Assamiehen onnikkabongaukset

Latasin arvoa Waltti-kortille eli Hantti-kortilleni 40 eur edestä. Latasin ensi kertaa Kesäkadun automaatilta. Se sijaitsee Kauppakeskus Valkeassa ja atm:n sijainti on Nosto-käteisautomaatin vieressä. Waltti-maatilla voi maksaa vain puhelinpankin kautta taikka maksukortilla, jossa ns. lähiluku-ominaisuus. Yt. Jk. Korjatkaa toki, jos jokin tässä oli väärin... Lt
 
Linja 23 oli ollut yllättävän vaikea/hankalahko tavoittaa. Lopulta onnistuin sitten siinäkin. Kulkenee kerran tunnissa, ja on ns. amis-linja, kuten näitä tällaisia koululinjoja kutsun. Tietenkin kaikin kunnioituksin, eikä tarkoituksenani ole väheksyä mitenkään.
 
Ajoin tänään, linjalla 22. Yllättävää on se tässä, että viestittelin wu:lla Ylen toimitukseen tästä. Auto oli Kabus, ajon:roltaan #21. Olin ollut myös auton ainoa matkustaja.

NB: -- on huomioitava, ajoreittien muutokset. Nykyään linja 22:lla pääsee tosi nopeaan Peltolan rampille. Jäinkin pois muasta siinä, reitti jatkoi Ylkkärille. Peltola == dillejen aliopisto, hartaasti välttämäni. Kaikin kunnioituksin, olin kyllä omat aliopistoni ja muut pistoni käynyt läpi. Ylt.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:50 ----------

Ns. liityntälinjoja ovat: linja 21 sekä 58, jolla saavuin ns. Kouluille /versus linja 22. On oltava varsin tarkkana, ja pysäkit ovat sikälikin hankalasti aseteltuina, että ns. nopeat vaihdot/vaihtamiset: niin nämä eivät oikein ole mahdollisia - etenkään linjalle 21.
 
^-Lievää suurempi pettymys, oli se: ettei ns. Joenranta-ajelua (Värttö ymv.) päästy tekemään. Linjat ovat todellakin muuntuneet. Linja 63 on jotain, mikä joskus oli linja 10 - eli hyvin kauan sitten. Nykyään 10-linja on mkb-linja (mkb=maakaasubussi) ; kuten sitä olen kutsunut. Maakaasulla käyvät autot ovat kylläkin aivan ok. Sellaisella myös tänään olen ajanut, jos kaiken olin ollut ihan oikein katsonut tässä yhteydessä. Ylt.
 
Viimeksi muokattu:
Ajettua tänään. Linja 35BK: auto #106. Ajettu myös: linja 21, auto #171. Merkitään aikakirjoihin, siten niin sanotusti.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:12 ----------

Ja jostain, ihmeen & kumman syystä: lukittaudun näihin.

58:n jälkeen, voi ehtiä 21:een, n. arv. alle 2 min. vaihtoyhteydellä.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:16 ----------

^-Tosin tuleee älytä vaihtaa, eri pysäkille tässä. Linja 21:n pysäkki on todella eriävä (vrt.-linja 58), eikä mikään ns. 'vaihtopysäkki' ole tässä välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ajettu linja 23B:n autolla nro #175, luultavasti ja todennäköisesti. Ajettu sittemmin linjan 4A autolla nro #185. Jälkimmäinen on myöskin tänään tapahtunut.

Osa linjoista, arviolta 15 - 20% on jätetty, etenkin OTP Travelin (bussioperaattori) ajamista linjoista. Ajamattomista linjoista, on ollut hyvin hankalaa, mitään ns. päivitettyä tietoa saada. Esim. pysäkkinäytöissä eivät ns. ajamattomat linjat edes näy.

Edelleen on varsin vaikeata, löytää soveltuvaa bussi-sovellusta: joka näyttäisi esim. pysäkin lokaation (sijainnin) pohjalta, seuraavaksi saapuvat bussit (esim. n. 1 h./t. aika-akselilla). Eräät mobiiili- ja sekä tabletti-sovellutukset (?) eivät sillä tavoin toimi, että niistä mitään käytännön hyötyä sen isommin olisi. Tässä olisi todella jo ns. parannuksen paikka.

Tässäkin kohtaa, oululaisuus suorastaan hävettää.:frown::mad:
 
Viimeksi muokattu:
OTP poistui pikaisesti kaupunkikartalta, ja OuKa:n/ao.--ko. alueen seutuliikenteen bussiserverinä toimimisesta (palvelun tarjoana). En tehnyt edes mitään, ns. muistoajelua sille asialle.

Tuttuakin tutumpi pörinä, eli Cummins-moottorien jyrinä oli palaillut takaisin kotikonnuille. Ja nehän tietty toki kuuluvat: Kabus-kaupunkibusseille.

Kabussien Cumminsit; niin ne todellakin voitaneen äänestä tunnistaa - ja jo suhteellisen pitkähkön matkan päähänkin.

