Ilmeisesti kaiken tämän monivuotisen veivauksen jälkeen ns. ammattilaiset edelleen uskovat, että lyhyt vuoroväi ja automaatti ovat jotenkin sidoksissa toisiinsa. Aika kurjaa. Kastematokin oppii lopulta kääntymään labyrintissä aina oikealle, jos vasemmalle kääntyminen aiheuttaa sähköiskun.
Kuten artikkelistakin käy ilmi, niin tässä nyt keväällä tehtävässä selvityksessä kartoitetaan nimenomaan erilaiset vaihtoehdot kasvattaa metron kapasiteettia ja vertaillaan niitä keskenään. Tässä ei selvitetä erilaisia liikennemuotoratkaisuja tai puututa maankäyttöön. Metron kapasiteettitarve on selvityksessä otettu annettuna.
Mahdollisista vaihtoehdoista on tarkoitus laatia kehityspolku, jolla metro vastaa kapasiteettitarpeeseen 2030-luvulla. Metron täysautomatisointi ja junien uusiminen on yksi mahdollinen lopputulema, mutta siihenkin pääsemiseksi on olemassa monenlaisia polkuja.