Assamiehen onnikkabongaukset

^-Paitsi, että: uudet bussipäätteet näkyvät "haukanneen" olemattomia matkoja ja sekä useamman kerran! :evil:

Entisten bussipäätteiden valmistajan, Pusatecin laitteilla en tätä ongelmaa havainnut.

Nyt ainakin parina-kolmena kertana olen havainnut arvolipun latausten hiipuneen / häipyneen ennen aikaisesti.:mad:

Ts. ennen uutta ajoa kortilla vielä ajoja jäljellä, mutta tämän uuden bussipäätteen kohdalla: arvoa häipynyt latauksesta täysin käsittämättömällä tavalla.:frown: 2 vyöhykkeen merkintä, eli arvon vähentäminen 1:n vyöhykkeen sijasta 2; tämä voisi ehkä jotain selittääkin...?

Kuvittelin bussipäätteiden saavan esim. Gps:n kautta tms. sijaintitietoja, kuten ajon aikaisesta maksuvyöhykerajan vaihtumisesta / ylittymisestä.:icon_frown:
 
Linjalla 7 ajettua; telibussit #64 & #66. Operoijana Oubus.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:21 ----------

Useita hollannikkaita; seli hollantilais-valmisteisia VDL Citea -kaupunkibusseja ajettu. Linjoilla 1, 2, 3, 4, ainakin ja sekä muillakin linjoilla kuten 10.

Toisin kuin lehtijutussa, /(wanha IL:n lehtijuttu) : eivät Vdl Citeat ole kesällä kuumia ajettavia. Sen sijaan Kabus TA4A:t ovat juurikin sitä. Yt
 
Nuo 64 ja 66 lienevät kuitenkin OTP:n busseja koska Oubussilla ei ole kuin reilu 20 autoa.

^~- Njooh, ok. Luultavasti sitten siis juurikin näin. Aiemmin ollut kyllä käsittääkseni Oubusilla. Otp mainittu aikataulun omaisena taikka mukaisen ajo-operaattorina. Otp keskittynyt aikaisempana, lähinnä charter-ajoihin seli tilausliikenteen puoleen ja sen pariin... Yt.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:10 ----------

https://www.oulunliikenne.fi/linjat/OULU:73/pysakit/OULU:73:1:01

^-~Noh, kah täsä tulloopi set...! ;) :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Uusilla hohdokkailla kaupunti alias kaapunti-linjoilla 21, 18, & 63 ollaan sitten ajeltu. Linja 21 muuttunut totaalisesti, ainakin eteläpäästään. Samalla bussikuski oivallisesti hoksautti bussikorttiin liittyneestä vipasta. Tämä vipaus oli aivan omiani, eli omaa tuotosta. Älykortti tuntuu olevan varsin herkkä kaikkinaisille esteille, kuten esimerkiksi korttitaskussa oleville muille mahdollisille esineille ja taikka asioille.

Linjalla 21 ollut auto on VDL Citea #172. (Samalla) Reitillä ollut #171 ajeli vastaan Pokkitörmällä.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:32 ----------

Ja toisin, kuten aiemmassa antamassani lehtihaastettussa (IL/VL) toteamanani oli esitetty; eivät VDL Citeat ole kesäisin mitään kuumia ajettavia. Sen sijaan Kabussit näitä kyllä ovat olleet.

Nyt on Oulun alueella bussikannat muuttuneet, ja jos Kabussin kyytiin haluaa - niin sitä täytyy nyt jo lähestulkoon "metsästää"...

---------- Viestit yhdistetty klo 16:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:35 ----------

Linjoja 18 ja 21 suosittelen täydellä lämmöllä; kaikista bussiajeluista tykkääville. Näissä kahdessa on täysin oma hohtonsa, niiden reitit ovat lisätyt ja sekä uudistetut. Linja 63 on sekin koko tavalla, aika kiehtova. Eteläinen päätepiste on Oulunlahdessa, menneekö ehkä entisen Oulunsalon kunnan puolelle..? Päätepysäkki se toki tietenkin lukee, sekä ajokyltissä että aikatauluissa. En vaan ole tuota detaljista seikkaa vaivautunut kunnolla tarkistamaan...

---------- Viestit yhdistetty klo 16:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:40 ----------

Syy & selitys tekemääni korttivirheeseen: usein oli bussikortti jäänyt "hukkumaan" taskun pohjalle. Tätä tällaista estääkseni oli lisännyt muun muassa käytettyjä tukkapantoja, jotka olin solminut korttitaskun ympärille. Samoin olin lisäillyt ajokertojen maksulatauksien ostokuitteja. Nämä yhdessä, sitten nähtävästi olivat estäneet lukijapäätettä näkemästä kortin tietoja oikein. Nyt tuo asia on sitten lopullisesti kunnossa ja korjattu. Ilman bussikuskin (L21-A172) kehotusta, en tätä olisi kyennyt oivaltamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kabus-kaupunkibussilla tehty ajelu on tapahtunut; linjan 8 auto #144. Vastaantuleva toinen saman linjan auto oli myös sekin Kabus.:cool:

Kesän aikana Oulun seudun ajokalusto uusiutunut siten, että valtaosa on nykyisellään Scanioita. Nämä ovat perästään varsin korkeita, autotyyppinä lienevät lähinnä puolimatalikoita. Erityistä on niiden puupanelointia jäljittelevä, mahdollisesti laminaatti-tyyppinen lattia ja lattiakuviointi.

