Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Niin, koko ”automatisointitarve” on tähtituote itsessään. Ei ole olemassa mitään tarvetta automatisointiin, eikä ole koskaan ollutkaan. On tarve hankkia uudelle rataosalle kulunvalvonta ja liikenteenohjaus. On tarve uusia vanhentunutta tekniikkaa vanhalla rataosalla. Mutta ei ole mitään syytä, minkä vuoksi junista pitäisi poistaa kuljettajat.Jos lukuja kirjataan paperille, niin ilman reiluja tähtituotekertoimia on hyvin vaikea päästä tuloksiin, jotka puoltavat metron automatisoinnin aikaistamista ja käyttökelpoisten junien paalausta kymmenen vuotta etuajassa sen sijaan, että pyritään toteuttamaan muita hyödyllisiä hankkeita, jotka siirtävät automatisointitarvetta tulevaisuuteen.
Sen sijaan on monia syitä, miksi junista ei pidä poistaa kuljettajia. Yksi selkeä syy on raha. Vuonna 2008 valtuustolle sanottiin, että kuljettajien poistaminen maksaa 70 M€ ja sillä säästetään liikennöintikustannuksia 2,3 M€ vuodessa. Mikä oli vähemmän kuin investoinnin vuosittainen kuoletus. Eli kuljettajien poistaminen oli tappiollista jo silloin.
Nyt kuljettajien poistamisen hinnaksi kerrotaan 350 M€ (kustannusten kasvu 400 %). Taloussuunnitelma ei kerro, mitä hyötyä tästä rahankäytöstä on. En ole nähnyt laskelmaa Matinkylän metron asemien pidentämisestä, mutta on aivan varma, että se maksaa vähemmän kuin 350 M€. Pidentämisen todellinen hyöty on metron kapasiteetin nosto 33 %:lla, mikä viimeaikaisten HSL:n esittämien huolien mukaan on tarpeen. Joten luulisi, että HSL:ää kiinnostaisi, miten kapasiteettia saadaan lisää mahdollisimman edullisesti. Kuljettajien poistohan ei lisää kapasiteettia.
Asemien pidentäminen on myös sikäli parempi hanke kuin kuljettajien poisto, että toisin kuin automaattitekniikka, asemien pidentäminen ei vanhene. Automaattilaitteiden elinkaareksi on sanottu 25 vuotta, eli jos 350 M€:n luvusta 157 M€ on automaattilaitteita, ne pitää hankkia uudelleen 25 vuoden kuluttua. Asemia ei tarvitse pidentää uudestaan 25 vuoden kuluttua.
Kuljettajien poistoa pyritään näköjään perustelemaan myös junien vanhenemisella. Tätä asiaa voi katsoa myös siitä näkökulmasta, mitä junien uusimisella saadaan. Nythän toimitetaan M300-junia, joissa ei tosiasiallisesti ole mitään uutta verrattuna M100-juniin, jotka toimitettiin vuosina 1977–1984. Joten miksi M100-junat pitäisi romuttaa, jos niiden tilalle hankitaan täysin samanlaisia junia?
M100-junien ainoa vika näyttää olevan, että niitä ei voi muuttaa kuljettajattomiksi. Mutta tämähän on kehäpäätelmä. Sanotaan, että hankitaan automaatti, koska tekniikkaa pitää uusia joka tapauksessa. Ja sitten sanotaan, että tekniikkaa (junia) pitää uusia, jotta saadaan automaatti.
On M100-junissakin jotain vanhenevaa. Niiden elektroniikka ja osa muusta instrumentoinnista on tehty ratkaisuilla, joiden ylläpito käy varaosien saannin puutteen vuoksi joskus mahdottomaksi. Mutta muuten junien kunnossapito-ohjelmaa voidaan jatkaa loputtomiin. Sillä uusien junien tekniset ratkaisut ovat samanlaisia, eli uusien junien kunnossapito ja käyttö ei ole halvempaa kuin M100-junilla. Eikä M100-junien rakenteissa esiinny väsymistä, joka pakottaisi romutukseen.
M100-junat voidaan noin 20 vuoden välein peruskorjata uusimalla pinnat ja maalaus, jolloin ne ovat yhtä hyviä kuin uudet junat. Tehoelektroniikan ja ajopöydän voi uusia jossain vaiheessa, jos varaosat loppuvat. Tämäkään remontti ei maksa läheskään uuden junan hintaa. Luulisi kiinnostavan HSL:ää ja valtuuston poliitikkoja enemmän kuin nostaa lipunhintoja ja subventiota kuljettajattomuuden vuoksi.
Antero