Petteri, lentokoneessakin kuitenkin on kaksi pilottia. Ylipäänsä ilmailun (tieto)tekniikka on aivan poskettoman hintaista. Tämä ei johdu siitä että olisi olemassa jotenkin erillaisia ilmailutietokoneita, ne ovat pitkälti ihan samoja laitteita ja ohjelmistoja, vaan siitä että erillaiset hyväksymis- ja testausmääräykset nostavat kustannuksia muutamilla nollilla. Turvallisuus tehdään niillä ja koko turvallisuuskulttuurilla, joka on myös hyvin kallista työnä, eli se ostetaan. Hyvä niin, kun mitään vaihtoehtoa lentotoiminnassa ei oikein ole.
Juuri tämän takia se Helsingin metron automatisoinnin lähtökohta, eli että sillä säästetään kustannuksia, on niin omituinen. Kriittisten tietojärjestelmien kustannukset pääsääntöisesti karkaavat käsistä, niiden toimintavarmuus ei ole sitä mitä toivottiin eli joudutaan kasvattamaan vihremarginaaleja (esim. vuoroväli metron tapauksessa), ja niin edelleen.
Teknisesti mikään tuskin estäisi tekemästä täysautomaattista lentokonetta ilman pilotteja. Sen saaminen riittävän luotettavaksi on vaan niin työlästä ja kallista ettei maksa vaivaa.
Juuri tämän takia se Helsingin metron automatisoinnin lähtökohta, eli että sillä säästetään kustannuksia, on niin omituinen. Kriittisten tietojärjestelmien kustannukset pääsääntöisesti karkaavat käsistä, niiden toimintavarmuus ei ole sitä mitä toivottiin eli joudutaan kasvattamaan vihremarginaaleja (esim. vuoroväli metron tapauksessa), ja niin edelleen.
Teknisesti mikään tuskin estäisi tekemästä täysautomaattista lentokonetta ilman pilotteja. Sen saaminen riittävän luotettavaksi on vaan niin työlästä ja kallista ettei maksa vaivaa.