Vs: Länsimetro
Miksi ovien pitää aueta uudestaan ja odottaa uusi varoitusaika esteen osuessa eteen. Eikö junan ovien ohjelmistoa voi muuttaa esimerkiksi sellaiseksi, että väliinjäämistilanteessa ne täyden aukeamisen sijasta vetäytyvät vaikka 20 cm enemmän auki jatkaen varoitusääntä yhtäjaksoisena huutona ja yrittävät vaikka kahden sekunnin päästä uudestaan, ja jos este on yhä välissä toistavat saman toimenpiteen, ja esineen ollessa yhä välissä odottavat viisi sekuntia ja hälyyttävät samalla valvomoon ja näyttävät oven kamerakuvat valvomon näytöillä? Vaatiiko jokin laki ovien sulkurutiinin toistamisen alusta uudelleen vai voidaanko varoitusääni pitää jatkuvasti päällä ja ovien sulkemista yrittää parin sekunnin päästä uudestaan - näinhän se kuljettajakin usein toimii.
Eikö ainakin teoriassa ole mahdollista jättää kopioimatta maailman muiden automaattimetrojen huonoja puolia? Ainakin teoriassa on mahdollista luoda tietokonejärjestelmä, joka pystyy vähintään saman tasoiseen havainnointiin kuin kuljettaja peilin avulla. Jos esimerkiksi laituriseinän ja junan välissä olevaa aluetta seurataan kameroin, havaitsee tietokoneohjelmakin onko ovilla ihmisiä ja mihin suuntaan nämä ovat menossa. Tyhjän takia ei konenkaan tarvitse seisoskella turhia varoaikoja odottamassa.Automaatilla ei voi toimia näin. Vaan on otettava aina se pisin mahdollinen aika. Ja sen päälle pantava vielä varoaika, jolloin valo vilkkuu ja summeri soi merkiksi siitä, että älä yritä väliin enää. Kun joku kumminkin yrittää, ovi aukeaa, alkaa uusi odotusaika ja varoaika ja sulkemisaika. Kestää 15 sek lisää. Siis sen ajan kuin koko pysähdys vähemmän nousumäärän asemalla.
Miksi ovien pitää aueta uudestaan ja odottaa uusi varoitusaika esteen osuessa eteen. Eikö junan ovien ohjelmistoa voi muuttaa esimerkiksi sellaiseksi, että väliinjäämistilanteessa ne täyden aukeamisen sijasta vetäytyvät vaikka 20 cm enemmän auki jatkaen varoitusääntä yhtäjaksoisena huutona ja yrittävät vaikka kahden sekunnin päästä uudestaan, ja jos este on yhä välissä toistavat saman toimenpiteen, ja esineen ollessa yhä välissä odottavat viisi sekuntia ja hälyyttävät samalla valvomoon ja näyttävät oven kamerakuvat valvomon näytöillä? Vaatiiko jokin laki ovien sulkurutiinin toistamisen alusta uudelleen vai voidaanko varoitusääni pitää jatkuvasti päällä ja ovien sulkemista yrittää parin sekunnin päästä uudestaan - näinhän se kuljettajakin usein toimii.