Akkusähköbussi

Ruotsissa on rajoituksia sen mukaan, kuinka hyvin ihmisoikeudet toteutuvat bussin valmistusmaassa.
Ollaanko suomessa siis valmiita ostamaan busseja joissa on saatettu käyttää lapsityövoimaa ja heikkoja työoloja. Kuulostaa ihmeellisesltä sellaisessa maassa, joka kuuluisi olla ihmisoikeuksien kotipesä👎
 
Ollaanko suomessa siis valmiita ostamaan busseja joissa on saatettu käyttää lapsityövoimaa ja heikkoja työoloja. Kuulostaa ihmeellisesltä sellaisessa maassa, joka kuuluisi olla ihmisoikeuksien kotipesä👎
Onko sinulla tiedossasi, että millaisia sähköbusseja valmistetaan lapsityövoimaa käyttäen?

Tämä hankintakielto ihmisoikeuksia polkeviin maista koskee SL-, Skånetrafiken - sekä Västtrafik-alueita. Muualle Ruotsiin kyllä hankitaan kiinalaisia sähköbusseja. Mainittu Ebuscokin on kyllä hollantilainen yhtiö, mutta sen sähköbussit valmistetaan Xiamenissa, Kiinassa.

Tätä hankintakieltoa ihmisoikeuksia ja työehtoja polkeviin maihin on laajennettu muihinkin maihin ja se on johtanut muunmuassa siihen, että Volvon sähkökäyttöisiä kaupunkibusseja ei voida hankkia SL-alueelle Tukholmaan, koska ne valmistetaan Egyptissä. Siis ruotsalaisen autovalmistajan tuotteita ei voida hankkia Ruotsin pääkaupungin joukkoliikenteeseen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


 
Viimeksi muokattu:
Onko sinulla tiedossasi, että millaisia sähköbusseja valmistetaan lapsityövoimaa käyttäen?
En ole käynyt kaivoksilla kurkkimassa touhua. Mutta luotan siihen, että Ruotsalaisten pättäjien päätös hankintaboikotista perustuu johonkin selvitettyyn asiaan.
että Volvon sähkökäyttöisiä kaupunkibusseja ei voida hankkia SL-alueelle Tukholmaan, koska ne valmistetaan Egyptissä. Siis ruotsalaisen autovalmistajan tuotteita ei voida hankkia Ruotsin pääkaupungin joukkoliikenteeseen.
Tämä on myös varsin ymmärrettävä asia. Siellä on ehkä mietitty mistä ostetaan busseja. Ollaanhan sitä puhuttu Euroopan teollisuuden heikkenemisestä. Silloin pohjalla saattaisi olla moraalinen päätös ostaa vain Euroopassa valmistettuja busseja?
 
Ollaanko suomessa siis valmiita ostamaan busseja joissa on saatettu käyttää lapsityövoimaa ja heikkoja työoloja. Kuulostaa ihmeellisesltä sellaisessa maassa, joka kuuluisi olla ihmisoikeuksien kotipesä👎
Kaikissa toimitusketjuissa on omat haasteensa, enkä missään nimessä yritä väheksyä Kiinassa esiintyviä ongelmia ihmisoikeuksien yms kanssa. Näitä on kuitenkin hyvä suhteuttaa johonkin: Jos/kun realistinen vaihtoehto on dieselbussi, kuluttaa se elinkaarensa aikana huomattavan määrän polttoainetta.

Ilmansaaste- ja ilmastonmuutosongelmien lisäksi on hyvä muistaa mistä tuo niiden polttama (diesel)öljy on peräisin. Öljyvaltiot harvemmin ovat kunnostautuneita ihmisoikeuksien kanssa.
 
Tuleviin pakkasiin on selkeästi valmistauduttu, sillä tänään 59 yutongilla matkatessa oli sisällä melkoinen poltetun glykolin käry. Edestä kuului myös kovaa murinaa eli jokin lämmitin siellä hyrräsi. Viime talvenakin huomasin etenkin yutonkien sisälle pääsevän jostain tuon glykolin käryn. Sikäli huvittavaa että sähköbussissa on sisällä joskus pahempi haju kuin polttomoottorissa. Haitari bydit ovat taas ihan eri tarina, niillä matkatessa on pariin otteeseen pääsyt flunssa iskemään...
 
