Jos taas tarkoitat, että varikolta tehtäisiin maanalainen yhdysraide pelkästään siirtoajoa varten Kivelahden aseman ohi, niin se on kyllä kustannuksiltaan niin posketon, että ei tule koskaan toteutumaan.
Miten niin posketon kustannuksiltaan? Esimerkiksi Vuosaaren satamatunneli maksoi noin 10 milliä kilometri siinä on varauduttu vaarallisten aineiden kuljetuksiin ja tunnelin läpileikkaus on moninkertainen metroon verrattuna. Toki tuosta on jonkin aikaa.
Yksiraiteinen tunneli, jossa ei kuljeteta matkustajia eli ei tarvita erityisiä turvallisuusratkaisuja ei taida maksaa kuin 10-30 milliä per kilometri jos se tehdään samalla kuin rakennetaan Kivenlahteen kääntösilmukkaa tai kääntöpaikka.
Jos vaihtoehtona on se, että Sammalvuoren varikko on tosi heikosti käytettävä tai sitä ei voida ehkä ollenkaan käyttää, kuten kääntöselvityksessä väitetään, kyse ei ole mitenkään poskettomasta kustannuksesta, kun matka ei ole kovin pitkä.
Eivät Roihuvuoren varikkoyhteyden eritasotkaan ole järin halpoja olleet.
Viimeksi muokattu: