Voisi kuitenkin ajatella, että vaikka ei ole absoluuttinen sääntö, että seuraavan laiturin täytyy olla vapautumassa ennen kuin juna lähetetään tunneliin, parantaa turvallisuutta, jos liikennöinnissä käytännössä pyritään siihen, että seuraava laituri on aina vapaana tunnelissa olevalle junalla. Tiheämpi vuoroväli myös sitoo enemmän pelastuslaitoksen resursseja, jos sattuu jotain. Jos nykymallissa tulee laaja sähkökatko, melkein kaikki junat saadaan ajettua seuraavalle asemalle ja pelastuslaitoksen resursseja sitoutuu vain parin yksittäisen junan evakuointiin, kun taas tiheämmällä vuorovälillä pelastuslaitoksen resursseja sitoutuu mahdollisesti suurenkin määrän junia evakuointiin.
Nykyinen malli on myös hyvä asiakaspalvelun kannalta. Jos on esimerkiksi kulunvalvontahäiriö tai järjestyshäiriö, junat voivat lähtökohtaisesti odottaa matkustajineen asemilla. Tiheämmällä vuorovälillä moni matkustaja joutuu odottamaan kulunvalvontahäiriön tai järjestyshäiriön tyyppisen ongelman ratkeamista tunnelissa ilman mahdollisuutta poistua junasta.