Haitari bydit ovat taas ihan eri tarina, niillä matkatessa on pariin otteeseen pääsyt flunssa iskemään...
Tuosta tulikin mieleen että KAH:n (ainakin) 22-sarjan nivelten lämpötilat ovat nyt viime aikoina myöskin olleet poikkeuksellisen epävakaita. Jotkut ovat olleet tuttuun tapaan varsin lämpimiä mutta joissain yksilöissä taas onkin ollut varsin koleaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta tulikin mieleen että KAH:n (ainakin) 22-sarjan nivelten lämpötilat ovat nyt viime aikoina myöskin olleet poikkeuksellisen epävakaita. Jotkut ovat olleet tuttuun tapaan varsin lämpimiä mutta joissain yksilöissä taas onkin ollut varsin koleaa.
Koiviston auton 22-autoissahan on ohjelmoitu maksimilämpötila 13°C asteeseen. Tai ainakin viime talvena oli.
 
Koiviston auton 22-autoissahan on ohjelmoitu maksimilämpötila 13°C asteeseen. Tai ainakin viime talvena oli.
Nordic Bus-standardin mukainen bussin minimilämpötila sisällä on talvella +13 astetta ja kesällä maksimilämpötila on +26 astetta. Sähköbusseissa noudatetaan noita rajoja, jotta akkua ei kulu liikaa.
 
Göteborgs Postenin mukaan eilen torstaina syttyi Göteborgissa Ruotsissa ensimmäistä kertaa sähköbussi palamaan.
Bussi on ollut palon syttyessä pysäkillä eikä henkilövahinkoja tiettävästi ole ollut. Perjantaina illalla palon jälkisammutus ja valvonta jatkuu.
Bussi on otettu käyttöön vuonna 2020, merkki meillä tuntematon Temsa.
 
Yutong U12:sta:
Olen ajanut sillä nyt muutamaan otteeseen ja nyt olen meillä Yutong- ja sähkö-Volvo-kouluttajana

Mielestäni U12 jalostunut vielä paremmaksi kuin E12 on ollut. Monia kohtia on paranneltu. Ulkonäkö herätti aluksi ihmetystä, mutta sehän on "panda" (Kiinan kansalliseläin) ja oikeastaan ihan sympaattinen. Ajovalot ovat todella tehokkaat. Yksi yksityiskohta: tuulilasi on eteenpäin kallellaan, jolloin sisävalot eivät heijastu siihen. Lämmitysjärjestelmää on kehitetty parempaan suuntaan.
Kiitos YES-EU:n inssien, siitä on saatu Suomen olosuhteissa pärjäävä sähköbussi.
 

Liitetiedostot

  • 20250119_115919.jpg
    20250119_115919.jpg
    151.2 KB · Lukukerrat: 66
Yutong U12:sta:
Olen ajanut sillä nyt muutamaan otteeseen ja nyt olen meillä Yutong- ja sähkö-Volvo-kouluttajana

Mielestäni U12 jalostunut vielä paremmaksi kuin E12 on ollut. Monia kohtia on paranneltu. Ulkonäkö herätti aluksi ihmetystä, mutta sehän on "panda" (Kiinan kansalliseläin) ja oikeastaan ihan sympaattinen. Ajovalot ovat todella tehokkaat. Yksi yksityiskohta: tuulilasi on eteenpäin kallellaan, jolloin sisävalot eivät heijastu siihen. Lämmitysjärjestelmää on kehitetty parempaan suuntaan.
Kiitos YES-EU:n inssien, siitä on saatu Suomen olosuhteissa pärjäävä sähköbussi.
Samaa mieltä näin matkustajan asemassa. Aivan mahtavia. Pitkälle on viidessä ja puolessa vuodessa tultu niin laadussa kuin matkustusmukavuudessa ensimmäisistä Keravan ja Lepuskin Yutongeista joissa sisätilat oli rakennettu ”ainakin sinne päin”-tyylillä; otetangot jokaisessa vähän eri suuntaan ja stop-napit ainakin oikeassa suunnassa, ensiapupakkaukset ripustettu seinälle venyvien hihnojen varaan jotta varmasti tippuilevat sieltä - ynnä muuta unohtamatta välillä jopa liiankin voimakasta jousitusta joka nyt on myös vähän mielipidekysymys.

Innolla odottaen myös tänne päin U15:ta; E15 on ainakin ollut teliautojen piirissä mainio joten mahdollisesti vieläkin mainiompi kelpaa myös.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös