Akkusähköbussi

Kiinnostaa muuten, kuinka suuressa osassa uusista HSL-alueen busseista on pantografi ja kuinka suuressa osassa hidaslataus? Jotenkin olen saanut käsityksen, että akkuteknologian kehittyessä pantografilatauksesta on tulossa obsoliittia. Tosin en täysin varma tästä ole, mutta tietääkseni muualla Suomessa ei pantografilatausta ole käytössä Tampereen ainaista Solariskokeilua lukuunottamatta, ja nekin laturit olisi jo purettu. Saa kertoa myös muiden kaupunkien tilanteista toki: täällä Jyväskylässä on vain hidaslataus käytössä.
Käytännössä nivelbusseja lukuunottamatta sähköbusseja pantolatauksella ei ole tullut protovaiheen jälkeen, koska jo viime vuosikymmenenvaihteen aikoihin oli selvää, että akkusähköbusseilla pystytään operoimaan liikennettä kustannustehokkaasti ilman päätepysäkkilatausta. Nivelbussit ovat poikkeus, mutta niillä liikennöidään vain muutamilla hyvin kuormitetuilla linjoilla.
 
Ainakin Yutongeissa on yhet laturit molemmilla puolilla, Volvoissa oikeella yks laturit, Bydeissä kaks laturia oikeella puolella ja VDL Citea LE-122:ssa oikeella puolella kaks laturia
 
Eikös myöskin TLL 10 & 11:ssa ole pantografi?
Pantografit on, mutta ne eivät taida olla enää aktiivikäytössä. Niillä linjoilla, joilla tuo kaksikko nykyään kulkee, ei taida olla latureita reittien yhteydessä.

Kysyjä tiedusteli asiaa myös valtakunnallisesti. Lahdessa KA:n sähkö-VDL:issä on pantografi ja se lienee edelleen käytössä, vaikkakin vain varikolla. Turussa Linkkerit käyttivät katon kautta tapahtuvaa pikalatausta loppuun saakka, niissä ei tosin ollut pantografia, vaan lataustornista laskeutui virroitinlaite auton katolla sijaitseviin koskettimiin. Onkohan Turun Linkkereillä liikennöity enää linjastouudistuksen tultua voimaan?

HSL-alueen tilannetta jäsen Miska selostikin edellä. Merkittävimmät pantografilatauslinjat ovat todellakin linjat 20, 30, 40, 560, 570 ja 600. Kahdella viimeksi mainitulla liikennöidään vuorokauden ympäri, ja linjan 560 suoritteet ovat myös melkoiset. Aika monta kertaa HSL-alueella pantografi nostetaan laturiin yhden ainoan vuorokauden aikana jo noiden sähkö-Volvo-nivelien osalta. Niitä ladataan ainakin linjojen 560 ja 570 osalta molemmissa päissä. Todettakoon, että päivisin linjan 600 suoritteista ajetaan kuitenkin huomattava osa telibusseilla, joista enemmistö on dieselkäyttöisiä.
 
Takaisin
Ylös