Vasta-argumentteja voidaan toki esittää tästä.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:55 ----------

Tuoreeltaan ajettua: 2x eri ajopäiviä.

L1 - A160 & L2 - A140.

L1 - A161 & L2 - A144.

(Käytän tässä nyt lyhenteitä; joita olen oppinut käyttämään. Liian tarkka detaljisointi; se haittaisi vakavasti bongauksia - eivät enää pysyisi mielessä.)

L = linja, A = auto. Kulkusuuntia en tässä mainitse, enkä edes ajopäiviäkään. Haluan muun ohella: turvata juuri hiljakkoin tulleita, maahan muuttaneita ukrainalaisia, ja siksi en tarkkoja detaljeja ilmoita.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli ajettua; L2 - A162 & L2 - A105. Huomasin samalla, että kaikissa Kabus-kaupunkibusseissa ei ole vielä ilmastointia. Tämä asia eli ilmastointilaite: on kuitenkin paljolti parantanut, esimerkiksi matkustusmukavuutta.

Ilmastoidut Kabussit tunnistaa katolla sijaitsevasta ilmastointilaitteesta, sisäkatolla olevista tuuletuskanavista, sekä sen aiheuttamasta äänestä. Itse olen kokenut, matkustuksen mukavuuden parantuneen ja kohentuneen huomattavasti - verraten ns. "ilmastoimattomiin" kaupunkibusseihin.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:41 ----------

Ajoin linjan 7 (L7) bussilla, jota en saanut tunnistettua. Ajettua tuli myös: L1 - A140, L10 - A23 & L2 - A162. Nämä ajot tapahtuivat eilen.
 
Viimeksi muokattu:
<<< -Useita ajeluja eli ajeluita tullut tässä nyt viime päivinä tehtyä. "-The Koskari Is Back, High'n'Mighty...!!!"

---------- Viestit yhdistetty klo 21:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:21 ----------

^-Listalta löytyvät ainakin, kun yritin verrata niitä: näitä tuoreempia havaintoja "niihin vanhempiin" ---- niin ainakin- >>>

* L2 - A105
* L15 - A172
* L1 - A142
* L2 - A138
* L1 - A139

---------- Viestit yhdistetty klo 21:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:29 ----------

-Lisäksi löytyi/löytynee, merkinnällä Tua (Tuira) nämä, näitä jotka olivat:
* L20 - A104
* L8 - A108
* L4 - A101 (L: ei L4A)

-huom. merkinnät tallella tarkentamattomina paperilla; esim. ajopäiviä ei olla nyt merkattu (ainakaan kovin tarkkaan/tarkasti) - lisäksi osa merkintöjä Note-It -paperilla...
Yt.:) :cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 22:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:53 ----------

Havainnoitsijalla ei maksukortti toiminut busseissa nyt viime ma. Syykin selvisi: olisi pitänyt antaa pin-koodi. Sillä seuraavalla kerralla, kaupassa käydessä: tuo pin-kysely tuli ja tapahtui.

Etäpääte ilmoitti tästä vain, että: Kortti ei kelpaa (X). Visa Electron -maksukortin pankkitilillä oli kyllä katetta.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään eipä kuin, anteeksi eilen koettua: vaihto korjaavaan bussiin linjalla. Raksilassa linja 2:n olleeseen telibussiin #306 (tai ehkä jopa #308) iski nestevuoto moottori-tilassa. Tämän vuoksi hälyytettiin Kabus #323 siihen paikalle. Matkustajat vaihtoivat, kesken linjan ajon: siten toiseen ja pienempään bussiautoon. Edellisen kuljettaja siirtyi ajamaan seuraavaa, eli linjalla vaihtanutta bussiautoa. Ajotapahtuma n. hieman klo 21:n tietämillä. Pvm: 15.1.2023 (su). Ajo-operaattori oli ollut Koskilinjat. Muu erityishavainto: auto ollut huomattavan täynnä matkustajista, Kastellin liikuntahallin (=missä myös liikuntalukio) jälkeen, alkoi olla enemmän "tyhjentymään päin".

---------- Viestit yhdistetty klo 00:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:21 ----------

Olen lopettanut käytännössä, tuon Waltti-kortin käytön. Alkujaan linjalta 15 alkanut käytäntö, se sallii maksukortin käytön. Itselläni on Visa Electron, vailla nettipankin ominaisuuksia. En ole halunnut mitään verkkopankin tunnuksia.

