Se kertoo siitä, että 30 vuotta sitten suunniteltu järjestelmä, jossa luotetaan kuljettajan havainnointikykyyn eikä tietotekniikkaan ei kaikilta osin enää vastaa nykyisiä vaatimuksia. Kyse on siis siitä, että nykyisen kuljettajametron oviturvallisuudessa on merkittäviä puutteita.
Sinulla on nyt kyllä aika erikoinen logiikka.
Late selitti juuri, miten on mahdollista, että M100:n ovien välissä voi olla jotain mutta juna saadaan liikkeelle:
Kyllä M100:n ovien väliin jääminen on yleisempää. M100:ssa ovien turvareunat sammuvat hiukan (5-10 senttiä) ennen kuin ovet ovat kokonaan kiinni. Ymmärtääkseni tämä johtuu siitä, että ovet törmäävät toisiinsa ja avautuisivat muussa tapauksessa uudelleen. Ovien välissä voi helposti olla käsivarsi ja tunnistimien mielestä kaikki on silti hyvin.
Tällä asialla ei ole mitään tekemistä tietotekniikan kanssa. Tietokone on vielä tyhmempi kuin ihminen noiden ovien kanssa. Sillä tietokoneella ei ole silmiä näkemään, että jotain on välissä vaikka ovianturin mielestä välissä ei ole mitään.
Eli tilanne on juuri päin vastoin kuin esität. Kuljettajan kanssa on kaksinertainen ovien havainnointi: anturit ja silmät. Tietokone pelkällä anturointihavainnoinnilla on puutteellinen.
Kuljettajaan ei havainnoinnissa pidä luottaa, vaan ovien turvallisuutta pitää parantaa korjaamalla ne nykyaikaisiksi automaattioviksi sekä parantamalla ihmisten ja esineiden tunnistusta. Tietotekniikka havaitsee raajat ja esineet oven välissä, joita kuljettaja ei nykyään ohjaamostaan riittävän hyvin havaitse.
Korjataan: tietotekniikka ei havaitse niitä raajoja ja esineitä, jotka kuljettajalla on mahdollista havaita silmillään. Anturit voivat havaita raajoja ja esineitä, ja niistä voi välittyä tieto joko kuljettajalle tai tietokoneelle.
Tässä muuten taitaa mennä vähän sekaisin sekin, mitä tarkoittaa automaattiovi.
Ratikoiden automaattiovi tarkoittaa sitä, että ovi sulkeutuu itsekseen asetetun viiveen kuluttua siitä, kun se on avattu tai kulkevia ihmisiä havaitseva valokenno on antanut viimeisen signaalinsa. Tämä automaattiovi toimii kuitenkin ihmisen, joko kuljettajan tai matkustajan avaamana.
Sinä Petteri taidat tarkoittaa automaattiovella nyt sitä, että ovi myös avautuu automaattisesti, eikä ihmisellä ole missään vaiheessa mitään tekemistä avautumis- ja sulkeutumistoimintojen kanssa. Paitsi tietenkin se, että menee väliin ja joku anturi sen tunnistaa.
Joku sen sijaan taitaa pitää automaattiovena pelkästään sitä turvatoimintaa, että ovi aukeaa kun jokin anturi havaitsee ihmisen olevan suunnilleen välissä.
Selvyyden vuoksi olisi varmaan hyvä määritellä näin:
- Ratikoissa on automaattisesti sulkeutuvat ovet
- Metrojunissamme on välissä olevasta esineestä automaattisesti avautuvat ovet
- Kuljettajattomassa metrossa voi olla automaattisesti ohjatut ovet
- 1930-luvun ratikoissa oli paineilmakäyttöiset ihmisen ohjaamat ovet
Antero