Vs: M 300 -hankinta
Minä lähtisin siitä, että 90 metrisillä laitureilla voidaan liikennöidä korkeintaan 100-105 metrisiä junia (esimerkiksi Lontoossa junat ovat laitureita pidempiä), muttei kunnolla sen pidempiä ainakaan jos kaikissa vaunuissa on matkustajia. Helsingin muuta maailmaa leveämpi kalusto tarjoaa paljon tilaa ja ohjaamojen poisto sekä yhden yksikön juniin siirtyminen lisää kapasiteettia 6-8 % junametriä kohtia. 90 metriä on muuten hyvin tyypillinen laituripituus maailman metroissa.
Ja jos nyt palataan itse alkuperäiseen (hyvin hypoteettiseen) aiheeseen: Onko 130-metrinen metrojuna turvallista pysäyttää 90-metriselle asemalle? Alkuperäinen väitehän oli, että tälle on esteenä se, ettei pitkästä junasta voisi silloin asemalla onnettomuustilanteessa poistua kuin toisen vaunun kautta. Ongelma voisi ratketa sillä, että juna pysähtyy nokka aseman länsipäässä, mutta se ei ole mahdollista, koska normaalitilanteessa niistä päätyvaunuista (1 ja 6) pitää päästä niihin vaunuihin 2 ja 5. Eli junan pitää pysähtyä aseman puoleen väliin. Mutta siis jos vaihteen kielet ovat vasta 20 metrin päässä asemasta, ongelmaa ei ole. Siinä hyvinkin saattaisi olla sen verran suoraa aseman jälkeen.
Minä lähtisin siitä, että 90 metrisillä laitureilla voidaan liikennöidä korkeintaan 100-105 metrisiä junia (esimerkiksi Lontoossa junat ovat laitureita pidempiä), muttei kunnolla sen pidempiä ainakaan jos kaikissa vaunuissa on matkustajia. Helsingin muuta maailmaa leveämpi kalusto tarjoaa paljon tilaa ja ohjaamojen poisto sekä yhden yksikön juniin siirtyminen lisää kapasiteettia 6-8 % junametriä kohtia. 90 metriä on muuten hyvin tyypillinen laituripituus maailman metroissa.
Viimeksi muokattu: