7900E:itä on Ruotsin Nobinalla melko paljon.
 
BYD, etenkään nivel, on kaikkea muuta kuin hiljainen ja tasainen esim. diesel-Citaroihin ja -Setroihin verrattuna.
HSL-alueella on käytössä useanlaisia BYD-autoja. Olen samaa mieltä siitä, että K11U-nivelet eivät tarjoa parasta matkustusmukavuutta varsinkaan takaosassa matkustavalle. Moottor(e)ista lähtevät äänet kuulostavat räikeiltä ja ikäviltä. Samantapaista äänimaisemaa tarjotaan myös A1-kokoisissa K9UB-autoissa, ei ehkä yhtä voimakkaana. Myöhemmin tulleet B13- ja B15-mallit edustavatkin sitten aivan toista äärilaitaa: ne ovat hiljaisia ja kulkevat kohtalaisen tasaisesti, telit etenkin.

Olen muuten huomannut, että "tasaisesti kulkeva" ymmärretään joskus kahdella tavalla. Joidenkin mielestä se tarkoittaa portaatonta kiihdyttämistä ja toiset taas ajattelevat tasaisesti kulkevan tarkoittavan mahdollisimman vähän poukkoilevaa ja keikkuvaa kulkua kuoppien ja töyssyjen yms. epätasaisuuksien kohdalla.
 
BYD, etenkään nivel, on kaikkea muuta kuin hiljainen ja tasainen esim. diesel-Citaroihin ja -Setroihin verrattuna. Harmi, ettei Suomeen ole hankittu sähkö-Citaroita, vaikka Nobina on niitä Ruotsiin kuitenkin hankkinut, samoin sähkö-Solariksia ja -MANeja on tulossa ensi vuoden alussa Nobinalle Tukholman lääniin ja myös 7900E:itä on Ruotsin Nobinalla melko paljon.
Olisivat liian kalliita hsl:än kaltasille käyttäjille. Ruotsalaisille kultalusikkasuile voidaan hankkia parasta mutta suomalaiset tyytyköön kertäkäyttö bydeihin. Noh, kun bydit aikanaan hajoavat tai kun ne alkavat olemaan joka päivä korjaamolla. Aletaan varmaan hankkimaan Euroopasta sähkö dösiä toivottavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Harmi, ettei Suomeen ole hankittu sähkö-Citaroita, vaikka Nobina on niitä Ruotsiin kuitenkin hankkinut, samoin sähkö-Solariksia ja -MANeja on tulossa ensi vuoden alussa Nobinalle Tukholman lääniin ja myös 7900E:itä on Ruotsin Nobinalla melko paljon.
Ruotsissa on rajoituksia sen mukaan, kuinka hyvin ihmisoikeudet toteutuvat bussin valmistusmaassa. Aiemmin Kiinassa valmistetut bussit ovat olleet täysin pannassa julkisten tahojen tilaamassa liikenteessä; nyt ilmeisesti sääntöjä on lievennetty sen verran, etteivät maat ole täyspannassa, mikäli liikennöitsijä pystyy osoittamaan, ettei bussin valmistuksen yhteydessä ole rikottu ihmisoikeuksia. Tosin ehkä Unkarissa rakennetut BYDit kelpaisivat liikenteeseen myös Ruotsissa.

Yllä mainittujen merkkien lisäksi Ruotsissa on liikenteessä Ebusco-busseja. Kokemukset niistä eivät kaiketi ole kovin hyviä.
 
Takaisin
Ylös