Lauri Räty
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 477
Automaattisen metrojunan rata vaatii jatkuvaa valvontaa, joilla ehkäistään radalla olevista vieraista esineistä johtuvat riskitilanteet. Ongelmiahan ei ole jos metro kulkee koko ajan tunnelissa, suljetussa ympäristössä ja asemienkin kohdalla rata on suljettu laituriovien avulla. Helsingissä on kuitenkin ulkoradalla ilman mitään suojaa ja laitoriovetkin saattavat olla käyttökelvottomia Helsingin metrossa (kaksi eri junamallia, ovet eri kohdilla -> laituriovet leveät ja raskaat, samalla myös hitaammat).juhanahi sanoi:Entäpä jos raiteelle on heitetty jotain sinne kuulumatonta? Nyt kuljettaja näkee sen ja voi hyvinkin saada metron pysähtymään ennen estettä (matkanopeudesta 80 km/h pysähtyminen vie 100 m tai vähän päälle). Automaattimetron kanssa ei saavuteta, paitsi ehkä tunnelissa ja asemilla, samaa turvallisuustasoa em. riskien osalta.
Rataa voidaan valvoa kuitenkin koneellisesti esimerkiksi valokennojen tai tutkien avulla. Kööpenhaminan metrossa käytetään valokennoja, mutta se ei tekniikkana soveltune Suomeen. Valokennot havaitsevat muovipussit ja lumen, joten pienikin vieras esine pysäyttäisi metrojunan tai v'hintään hidastaisi liikennettä.
Tutka sen sijaan on immuuni muovipussien ja lumen kaltaisille kevyille, vaaraa aiheuttamattomille esineille ja se varmaankin tulisi kyseeseen Helsingin automaattisessa metrossa. Koneellisesti suoritettava radan valvonta lisää sitä paitsi turvallisuutta, sillä radalla oleva vieras esine havaitaan mahdollisesti huomattavasti aikaisemmin kuin mitä metrojunan kuljettajat ihmissilmä havaitsisi. Juna saataisiin pysähtymään parhaassa tapauksessa hyvissä ajoin ennen estettä, turvallisemmin.