Mielestäni etämaksaminen on muuttunut aikain saatossa, varsin nopeasti paremmaksi. Ilmeisesti useita päivityksiä on järjestelmään tehty. Tämän olen havainnoinut. Waltti-kortilla on nsk. ajoaika 60 min. Pankkikortin etämaksulla sen pitäisi olla peräti 90 min. Eli tämä on linjojen välinen nsk. vaihtoaika.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:32 ----------

Kauppakeskus Walkeassa on nsk. lataus-automaatti. Sinne kun parisen turhaa latauksien yritystä, niin sitten päätin hommat silleensä & leikit sikseen. Lataus-automaatilla, sillä pitäisi saada ladattua (maksu- eli pankkikortilla) Waltti-kortille - joko lisää aikaa taikka arvoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään eli päättyvän päivän osalta; on linjalla 21 tullut ajettua suorana mp:na eli meno-paluu saman linjan autoilla. Autot #177 & #171 olleet kyseessä, jotka siis vakioidusti eli tuolla linjalla jatkuvasti esiintyvän autotyypin Vdl:n Citeoita. Vdl Citea -kaupunkibussit valmistetaan Hollannissa tietääkseni. Autoissa on start-stop-tyyppinen pysähdyskäynnistyksen tekniikka. Eli auton moottori pysähtyy esim. pysäkeillä ja liikennevaloissa, käynnistystyäkseen sitten heti uudelleen. Ajon vaihdoksen kohtana oli Tuirassa oleva Merikosken tasku.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:42 ----------

Sähköbussit ovat saapuneet tänne Ouluseen lopulta. Ainakin linjoilla 4 & 4A on näitä uusia tulokkaita nyt sitten nähty. Valmistajana vaikuttaisi olevan Volvo. Ylt

---------- Viestit yhdistetty 01.07.2023 klo 00:00 ---------- Previous Post was on 30.06.2023 at 23:59 ----------

Ensiajelu sähkäreillä eli siis sähköbussilla, niin se on vielä kylläkin tekemättä. Ylt

---------- Viestit yhdistetty klo 00:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:00 ----------

Linja 21:n bussit, kun poistuvat S-marketin alueella olevalle parkkialueelle, niin eivät sammuta linjakylttiään. Näin joku, kuten esim. jokin meikkulainen - saattaa harhautua ajattelemaan uudesta linjan päätepysäkistä. Pysäkin merkkiä ei siinä sentään ole. Parkkialueen pysähdys on kuitenkin kuljettajan lepotauko. Käsittääkseni voisi, ehkä: "-Ei linjalla" - kyltin laittaa päälle & voimaan, siksi aikaa..? Vai onko tämä tätä, uutta Oulun aito-oululaista aluepolitiikkaa..? Täh, mitä, häh..?
 
Viimeksi muokattu:
Sähkiksillä (sb - sähköbussit) ajelut on nyt sitten tehty & toteutettu!:redface::cool: Ajettu tänään linjalla 4A: mikä tehty autoilla KA-1 & KA-5. Eli autot #1 & #5.

Matkan suunta oli pohjoiseen eli tehtiin nsk. Rajukylän lenkki - mikä vie Rajitsun; oik. Rajakylän halki kohti Pateloita (itä + länsi -P.) ja Pateniemeä. :cool:

Linjaoperaattorin nimen muutos on myös toteutenut, jolloin Koskilinjat muuttunut muotoon: Koiviston Auto, josta myös nimilyhennettä KA yleisesti käytettäneen.:)
 
Viimeksi muokattu:
En nyt mene kutsumaan uusia sähköbusseja miksikään sähkäreiksi. Vaikka senkin voisin kyllä tehdä. Useat niin varmaan tekevätkin. :roll: :rolleyes:

Mutta itse asiaan. Parisen kertaa olen käynyt ajelemassa Kaijonharjussa. En luullut / uskonut siellä enää kääntöpaikkoja olevan. Mutta on siellä yhä linja 5:n kääntöpysäkki ja paikallisliikenteen linja-auton kuljettajan lyhykäinen lepotauon paikka.

Linja 7:lla ainakin ajelee uusia maakaasubusseja taikka eli pikemminkin biokaasubusseja. Niillä en ole vielä ajanut, mutta eiköhän tuo seikka korjaantune kohta piakkoin. :redface: ;) :confused:
 
Ajoin tänään linjan 21 bussilla #166, sekä linjan 15 bussilla #100, ja linjan 4 sähköbussilla #2. Muitakin ajoja oli, kuten linjalla 1 tehty. Kääntöpaikan valinta oli vaikeahko tehtävä. Nämä ajelut olivat jokseenkin tarkoituksettomia, ja niillä aina pitää yleensä löytää: joko vaihto- taikka paluuyhteys. Hyvin yleisesti, näistä molemmat.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet Volvo 9700 Electric -sähköbussit ajelevat linjoilla 4, 4A, sekä 20B ainakin. En ole lukumäärästä aivan varma, mutta ainakin 7 kappaletta niitä nyt linjoilla liikuskelee.:cool: :cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 19:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:36 ----------

V. Alamäen poistuminen pois linjaliikenteestä, se nyt on aivan varmaa. Linjan 59 ottaa haltuunsa Oubus. Jäin surren muistelemaan, upeita bussiajoja Vilppu Alamäen kyydillä: entisen wanhalla linjalla 50. Linja 50 on nyt Kempeleeseen vievä linja. Volvo 8700 oli bussikalustona Oulusta Iihin...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös