Työvoimakustannusten nousun merkitys ei katoa, vaikka kuljettajat poistettaisiin metrosta. Kuljettajien sijaan työllistetään junavalvojia, vartijoita ja ylläpitohenkilöstöä. HKL itse esittää, että kuljettajat ja nykyisen kulunvalvonnan ylläpito maksavat yhdessä 3,9 M€/vuosi ja kuljettajaton kulunvalvonta henkilöstöineen ja ylläpitoineen 2,5 M€/vuosi. Itse epäilen tätä arviota optimistiseksi, sillä koettu trendi on, että kuljettajattomassa metrossa on enemmän henkilöstöä kuin kuljettajallisessa. Tosin kuljettajattomia metroja on toistaiseksi kovin vähän ja ne ovat erilaisissa kulttuureissa, mikä aiheuttaa myös eroja.
Ymmärtääkseni tämän hetken suunnitelmat ovat, että työntekijöiden määrä kyllä putoaisi suhteellisen paljon, varsinkin suhteutettuna kaluston määrän kasvuun. Muutamassa haastattelussa on junavalvojien määräksi arvioitu n. 30 henkeä. Tämän lisäksi tietenkin sitten valvomohenkilökunta ja työnjohto, jonne en usko tarvittavan kuin korkeintaan ehkä muutama ihminen enemmän, jos sitäkään. Huoltopuolella luonnollisesti sitten tarvitaan uutta miehistöä, kun kalustonkin määrä kasvaa. Mutta en usko, että se n. 60 poistuvan kuljettajan määrää kuitenkaan vastaa. Tästä siis vähennetty junavalvojiksi uudelleen koulutettavat.
Vartijoitahan HKL ei suoranaisesti itse ota töihin, vaan nämä palvelut on ulkoistettu. Espoon asemat hoitaa ymmärtääkseni Espoo itse, joten heidän vartiointi yms muut huoltokustannukset ei sinänsä varmaan HKL:ää kiinnosta.
Junavalvojan homman mielekkyydestä ja haluttavuudesta on varmaan turha sen enempää vielä sanoa, kunnes toimenkuva selkenee. Mikäli homma on lähinnä sylkykuppina olemista junissa ja asemilla sekä välikätenä toimimista vartijoiden suhteen, niin varmastikaan kovin suuria massoja työ ei houkuttele