Edelleen arvostan Scania Scalaa, ajokokemukseltaan parhaimpana.:) Näitä löytyy sentään vielä jokunen, ja ainakin kahdella eri ajo-operaattorilla.:cool:
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt tuoreeltaan lopettanut ajojen rekisteröinnin. En tallenna siis tällä hetkellä ajotapahtumia. Muutama juttu eli ajotapahtuma, on edennyt kohtalaiseksi seikkailuksi asti. Mainitsen tässä nyt: ajoja linjoilla 21 ja 58. Uudet erityiset linjat ovat olleet huomioni kohteina. Myös linja 18 näihin kuuluu.

Mikäli paikallinen maakunta-arkisto on hyväksynyt materiaalikseen omia ns. ajovihkojani eli merkittyjä aikatauluja, se säilynevät myös tuleville sukupolville. Koen osan näistä merkinnöistä ja myös ajotapahtumista, tapahtuneen - erään laisessa murrosvaiheessa. Tähän kuuluu myös esimerkiksi Kabus - ajokaluston saapuminen sekä sen pikkuhiljainen poistuminen. Aloitin omat ajomerkintäni, vielä Lahti 400-tyyppisten bussien vaiheilla. Falcon ja Eagle -busseilla toteutin myös ajotapahtumia, joista jotkin olivat pitkiä ajoja (yli 30 km verran).
 
Olin tehnyt ja jo hyvin kauan sitten kuntalais-aloitteen Oulun Kaupunginvaltuustolle. Asiana oli uuden bussireitin, paikallisliikenteen yhteyden tuomisesta Ruskoon. Esitin uuden reitin avaukseen, mahdollisuutta päästä Ruskon jätekeskukseen ja talvisin Ruskotunturille.

Nyt melko lailla vasta, aivan tuoreeltaan on päätetty avata uusi poikittainen bussireitti, joka kulkisi mahdollisesti Pyykösjärven kautta Ruskoon. Uusi reitti tulisi hyödyntämään työmatkaliikennettä Ruskon suuntaan, mihin on hiljattain noussut uutta yritystoimintaa sekä kauppaliikkeitä. Yt.
 
Ajettu Patelaan paikallisliikenteellä. Tehty viikonlopun ajelu vailla todellista tarkoitusta, tosin jonkin verran ns. puistokävelyä sekä Patelan Lidlin myymälässä käynti. Menty linjan 20 bussilla, ja paluu 4A-linjalla, Rajakylän kautta. Autojen numeroja ei taltioitu. Yleensä olen loppukesän & alkusyksyn vaiheilla, tehnyt tällaisen vastaavan ajelun. Tätä edelsi/oli edeltänyt Nallikarissa (Nk) käynti.
 
Käyty muutamia turhia reissuja. Linnanmaa - Kaakkuri, sillä välillä eli linja 3 etupäässä. Nämä bussireissut, ajomatkat ovat yhdistetty, varsin äskeiseen Kemin junamatkaani. Paluukyyti tapahtui bussilla, ajo-operaattori simolanen yritys. Bussiauto oli väriltään ns. myrkynvihreä. Bussiauto muistutti Staria, muttei se sitä ollut. Kemin asemalla ilmoittauduin konduktöörille. Lippuani ei leimattu, mutta kyydin hinta oli 12€. Hinta olisi ollut 2€ halvempi aikaisemmin ostettaessa. Junaliput edelleen tallella. En koskaan hävitä niitä vaan pidän ne tallella, aina & joka kerta.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:25 ----------

^-Siis käytössä oli nsk. korvaava yhteys, ilmeisesti raidehuollon kiskotöiden vuoksi. Myös Rovaniemelle oli samaan aikaan, eli klo 16.00 jälkeen vastaava järjestely. Kemistä Ouluun matkasi 2 eri bussia, saman operaattorin telillinen bussi, se seurasi meistä myöhempänä. Automme ei ollut aivan täynnä, ja huomasin senkin - ettei osa (tosin pieni) matkustajista, arvioisin määräksemme olleen noin 25-30 henkilöä: ollut maskeja eli kasvusuojuksia käyttänyt. Itse sellaista pidin, ja koko tämän 1½ t./h. kestäneen matkamme ajan. Bussi lähestyi rautatieasemaa pohjoisesta suunnasta, mistä seurasi se - että jouduimme ns. kieppaamaan mutkan wanhan entisen Postitalon risteyksestä. Paikoitusalue oli huomattavan täynnä, sillä siinä oli myös 3 muuta bussia. Telibussi ottaa tällaisessa, ihan yllättävän suuren tilan. Lisäksi se lienee olevan hankala peruuttaa taaksepäin, etenkin ahtaassa tilassa (kuten tämä nyt mainitsemani, oli esiintynyt olevan).

