Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Olen lukenut näitä selostuksia. Pariisiin systeemit ja jopa niiden historiaa on selostettu metron 100-vuotisjuhlakirjassa. Minä pidän näitä periaatteessa perinteisenä tolpanväliin perustuvina järjestelminä, joille vain on ominaista tolpanvälien tiheys. Tiheyden ansiosta tulee mahdolliseksi päästää jäljessä tuleva juna lähemmäksi edeltävää, kun rajoitetaan nopeutta siten, että juna on pysäytettävissä lyhyen tolpanvälin matkalla. Mutta onhan tällainen monipuolisempaa kuin HKL:n metron nykyinen tolppasysteemi.Moskovan metrossa on tiheimmän vuorovälin linjoilla kuljettajien ajama analoginen "moving block" tyyppinen systeemi käytössä, joka kertoo miten lujaa saa tai pitää ajaa...
Totta. Metrojunan kuljettaja voi olla itse junassa tai erillisessä ohjaamossa, josta junaa ajetaan pienoisrautatien tapaan kauko-ohjauksella. Oliko se nyt niin, että Lyonissa metron ovet sulkee ”kuljettaja”, joka katselee junaansa tai asemaansa videokuvan välityksellä ohjauskeskuksessa. Mutta silloin nousee kysymys siitä, miksi kuljettaja ei voi olla vahtimassa junaansa siellä junassa? Onko jokin erityinen arvo sillä, että kuljettajaa ei junassa ole, vaan kuljettaja on jossain muualla?Jos ovivahtia halutaan käyttää, miksi ovensulkijan toimiston pitäisi olla liikkuvassa metrojunassa? Kamerat on keksitty.
Meillähän on HKL väittänyt, että säästetään rahaa, kun kuljettajia ei junissa ole. Nyt HKL on kuitenin päättänyt, että 83:n kuljettajan sijaan tulee automaattimetrossa olemaan 128 junavalvojaa. En tiedä, mikä heidän tehtävänsä ja sijoituspaikkansa tulee olemaan, mutta eihän ole olemassa mitään henkilökuntasäästöä, jos kerran kuljettajaton metro tarvitsee enemmän henkilökuntaa kuin kuljettajallinen. Ja tämän päälle tulee vielä henkilöstön ja kustannusten lisäys kuljettajattoman järjestelmän hankinnasta ja ylläpidosta.
Mikä siis onkaan automaattimetron hankinnan todellinen syy, kun kaikki esitetyt perustelut karsiutuvat pois – kuten joukkoliikennelautakunnalle lähettämässäni kirjeessä jo 2005 kerroin.
Antero