Vs: HS: metrolaajennusten järjestyksestä riitaa
Kuka vastuullinen viranomainen on jo tehnyt päätöksen että automaattimetroon pitää rakentaa ovet? Antero Alun konsulttitoimistoko? Laituriovien tarpeellisuudesta automaattimetrossa ei käsittääkseni ole olemassa mitään säännöstä.
Silloilla kaiteet eivät estä niiden yli hyppäämistä, vaan mahdollistavat vain turvallisemman kulkemisen siltojen reunoilla. Itsemurhakandidaatit löytävät kyllä aina jonkin junan, jonka alle hypätä.
Uusiin metroihin on kyllä viime aikoina trendinomaisesti rakennettu ovia. Kyse on uusien metrojen rakentamisesta tai erittäin raskaasti kuormitettujen vanhojen linjojen(Pariisi linja 1) uusinnasta.
Kun on rakennettu uutta on rakennettu samalla laituriovet ja automaattiohjaus.
Monella vanhalla linjalla lienee ovien rakentamisen tärkein syy, että niin saadaan käyttöön enemmän tilaa hyvin ruuhkaisille laitureille ja kulkua hyvin ruuhkaisiin juniin on kaksien ovien avulla helpompi hallita, joten pysäkkiaikoja saadaan vielä tiivistettyä. Mutta kaikkien vanhojen järjestelmien uusiminen laituriovisiksi ei ole kauhean käytännöllistä eikä tarpeellistakaan, vaikka automaattiohjaus otetaankin käyttöön. Helsingin metrojen laitureilla ei ole niin paljon ruuhkaa, että laituriovet ovat välttämättömät.
Minusta automaattiohjauksella ja laituriovilla ei ole paljon yhteyttä. Jos laituriturvallisuutta halutaan parantaa, ovet pitää rakentaa myös kuljettajalliseen metroon, lähijuniin ja ruuhkaisille raitiovaunupysäkeillekin.
Ratikkahan on jalankulkijoille ehdottomasti vaarallisin raideliikennemuoto kun itsemurhakandidaatteja ei lasketa. Esimerkiksi Sokoksen edessä oleva ratikkapysäkki on ruuhka-aikaan paljon vaarallisempi kuin metroasemat. Jos johonkin pitää laituriovet rakentaa, niin aloitetaan sitten Sokoksen edestä. Sokoksen pysäkillä saa vähän hajua missä oloissa laituriovista on oikeasti muutakin kuin kosmeettista hyötyä.
Kyse on siitä, onko yhdestä ihmisestä mitään merkittävää hyötyä tuossa tilanteessa. Toki eri tilanteisiin pitää varautua. Mutta lähes pelkästään kosmeettisia turvallisuusjärjestelmiä ei kannata ylläpitää. Pelkkä kuljettaja ei pysty tekemään oikeastaan mitään, jos joku hullu räjäyttää junan tunnelissa tai tulipalo pääsee leviämään.
Turvallisuus perustuu riskien analyysiin, riskien eliminoimiseen ja niiden seurausten hallitsemiseen, ei ihmisten istuttamiseen odottamassa hyvin harvinaista tilannetta, jossa ei kuitenkaan yleensä pysty tekemään mitään.
Monessa tilanteessa automaatit toimivat paljon luotettavammin kuin ihmiset.
Eipä taida olla HKL:kään enää sitä mieltä, että jokin sensoritekniikka riittäisi. Ja jos vastuullinen viranomainen sanoo että ovet, niin siitä on turha kinata. Muuten ollaan sillä tiellä, että pitäisi lopettaa ajokorttijärjestelmäkin, sillä olisihan se paljon mukavampaa kun kuka vaan saisi ajaa autoa, jos jotenkin siihen kykenee.
Kuka vastuullinen viranomainen on jo tehnyt päätöksen että automaattimetroon pitää rakentaa ovet? Antero Alun konsulttitoimistoko? Laituriovien tarpeellisuudesta automaattimetrossa ei käsittääkseni ole olemassa mitään säännöstä.
