Automaattinen metro

Ei kannattane ihmetellä. Siemensin edustajahan on tuossa menossa oikeuskäsittelyyn ja antaa lausuntoja julkisuuteen sen mukaan. Kaupunki toimii tahollaan vastaavasti, eli esim. Sauri ei puhu mitään. Aivan selväähän on, että Kööpenhaminaan hankittiin kokonaan uusi järjestelmä ja mitään vanhoja ratoja tai kuljettajaohjauksella olevia junia ei ollut.

Kööpenhaminan automaattimetro.jpg

Kiva peli kävin juuri. Ovien avautuessa mukava katsella, kun lapset kisailevat ikkunapaikalle.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:58 ----------

Tietysti automaattimetroon kuuluu laituriovet, jotka Kööpenhaminassa tämän näköiset. Haaveilkaamme hyvää odottaessamme.Laituriovet.jpg
 
Näytä liitetiedosto 2873

Kiva peli kävin juuri. Ovien avautuessa mukava katsella, kun lapset kisailevat ikkunapaikalle.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:58 ----------

Tietysti automaattimetroon kuuluu laituriovet, jotka Kööpenhaminassa tämän näköiset. Haaveilkaamme hyvää odottaessamme.Näytä liitetiedosto 2874

Se on jännä kuinka meillä ei metroon saada portteja portaiden päähän tai laituriovia metroon, mutta muualla maailmaa ne onnistuvat.
 
Se on jännä kuinka meillä ei metroon saada portteja portaiden päähän tai laituriovia metroon, mutta muualla maailmaa ne onnistuvat.

Nyt täytyy huomata, että Kööpenhaminassa on laituriovettomia asemiakin, ainakin lentokentälle menevällä linjalla. Ja ne ovat ulkoasemia (tilanne kun siellä viitisen vuotta sitten kävin, kirjoittaja ei vastaa mahdollisista sen jälkeen tapahtuneista muutoksista).
(rahastus)porttien puute meillä on omasta mielestäni silkkaa hölmöyttä -onnistuuhan esim. Lontoo -nimisessä tuppukylässä jopa matkustajien lipunleimaus paitsi metroon tullessa myös siitä vehkeestä poistuttaessa, ja ilman sen kummempia ruuhkia...
 
Myös tuppukylä Lontoon rautatieverkossa on portittomia asemia. Ei sielläkään portteja asenneta, jos ne ruuhkauttavat ahtaan aseman tai sille ei ole muuten tarvetta.

Helsingin metro- ja rautatieasemille ei pääsääntöisesti ole valmiiksi tilaa riittävän isoille porttiriveille ja muutostyöt olisivat siksi useimmilla asemilla ison alusta asti uudelleenrakentamisen kokoluokassa. Poikkeuksena nostaisin lähinnä Rautatientorin alemman lippuhallin, johon varmaan saisi ihan toimivat rivistöt.
 
Länsiväylä: Espoolaiset poliitikot tyrmäävät kääntöraiteen ja visioivat ruuhkamaksuja metroon

Eiköhän tämä Matinkylän kääntöraide ole taputeltu. Metrokioski vastustaa ja poliitikot tukevat. Höselillähän ei ole asiassa sanomista.
Ei siihen ole Espoollakaan sanomista, jos eivät aio maksaa automatisoinnin aikaistamisesta muille (varsinkin Helsingille) aiheutuvia kustannuksia, kuten M400:n hankinnan aikaistamista. Lisäksi Länsimetron kuljetuskyky loppuu tulevaisuudessa joka tapauksessa ilman uutta kääntöraidetta, jolloin tarvitaan runsaasti lisää suoria bussivuoroja, jotka tulevat Espoolle pidemmän päälle kalliimmaksi. Lisäksi kääntöraiteen rakentaminen tulee myöhemmin tietenkin kalliimmaksi. Jos Espoon päättäjät päättävät jättää Matinkylän kääntöraiteen rakentamatta, tulevat kyllä katumaan sitä myöhemmin. Järkevintä ja selvästi halvempaa se olisi tietenkin ollut rakentaa jo alunperin.
 
Jos Espooseen ei olisi rakennettu tynkälaitureita, olisiko kapasiteetti loppunut kesken? Jos Tapiolaan ei olisi rakennettu tarpeetonta kääntöraidetta, olisiko se rakennettu Matinkylään?

Ratkaisisiko Matinkylän kääntöraide todellisuudessa kapasiteettiongelmat? Ettei vain käy niin, että sekin jää loppujen lopuksi yhtä tarpeettomaksi kuin Tapiolankin kääntöraide?

Eurot pöytään, mitä maksaa Matinkylän kääntöraide vastaan kaikkien junien ajaminen Länsimetron päästä päähän Kivenlahteen asti?
 
Ei siihen ole Espoollakaan sanomista, jos eivät aio maksaa automatisoinnin aikaistamisesta muille (varsinkin Helsingille) aiheutuvia kustannuksia, kuten M400:n hankinnan aikaistamista. Lisäksi Länsimetron kuljetuskyky loppuu tulevaisuudessa joka tapauksessa ilman uutta kääntöraidetta, jolloin tarvitaan runsaasti lisää suoria bussivuoroja, jotka tulevat Espoolle pidemmän päälle kalliimmaksi.

Vaihtoehto B:
- Aloitetaan liityntäbussiliikenne sellaisista kohteista joita länsimetro palvelee huonosti (esim Latokaski, Haukilahti-Westend), Keilaniemeen.
- Silloin ei tarvita uutta kääntöraidetta, vaan Tapiolan junat voivat hoitaa lisääntyvän liikenteen Keilaniemen ja Helsingin välillä.
- Lisäksi rakennetaan rantarata 4-raiteiseksi Leppävaaran ja Espoon keskuksen välille, ja lisätään junavuoroja niin että vuoroväli ruuhka-aikaan on 10 min, jolloin heitä jotka asuvat lähempänä rantarataa kuin metroa, alkavat käyttää junaa. Tämän lisäksi olisi syytä ruveta rakentaa Pisara-rata että lähijunien jakelu Helsingin kantakaupungissa paranisi. Syy miksi monet nykyään menevät metrolla junan sijaan vaikka molemmilla periaatteessa pääsisi, on se että Helsingin kantakaupungissa on metrolla 6 asemaa, junilla 1.

t. Rainer
 
Mikäli Tallinna-tunnelijunan välipysäkiksi valitaan juuri Keilaniemi, kannattaisi rakentaa se kääntöraide suoraan sinne kolmen vaunuparin pituiseksi ja pidentää Keilaniemen, Koivusaaren ja Lauttasaaren asemat. Keilaniemi-Tallinna-yhteyden matkustajat eivät mahdu millään lyhyisiin juniin nykyisten matkustajamäärien päälle.

Se olisi tosiaan luonteva paikka myös uudelle liityntäbussiterminaalille Raide-Jokeri-vaihtoyhteyksineen ja ehkäpä myös Lauttasaaren raitiotien päätepysäkiksi, mikäli sellainen rakennetaan tai Länsiväylä bulevardisoidaan Helsingin osuudelta.
 
Eurot pöytään, mitä maksaa Matinkylän kääntöraide vastaan kaikkien junien ajaminen Länsimetron päästä päähän Kivenlahteen asti?

Ja nyt kannattaa myös laskea mitä maksaa junien ajaminen Kivenlahteen automaatilla tai ilman. Ilman kuljettajakustannusta saadaan ihan eri luvut.
 
Ja nyt kannattaa myös laskea mitä maksaa junien ajaminen Kivenlahteen automaatilla tai ilman. Ilman kuljettajakustannusta saadaan ihan eri luvut.
Kyllä, mutta kerroit vain puolet totuudesta. 15% kustannussäästö vuotuisista kustannuksista kuljettajien poistumisen myötä, mutta 15% kustannuslisäys automatisoinnin muiden pysyvien kustannusten myötä. Eli säästöillä tuota ei voi perustella. :cool:
 
Mikäli Tallinna-tunnelijunan välipysäkiksi valitaan juuri Keilaniemi, kannattaisi rakentaa se kääntöraide suoraan sinne kolmen vaunuparin pituiseksi ja pidentää Keilaniemen, Koivusaaren ja Lauttasaaren asemat. Keilaniemi-Tallinna-yhteyden matkustajat eivät mahdu millään lyhyisiin juniin nykyisten matkustajamäärien päälle.

Se olisi tosiaan luonteva paikka myös uudelle liityntäbussiterminaalille Raide-Jokeri-vaihtoyhteyksineen ja ehkäpä myös Lauttasaaren raitiotien päätepysäkiksi, mikäli sellainen rakennetaan tai Länsiväylä bulevardisoidaan Helsingin osuudelta.

Totta puhut. Se Tallinnan tunneli Keilaniemestä, sen haluaisin nähdä!
 
Ehkä typerin idea koskaan. Ei ole mitään argumenttia, minkä mukaan Keilaniemi olisi parempi paikka asemalle kuin keskusta.

Tämänkertaista tunneliprojektia ajaa kuitenkin porukka, jonka pöhinäpajat ovat Keilaniemi-Otaniemessä ja sen takia haluavat suoran yhteyden sieltä Lentokentälle, Tallinnaan ja muualle maahan. Se on totta että Pääkaupunkiseudun kaupunkirakennetta rata Pasilan kautta palvee paljon paremmin, eikä tukkeuta tyystin jo nyt tukkoista metroa. Helsinki ei ainakaan antaisi lupaa tuolle linjaukselle ja siksi se kai onkin piirretty kiertämään Helsinki. Espoon pitäisi myös ymmärtää ettei linjauksessa ole mitään järkeä, mutta siltä varalta etteivät ymmärrä, niin suunnitelma ammutaan alas KHO:ssa. Jos kaupunkibulevardit valtateille eivät menneet siellä läpi, niin ei mene uuden pääradan linjaaminen ohi pääkaupungin.
 
Itse en oikein ymmärrä tätä höselin kääntöraidevaatimusta. Kait se heijastelee liikenteen järjestäjän tyytymättömyyttä nykytilanteeseen, ja ehkä siinä onkin eniten tarkoitus pitää meteliä metron ongelmista. Että Espoo sitten lopulta maksaisi jostain ratkaisuista jotain.

Kuitenkin kääntöraiteen toteuttaminen Matinkylään tässä vaiheesaa vaikuttaa ajatukselta, jota ei ole ajateltu saati että suunniteltu. Miten se vaikuttaisi nykyiseen liikennöintiin, Kivenlahden jatkeeseen, olisiko sille edes lopulta vakituista käyttöä? Automaatissa vuorojen lisääminen on kuitenkin halpaa ja voi olla perustelluinta ajaa lopulta kaikki junat Kivenlahteen. Se voi olla jopa välttämätöntä, että kapasiteetti riittää.
 
Takaisin
Ylös