Automaattinen metro

No noissa päätöksissähän onkin kiinnostavaa materiaalia. Saattaa ilahduttaa muutamia palstan kirjoittajia.

"Toimenpiteistä näyttävin on paikkamaalaus" on myös aikamoista virkamieshuumoria! :D
 
päätösehdotus sanoi:
Johtokunta päättää kehottaa liikennelaitosta neuvottelemaan Mipro Oy:n kanssa Länsimetron asetinlaitehankintaan liittyneiden optioiden käytöstä ja tuomaan asian johtokuntaan niin, että mahdollinen päätös voidaan tehdä vuoden 2015 kuluessa.

Onkohan Mipron ja Siemensin systeemien yhteensovittamisessa jo tullut ihan odotettavissa olleita ongelmia? Ainakin nyt ollaan selvästi valmistelemassa kaikkien Siemensin laitteiden hylkäämistä ja koko metron asetinlaite- ja kulunvalvontatekniikan uusimista Mipron toimittamalla tekniikalla pikavauhtia.

Projekti on kyllä Miprolle jättimäinen suhteessa firman mihinkään aikaisempaan projektiin ja aikataulu aivan hurja. Länsimetron pitäisi käynnistyä syksyllä 2016, epäilen nyt vähän että Länsimetron käyttöönotto saattaisi myöhästyä tai sitten metroliikenne länteen aloitetaan jonkinlaisilla poikkeusjärjestelyillä.
 
Onkohan Mipron ja Siemensin systeemien yhteensovittamisessa jo tullut ihan odotettavissa olleita ongelmia? Ainakin nyt ollaan selvästi valmistelemassa kaikkien Siemensin laitteiden hylkäämistä ja koko metron asetinlaite- ja kulunvalvontatekniikan uusimista Mipron toimittamalla tekniikalla pikavauhtia.

20 000 euroa kuussa maksava tukipuhelin?

Projekti on kyllä Miprolle jättimäinen suhteessa firman mihinkään aikaisempaan projektiin ja aikataulu aivan hurja. Länsimetron pitäisi käynnistyä syksyllä 2016, epäilen nyt vähän että Länsimetron käyttöönotto saattaisi myöhästyä tai sitten metroliikenne länteen aloitetaan jonkinlaisilla poikkeusjärjestelyillä.

Hyvä Siemens, paha Mipro?

Odotetaan nyt ihan rauhassa.
 
Hyvä Siemens, paha Mipro?

Ei tuosta ole kyse. Mipro on käsittääkseni ihan pätevä firma, mutta sen liikevaihto oli 3/2015 päättyneellä tilikaudella vain 15 miljoonaa.

Jo pelkästään Länsimetron asetinlaiteprojektin koko on 19,7 miljoonaa. Mipron asetinlaite on myös uutta tekniikkaa, jota ei ole aikaisemmin asennettu mihinkään. Nyt sitten näyttää nykymetron asetinlaitteiston uusintakin tulevan samaan syssyyn, joka taitaa enemmän kuin tuplata projektin.

Kun projekteja toimittava yritys kasvaa yli 100 % vuodessa, on siinä paljon kasvuhaasteita ilman uutta tekniikkaakin, jättiprojektia ja hurjan tiukkaa aikataulua.

No, Siemensiä huonommin on Mipron ainakin vaikea onnistua. (koputtaa puuta)

Odotetaan nyt ihan rauhassa.

Nyt ei nimenomaan ole aikaa rauhassa odotella, jos Länsimetro halutaan saatavan käyttöön aikataulussa.
 
Onkohan Mipron ja Siemensin systeemien yhteensovittamisessa jo tullut ihan odotettavissa olleita ongelmia? Ainakin nyt ollaan selvästi valmistelemassa kaikkien Siemensin laitteiden hylkäämistä ja koko metron asetinlaite- ja kulunvalvontatekniikan uusimista Mipron toimittamalla tekniikalla pikavauhtia.
Kyllä nykyosuudella olevien Siemensin laitteiden korvaaminen on ollut koko ajan esillä sekä toiminnallisesti järkevänä ratkaisuna että senkin takia, että nyt käytettävien laitteiden kauppa on purettu. Saumakohta on koko ajan tiedetty haastavaksi, haasteet taitavat olla enemmän eurojen kuin bittien muodossa. Kuitenkin tilanne on siis se, että nyt vauhditettava Mipro-option käyttö käynnistyy käytännössä sitten, kun Länsimetron asetinlaite on valmistunut. Eli Länsimetron aloitettaessa nykyosuudella mennään Siemensin laitteiden turvaamana ja uudella osuudella Mipron.
 