VR on pitänyt maskipakon voimassa omissa junayhteyksissään. Finnair ei enää hyväksy ns. kangasmaskeja, omassa lentoliikenteen piirissään. Finnairin ilmailuliikenne on pitänyt maskipakon voimassa ja jo pitkään. Oulun joukkoliikenne edellyttää eli suosittelee kasvosuojainten käyttöä, muttei suorastaan siihen pakota.
 
Viimeksi muokattu:
L21-A182 ajettu pp:hen. Ajoaika tänään, ajo päättyi vain minuutteja ennen klo 21:tä. Linjan 21 auto #182 on VDL Citea. Yt
 
Linjan 20 autoa #68 ajettu. Erityishuomio kiinnitetty siihen, että tuon ajokin ilma(i)stointi toteutettu. Tämä tahtoo sanoa sitä, että auton yläosassa kiertävät ilmaistointikanavat. Ajoaika on tänään illalla ja pois hallilta. Pitkään aikaan en ole hallilla, Oulun Energia-Areena näkyillytkään. Illan peli oli ollut voitollinen. Vastustaja oli mielenkiintoinen, sekä varsin potentti haastaja.
 
Viimeksi muokattu:
Ajettua tänään:
-linja 63, auto #15. Mitä ilmeisimmin, uuden kuljettajan perehdytys-koulutus menossa.
-linja 23/23K: auto #36. Auto oli tyypiltään Kabus. Ajo oli sinällään turha, mutta muutoin palveli muita tarkoitusperiäni. Linjaa 23 ollut meikulle, hieman hankalaa saavuttaa ajoittain. Tuo liinjahan menee Iihin. Ja se on, nsk. amis-linja. Luojalle kiitos amiksesta & amiksista, yhä edelleen. ;) :D

---------- Viestit yhdistetty klo 15:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:26 ----------

-Amis-linjaksi, niin sitä sellaista kutsun: jossa linja johtaa ammattikoululle & ammattikoululta. Yt.:cool: :cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 15:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:28 ----------

-bussikortilla(ni) jäljellä, enää 5 snt/0,05 eur. Nyt lähibusseissa voi maksaa etäkortilla, eli pankkikortin etäluku-ominaisuudella. Ajon hinta on sama, kuin Waltti-kortilla oleva: eli 2,05€. Vaihto-ominaisuuteen en ole perehtynyt.

Koen tärkeänä, eli tärkeäksi asiaksi: pitää yllä paikallista joukkoliikennettä. Mansen Ratikasta en tässä mainitse, mikä myös suuri salainen haaveeni - eli sen tuon linjan ajosta - yhä edelleen on ja se pidetään myös voimassa.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:34 ----------

Menin myös busseilla, A-nuorten Kärppien otteluun. Vastassa oli hallitseva mestari, Rauman Lukko (myös Asml-U20 nuoret). 190 katsojaa todisti A-Kärppien kotivoiton 2--0. Otin myös kiekon talteen, ns. tilanteellinen "tosikiekko" oli uinut päätyverkoissa, mistä en enää sitä "pelastamaan" lähtenyt. Kirjoitin kiekkoon talteen tilanteen ja pvm:n. Su olisi Nsml:ssa (Naisten Liiga) Kärpät-Ilves. Haluaisin kunnioittaa arwon "Ipaa" (Ilves-Naiset) läsnäolollani.
 
Viimeksi muokattu:
Ajokortti on lähes tyhjä nyt. Waltti-kortin saldo, se on: 0,05 eur aka. 5 snt. Muttei hätää, nyt pankkikortin/luottokortin ns. lähiominaisuudella, sillä voi matkustaa. Vaihtoyhteydestä en tiedä, eikä Oulun joukkoliikenne - ole ollut kovin hyvin tiedottanut. Lähimaksu, se alkoi kuitenkin Nallikarin linjalta 15.

Joskus toisinaan, olen ollut havaitsevinani sen: että tuo Waltti-kortin ajoaika, mikä 1 t./h. ei ehdi täyttyä: ennen kuin seuraava ajo jo veloitetaan, tuolta kortilta. Minusta on tämä tällainen, hyvin huolestuttavaa - sekä epäluottamusta herättävää, ko. maksujärjestelmää kohtaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:35 ----------

^- (ks./ts. vrt.ed.yllä) Lähimaksun ns. vaihto-ominaisuudesta, niin ei todellakaan: ole Oulun seudun joukkoliikenne, niin sitten yhtään mitään tiedottanut. Minusta tuo on todella surkea, ala-arvoinen tapa: puffata ns. sisään - jotain uutta systeemiä. Ilmeisesti se on kuitenkin Kulttuuripääkaupunki 2026:n uusi tapa tälle/tällaisille asioille. :( :evil: :twisted:
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen totean sen, että Lähimaksulla on yllättävän hankalaa operoida busseissa. Lisäksi vaihto-ominaisuudesta ei vieläkään kunnon takeita löydy. Käytettävyydessä on siis, todellakin paljon toivomisen varaa. Yt.~am~
 
Takaisin
Ylös