Vs: Länsimetro
Kukaan ei missään ole todistanut, että se automaatti pidentäisi matka-aikaa. Se standardisoi toiminnan samanlaiseksi joka asemalla, mutta uskoisin, että sitäkin voidaan säätää.
Mitä todistuksia tähän tarvitset? Jos keskustelet alan asiantuntijoiden kanssa (sellaisten ulkomaisten, jotka ovat oikeasti tekemisissä näiden asioiden kanssa), he tietävät tämän asian itsestäänselvyytenä. Eli ei siitä tarvitse edes keskustella.
Meillä on nyt metron pysäkkiajat 15-35 sekuntia. Ja aikataulut on suunniteltu tämä tietäen. Ajat vaihtelevat asemittain ja vuorokauden aikojen mukaan. Ota sekkari käteen ja matkusta metrolla itse!
Nyt kuljettaja katsoo, milloin juna on valmis, sulkee ovet ja lähtee. Tilastollisesti käy niin, että jos jossain vähän venähtää, toisaalla voi ottaa lyhyeksi, ja keskimäärin ajat pitävät paikkansa.
Automaatilla ei voi toimia näin. Vaan on otettava aina se pisin mahdollinen aika. Ja sen päälle pantava vielä varoaika, jolloin valo vilkkuu ja summeri soi merkiksi siitä, että älä yritä väliin enää. Kun joku kumminkin yrittää, ovi aukeaa, alkaa uusi odotusaika ja varoaika ja sulkemisaika. Kestää 15 sek lisää. Siis sen ajan kuin koko pysähdys vähemmän nousumäärän asemalla.
M.O.T. Oletko nyt tyytyväinen?
Näin yksinkertaista se on, miksi ajoaika pitenee ja matkustusnopeus alenee ja kalustokierto hidastuu ja kalustotarve kasvaa. Kaiken tämän välttämiseksi monet automaattimetrot ajetaan miehitettyinä. Eivätkä meidän automaattimetrofanaatikkomme edes taida tietää, mitkä kaikki metrot ovat automaattisia, mutta eivät kuljettajattomia.
Antero