Hyysäri kirjoittaa tänään automaattimetrosta. Ihmettelen kovasti seuraavaa kommenttia:

Ei kannattane ihmetellä. Siemensin edustajahan on tuossa menossa oikeuskäsittelyyn ja antaa lausuntoja julkisuuteen sen mukaan. Kaupunki toimii tahollaan vastaavasti, eli esim. Sauri ei puhu mitään. Aivan selväähän on, että Kööpenhaminaan hankittiin kokonaan uusi järjestelmä ja mitään vanhoja ratoja tai kuljettajaohjauksella olevia junia ei ollut.
 
Mielenkiintoinen artikkeli. Eka kerta, kun joku valottaa myös julkisuudessa HKL:n sisäisiä ongelmia, kuten sitä, että muutama "voimakastahtoinen" ajoi automatisointia mutta moni myös vastusti. Siemens tulee ehkä vetoamaan oikeudessa siihen, että hanke hankaloitui siksi, ettei se saanut HKL:ltä kaikkea sitä tukea, jonka olisi voinut saada.
 
KHO asettui jo toukokuun lopussa HBL:n toimittajan puolelle ja vaati HKL:ää ja Siemensiä julkistamaan kirjeenvaihtonsa lähes kokonaisuudessaan. Tästä ei kuitenkaan ole sen enempää vielä(kään) kuulunut, mitä kaikkea ne kirjeet sisälsivät. :icon_frown:
 
En oikein näe, miten tämä oikeudenkäynti ei lopulta tule maksamaan kuntalaisille.

Itse oikeudenkäynnissä käy miten hyvänsä, mutta joka tapauksessa siinä paljastunee HKLstä asioita, joiden vuoksi tulevassa automatisointihankkeessa tarjoajat laskevat todennäköisesti tarjouksiinsa enemmän kuin vähemmän riskiä. Eli ts. hinnat nousevat, koska HKL näyttää olevan yhteistyökyvytön ja jopa sisäisesti riitainen tilaaja, jolla ei ole edes kunnollista dokumentointia järjestelmästä, johon se on automatisointia hankkimassa.

Toki tätä tietoa olisi jossain määrin ollut alalla ilman oikeudenkäyntiäkin, mutta nyt se huudetaan maailmalle. Mikä hyvänsä yritys olisi vastaavassa tilanteessa pyrkinyt sopimaan asian mainehaittojen minimoiseksi, mutta kun pelataan verom_maksajien piikkiin, niin tärkeintä on inttää päätyyn saakka olevansa oikeassa.
 
En oikein näe, miten tämä oikeudenkäynti ei lopulta tule maksamaan kuntalaisille.

Itse oikeudenkäynnissä käy miten hyvänsä, mutta joka tapauksessa siinä paljastunee HKLstä asioita, joiden vuoksi tulevassa automatisointihankkeessa tarjoajat laskevat todennäköisesti tarjouksiinsa enemmän kuin vähemmän riskiä. Eli ts. hinnat nousevat, koska HKL näyttää olevan yhteistyökyvytön ja jopa sisäisesti riitainen tilaaja, jolla ei ole edes kunnollista dokumentointia järjestelmästä, johon se on automatisointia hankkimassa.

Toki tätä tietoa olisi jossain määrin ollut alalla ilman oikeudenkäyntiäkin, mutta nyt se huudetaan maailmalle. Mikä hyvänsä yritys olisi vastaavassa tilanteessa pyrkinyt sopimaan asian mainehaittojen minimoiseksi, mutta kun pelataan verom_maksajien piikkiin, niin tärkeintä on inttää päätyyn saakka olevansa oikeassa.

Seuraavaan automaatioyritykseen ei taida sisältyä enää M100-junien automatisointia, tuskinpa myöskään M200-junienkaan, kun kyseessä on niin pieni junasarja. Jäljelle jäisi alun perin automaattiseksi mietitty M300-sarja ja tuleva M400, jolla vanhemmat junat korvataan. Tämä siis helpottanee urakkaa valtavasti.
 
Seuraavaan automaatioyritykseen ei taida sisältyä enää M100-junien automatisointia, tuskinpa myöskään M200-junienkaan,

Varmasti M200-junat ovat vielä silloin ajossa, en jaksa uskoa, että toimivaa kalustoa vapaaehtoisesti hylättäisiin 30 vuoden iässä(pl. onnettomuudet, toimintavarmuus, yms...).
 
Jos tästä automaaitiosaagasta on opittu mitään, M200-sarja poistetaan käytöstä seuraavan automatisointiyrityksen myötä ihan riippumatta montako vuotta niillä on käyttöikää. Juuri sillä, että "käyttöikää omaavia" M100-sarjan junia ei haluttu poistaa saatiin aikaiseksi tämä nyky-yrityksen soppa. Kun M200-sarjaakaan ei alunperin suunniteltu automatisointiin, olisi senkin käytössä pitämisessä riski toistaa nykykatastrofi.
 
Takaisin
Ylös