- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Jos Pariisilaiset oppivat siihen, ettei ovien väliin tungeta, niin oppivat myös Helsinkiläiset, vaikka M100:ssa ja NRII:ssa onkin hyperpehmeät ovet. Ovien pitää vaan vaikuttaa oikein vaarallisilta giljoteeneilta, joita jokainen järkevä ihminen varoo ja samalla toimia niin, ettei ihmisiltä mene luita poikki.
Ammattilaisena en voi hyväksyä tällaista asennetta. Sisään pyrkivä matkustaja on kuitenkin asiakas, joka on kunkku, eikä ihmisiä pidä koulutta telomalla. Palvelun pitää olla sellaista, että ihmiset haluavat käyttää palvelua, ei sellaista, että niiden joiden on pakko palvelua käyttää, pitää opetella klovneiksi voidakseen olla palvelun käyttäjiä.
En dramatisoisi ihan näin voimakkaasti tätä Pariisin linja 14:n ovikysymystä. Toki ne ovet vaikuttavat vaarallisilta (eli siis täsmälleen samanlaisilta kuin esim. linjan 1 kuljettajaohjatussa kalustossa) ja lisäksi vaunuissa on tarroja, joissa on käpälänsä loukanneen jäniksen kuva ja monella kielellä varoitetaan laittamasta raajoja sulkeutuvien ovien väliin.
Kuitenkin ennen kuin ovet sulkeutuvat kuuluu erittäin selkeä ja riittävän pitkä äänisignaali. Tässä vaiheessa ei enää pidä yrittää sisään ovista. Kun signaali loppuu, ovet pamahtavat kiinni kuuluvasti loksahtaen. Käytännössä niissä varmasti kuitenkin on turvamekanismi olemassa, koska jos joku on välissä, ovi käsittääkseni avautuu uudestaan (sanon käsittääkseni koska en muista nähneeni linjalla 14 oven väliin väkisin yrittäviä matkustajia -- kuljettajaohjatuilla linjoilla taas kuljettaja avaa ovet eli ne kaikki ja sen jälkeen tulee uusi yritys eli signaali ja ovet uudestaan kiinni).
Subjektiivinen kokemus matkustamisesta linjalla 14 ei ole ollut traumatisoiva, pikemminkin päinvastoin. Laituriovet tekevät ympäristöstä hallitun ja turvallisen tuntuisen. Ei ole pelkoa esim. siitä, että kuljettaja yhtäkkiä paukauttaa ovet kiinni ja lähtee liikkeelle kun itse jää tungokseen avoimen laiturin reunalle horjumaan. Kenties juuri laituriovien vuoksi laiturille seuraavaa junaan odottamaan jääminen ei tunnu niin pahalta. Toisaalta ajatus kahden oviparin litistämäksi jäämisestä on vielä vähemmän houkutteleva kuin pelkkien junan ovien väliin jäämisestä, siitäkin huolimatta ettei siihen välttämättä liity suurta pelkotekijää, pelkkä epämiellyttävyystekijä.