Lastenvaunuissa olleen vauvan kanssa Vuosaaren asemalla metroon pyrkineen äidin kiire kostautui maanantaina.
Metron valvomopäällikkö Markku Karin mukaan metrokuski oli ehtinyt tarkistaa peileistään tilanteen ja sulki ovet juuri äidin ollessa vasta matkalla metrojunan kyytiin.
Merkkiääni piippasi ovien sulkeutumisen merkiksi, mutta äiti yritti vielä sisään.
- Ovet sulkeutuivat ensimmäisen kerran rattaiden etupyörien kohdalla, kertoo valvontakameranauhalta tapahtumienkulun tarkistanut valvomopäällikkö.
Äiti epäili tapauksesta ensin kertoneessa Helsingin Sanomissa, että ovien liiketunnistimissa olisi ollut vikaa.
Karin mukaan ovien liiketunnistin kuitenkin huomasi välissä olevan esteen, minkä vuoksi uudenmallisen metron ovet aukenivat noin 15 sentin verran, ja äiti työnsi rattaitaan yhä sisäänpäin. Toisen kerran ovet sulkeutuivat vaunujen työntöaisan kohdalla. Esteen vuoksi ne jälleen avautuivat noin 15 senttiä.
Tällöin Karin mukaan äiti päästi otteensa irti rattaista ja ne valuivat metroon. Ovet sulkeutuivat, metro lähti liikkeelle, ja äiti jäi laiturille.
Tapaus sai kuitenkin onnellisen päätöksen. Nainen soitti nopeasti metron hätäkeskukseen ja noin puolen tunnin kuluttua sai lapsensa takaisin hoiviinsa Rastilan asemalla.
Uusi metro - uudet säännöt
Mikäli äiti olisi kiirehtinyt sisään vanhanmalliseen metroon, kohtaukselta olisi mitä todennäköisimmin vältytty.
- Vanhoissa metroissa ovet aukeavat kokonaan, jos liiketunnistimet huomaavat esteen. Ihmiset ovat ehkä tottuneet siihen, valvomopäällikkö Kari sanoo.
- Uudenmallisissa metroissa ovet aukeavat kuitenkin vain noin 15 senttiä, jotta esimerkiksi ovien väliin jääneen raajan saa pois metrosta.
Karin mukaan ovet yrittävät sulkeutua kolme kertaa, minkä jälkeen kuljettaja saa esteestä automaattisesti ilmoituksen ja selvittää syyn. Äidin ja rattaiden tapauksessa ovet ehtivät sulkeutua vain kahdesti.
Valvomopäällikön mukaan vaaratilanteita ehkäisevät myös Vuosaaren metroaseman laiturin ovet, jotka eivät sulkeudu, jos niiden välissä on este.
"Merkkiääni on punainen valo"
Valvomopäällikön mukaan tarinalla on selkeä opetus: metron ovien sulkeutumisen merkkiääntä on kunnioitettava.
- Merkkiääni ei ole viimeinen kuulutus lennolle, Kari toteaa.
- Se on punainen valo, ei keltainen.