Mitä jos lukisit Vanhasen itsensä kirjoituksen Hesarista..
Siinä olkaa hyvä
Luettuani tuon Vanhasen puutarhakaupunkimallin viimeisen kannatuspuheenvuoron, pitää valitettavasti todeta että en löytänyt siitä mitään uutta valaisevaa.
Mitä hän mainitsee raitioteistä, niin hänen mielestään tarvitaan raskaiden raideliikenneratkaisujen ohella
kevyempiä ja halvempia raitiotieratkaisuja jotka sopivat muuallekin kuin Helsinkiin. Tämä pitää ymmärtää joko Helsingin nykyisiä raitioteitä kevyempiä ratkaisuja (jota epäilen että on edes olemassa) tai että Suomen muihin kaupunkeihin pitäisi rakentaa suurin piirtein sellaisia raitioteitä jollaisia Helsingissä on nyt. Ehkä hän myös tarkoitti että Helsinkiinkin pitäisi rakentaa ennemin raitioteitä metron tms sijaan, mutta se ei todellakaan käy puheenvuorosta ilmi.
Joka tapausksessa Helsingin seutu poikkeaa skaalaeronsa takia niin paljon muusta Suomesta että pienissä kaupungeissa hyväksi koettuja malleja ei voi kopioida tänne, ja että Helsingin paisuttamine autoliikenteestä riippuvaiseksi pikukaupunkien verkostoksi johta vielä pahempiin ongelmiin, koska se lisää aina liikkumistarvetta, päästöjä ja öljyn kulutusta, jos ei raideliikennettä tai muuta sähköistä joukkoliikennettä ole käytettävissä.
Tämän viestin, kuten aikaismpien, pääsanoma oli se, että ihmisten pitää saada vapaasti valita asuinpaikkansa ja mahdollistettava asuminen omakotitaloissa, ja liikkumisesta pitää ensisijaisesti autojen ja bussien huolehtia, ja että työpaikkojen pitäisi muuttaa sinne minne ihmiset asuvat.
Nimenomaan tämä viimeinen vaatimus on sellainen jonka takia en usko malliin. Maailman sivu on ollut niin, että työpaikat ovat päättäneet itse sijoittua minne katsovat että on parasta, ja koska töissä käyminen on lähestulkoon pakko, ihmiset joko muuttavat työpaikkojen läheisyyteen tai kulkevat joka päivä kauempaa niihin töihin. Yrityksen jonka tavoitteena on kasvaa ja menestyä on oltava siellä missä on riittävän paljon ihmisiä tyydyttääkseen työvoimatarpeen. Mielummin liian isolla paikkakunnalla kuin liian pienellä, niin ei tarvitse aina muuttaa. Toki kaivos ja metsäteollisuuden on työvoimakeksittymän sijaan oltava lähempänä raaka-aine-lähdettä, mutta pk-seudun työssäkäyntialueen tapauksessa sellaisista ei nyt ole kysymys.
Vanhasen ihannemallissa, jossa asutaan pikkukaupungeissa pk-seudun ulkopuolella, kaikessa sympaatisuudessan huolimatta, tarjoaa nykyisessä työmarkkinatilanteessa työpaikkoja kodin läheisyydessä vain terveydenhoitoalan ihmisille, jos ei ole valmis jonottamaan vapautuvaa oman koulutuksen/ammattipätevyyden työpaikkaa vuosia tai perustamaan oma yritys. Oman firman pyörittäminen pienessä kaupungissa pääkaupuniseudun ulkopuolella taas ei vähennä matkustamisen tarvetta yhtään enempää, kuin jos olisi varsinaisesti töissä pk-seudulla, koska asiakkaita joutuisi kuitenkin hankkiman sieltä missä on isoja firmoja,eli pk-seudun sisältä. Vanhasen malli toimii vähemmällä liikkumisella jos perheen toinen puoliso jää pysyvästi kotiin, toisen käydessä töissä siellä mistä töitä saa, mutta kahden ansaitsevan aikuisen perhemallissa liikkumistarve hajakeskitysmallissa on pahimmillaan moninkertainen kuin jos perhe asuisi tkehäkolmosen sisäpuolella.
Vanhanen sotkee malliinsa iloisesti myös Tapiolan, Klaukkalan. Lohjan ja Hyvinkään. Yhteistä näillä on ehkä se että niissä on nättejä rivitaloja isoine puutarhoineen, mutta muuten eroavat niin paljon kuin vain voi. Tapiola on ensinnäkin vain 5 km päässä Helsingin keskustasta, eli käytännössä niin lähellä että päivittäisen työmatkan sinne voi vaikka kävellä, jos huvittaa. Tapiola ei myöskään olisi mitään muuta kuin uinuva betoninukkumalähiö ilman Otaniemeä ja Keilaniemeä. Mitä Klaukkalaan tulee niin tämän päivän Hesarin NYT-viikkoliite kertoo osuvasti mikä se on, vaikka juttu oli hieman huumorimielessä tehty. Jutun sanoma oli kuitenkin se, että klaukkalaiset vaikuttajat olivat haastatteluhetkellä Helsingissä töissä, ja Klaukkalasta ei voi ostaa edes talvitakkia, vaan senkin joutuu käydä ostamassa Vantaan Jumbosta, ja että rautatietä sinne ei kunnanjohtaja ikinä halua, koska junan mukana tulevat narkkarit. Eli se siitä Vanhasen kotipaikkakunnasta.
Hyvinkää ja Lohja ovat ainoa näistä keskuksista jotka ansaitsisivat omavaraisen puutarhakaupungin tittelin, tietyin varauksin. Molemmat ovat nimittäin syntyneet teollisuuden ansiosta, ja niissä muualta tulleiden on vaikea työllistyä ellei hyväksy ns "yhden työnantajan paikkakunnan" haitat. Näistä Hyvinkääläisten on helpompi järjestää asioitaan jos työpaikka lähtee alta, koska junalla pääsee, toki ympäristöä ajatellen täysin väärällä tavalla, töiden ääreen Helsinkiin.
Sen kanssa olen Vanhasen kanssa samaa mieltä että raideliikenne parantaa liikenteen sujuvuutta, ja se on yksi sen tärkeimmistä eduista, ja että Suomeen pitäis luoda yhtenäinen joukkoliikennelippujärjestelmä.
Autoveromuutosten ja autoteollisuden mahdollisuuksiin vähentää hiilidioksidipäästöjä en usko niin optimistisesti kuin Vanhanen. Autoveromuutos siirsi ostajien kiinnostuksen vain kalliimpiin autoihin, ja nekin jotka ostivat vähemmän kuluttavia, ulosmittaavat hyödyn ajamalla enemmän. Autojen aiheuttamiin päästöihin eivät mitkään moottoritekniikan uutudet vaikuta elleivät ihmisten ajotavat muutu. Autoihin pitäisi asentaa tehorajoittimet, mutta yksikään politikko ei uskalla tosissaan ehdottaa sitä.
t. Rainer