Aika tyly asenne. Ehkä silloiltakin voisi jättää kaiteet pois. Jos joku hyppää, niin omahan on asiansa?
Silloilla kaiteet eivät estä niiden yli hyppäämistä, vaan mahdollistavat vain turvallisemman kulkemisen siltojen reunoilla. Itsemurhakandidaatit löytävät kyllä aina jonkin junan, jonka alle hypätä.
Tiedän, että Köpiksen maanpäällisillä asemilla ei ole laituriovia. Siinä on kuitenkin se ero, että niillä asemilla laiturilla oleva ihminen näkee pitkälle junan tulon ja on tilaisuus varoa. Tunnelissa ei ole tätä mahdollisuutta. Ja jokaisella tunneliasemalla onkin ovet.
Uusiin metroihin on kyllä viime aikoina trendinomaisesti rakennettu ovia. Kyse on uusien metrojen rakentamisesta tai erittäin raskaasti kuormitettujen vanhojen linjojen(Pariisi linja 1) uusinnasta.
Kun on rakennettu uutta on rakennettu samalla laituriovet ja automaattiohjaus.
Monella vanhalla linjalla lienee ovien rakentamisen tärkein syy, että niin saadaan käyttöön enemmän tilaa hyvin ruuhkaisille laitureille ja kulkua hyvin ruuhkaisiin juniin on kaksien ovien avulla helpompi hallita, joten pysäkkiaikoja saadaan vielä tiivistettyä. Mutta kaikkien vanhojen järjestelmien uusiminen laituriovisiksi ei ole kauhean käytännöllistä eikä tarpeellistakaan, vaikka automaattiohjaus otetaankin käyttöön. Helsingin metrojen laitureilla ei ole niin paljon ruuhkaa, että laituriovet ovat välttämättömät.
Minusta automaattiohjauksella ja laituriovilla ei ole paljon yhteyttä. Jos laituriturvallisuutta halutaan parantaa, ovet pitää rakentaa myös kuljettajalliseen metroon, lähijuniin ja ruuhkaisille raitiovaunupysäkeillekin.
Ratikkahan on jalankulkijoille ehdottomasti vaarallisin raideliikennemuoto kun itsemurhakandidaatteja ei lasketa. Esimerkiksi Sokoksen edessä oleva ratikkapysäkki on ruuhka-aikaan paljon vaarallisempi kuin metroasemat. Jos johonkin pitää laituriovet rakentaa, niin aloitetaan sitten Sokoksen edestä. Sokoksen pysäkillä saa vähän hajua missä oloissa laituriovista on oikeasti muutakin kuin kosmeettista hyötyä.
Tässäkin sinulla on tyly asenne: Ensin pitää vahingon tapahtua, vasta jälkeenpäin ryhdytään miettimään, miten vahingon olisi voinut estää. Ilmoittautunet varmaan vapaaehtoiseksi selittämään menehtyneiden omaisille, miksi ei ollut tarpeen panostaa turvallisuuteen ennakkoon?
Joukkoliikenteessä otetaan vastuulle tuhansien ihmisten turvallisuus ja ääritilanteissa henki. Ei se ole mitään leikkimistä, jossa tärkeämpää on saada kallis automaattinen lelu kuin hoitaa matkustajat turvallisesti ja luotettavasti perille.
Kyse on siitä, onko yhdestä ihmisestä mitään merkittävää hyötyä tuossa tilanteessa. Toki eri tilanteisiin pitää varautua. Mutta lähes pelkästään kosmeettisia turvallisuusjärjestelmiä ei kannata ylläpitää. Pelkkä kuljettaja ei pysty tekemään oikeastaan mitään, jos joku hullu räjäyttää junan tunnelissa tai tulipalo pääsee leviämään.
Turvallisuus perustuu riskien analyysiin, riskien eliminoimiseen ja niiden seurausten hallitsemiseen, ei ihmisten istuttamiseen odottamassa hyvin harvinaista tilannetta, jossa ei kuitenkaan yleensä pysty tekemään mitään.
Monessa tilanteessa automaatit toimivat paljon luotettavammin kuin ihmiset.
Viimeksi muokattu: