Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kukahan automatisoinnista hyötyy, kun junissa kuitenkin joku istuu valvomassa menoa? Taitaa ainoa hyötyjä olla automaatiolaitteiston toimittaja.Juuri näin. Junavalvojien täytyy osata ajaa junaa, jotta liikenne pystytään hoitamaan myös automaatin vikaantuessa.
Kukahan automatisoinnista hyötyy, kun junissa kuitenkin joku istuu valvomassa menoa? Taitaa ainoa hyötyjä olla automaatiolaitteiston toimittaja.
Ei ne istu junissa, ne istuu valvomoissa ja käyskentelee asemilla, tiemmä.
Niinpä. Mielestäni ainoat syyt metron automatisointiiin ovat:Nuo automaattimetrot ovat yleensä olleet jonkinlaisia teknologiademoja. Jokin kansakunta tai kaupunki haluaa näyttää, että tällainenkin on mahdollista, kun riittävästi panostetaan. Helsinki haluaa nyt tehdä tällaisen teknologiademon, joskin kymmeniä vuosia myöhässä.
Menee sarjaan: "päätöksiä, jotka ovat riittävän korkealla tehty vailla riittävää tietoa, jonka jälkeen ei kelkka enää uskottavuutta menettämättä käänny, vaikka kuinka saataisiin faktaakin pöytään". Alku on ansiokkaasti tällä foorumilla kumonnut projektin alkuvaiheen lupauksia, joten niistä ei enempää.
Vastaavia päätöksiä on nähty myös muissa projekteissa, myös muualla kiskoliikenteessä.
Köpiksessä viime joulukuussa käydessäni automaattimetro oli todella surkea. Junan pysäyttäminen laituriovien kohdalle oli hidasta eikä siltikään juna aina pysähtynyt särmästi ovien kohdalle. Lisäksi ovet rupesivat sulkeutumaan vaikka ihmiset olivat välissä. Kyytikin oli juuri jarrutuksissa nykivää; ihmiskuljettaja olisi varmasti ajanut paremmin!Oleskelin viime syksynä pari kuukautta Lillessä, jossa on automaattinen metro. Se oli kyllä kaikin puolin toimiva ja hieno. Automaattisuus ei ehkä ole ainoa ratkaiseva tekijä, mutta huomattavasti nopeatempoisempaa metron toiminta oli.
Köpiksessä viime joulukuussa käydessäni automaattimetro oli todella surkea. Junan pysäyttäminen laituriovien kohdalle oli hidasta eikä siltikään juna aina pysähtynyt särmästi ovien kohdalle. Lisäksi ovet rupesivat sulkeutumaan vaikka ihmiset olivat välissä. Kyytikin oli juuri jarrutuksissa nykivää; ihmiskuljettaja olisi varmasti ajanut paremmin!
Kyytikin oli juuri jarrutuksissa nykivää; ihmiskuljettaja olisi varmasti ajanut paremmin!
Nuo automaattimetrot ovat yleensä olleet jonkinlaisia teknologiademoja. Jokin kansakunta tai kaupunki haluaa näyttää, että tällainenkin on mahdollista, kun riittävästi panostetaan. Helsinki haluaa nyt tehdä tällaisen teknologiademon, joskin kymmeniä vuosia myöhässä.
Menee sarjaan: "päätöksiä, jotka ovat riittävän korkealla tehty vailla riittävää tietoa, jonka jälkeen ei kelkka enää uskottavuutta menettämättä käänny, vaikka kuinka saataisiin faktaakin pöytään". Alku on ansiokkaasti tällä foorumilla kumonnut projektin alkuvaiheen lupauksia, joten niistä ei enempää.
Vastaavia päätöksiä on nähty myös muissa projekteissa, myös muualla kiskoliikenteessä.
Tulee jotenkin mieleen YLE/Digita kymmenkunta vuotta sitten. Nimimerkillä tallentavaa MHP-digiboksia edelleen odotellessa...Niinpä. Mielestäni ainoat syyt metron automatisointiiin ovat:
-automaattinen metro on ylpeilynaihe Helsingille "meillä onkin tämmöinen, lällällää"
-uusi teknologia on "seksikästä"
-huomattava lahjonta laitetoimittajien taholta
..kyseinen vehje myöskin jarrutti nykivästi..
Lisäksi ovet rupesivat sulkeutumaan vaikka ihmiset olivat välissä.
Ei tullut automaatti ihan vielä 2010. Sitä vastoin "Sompasaaren" eli Kalasataman asema valmistui jo 2007 alussa... Siitä on jo kolme vuotta, ketjun avaamisesta yli neljä.Jos tuo ajatus hyväksytään, kulkee täysin automaattinen metro Helsingissä aikaisintaan 2010..Osaisin kumminkin veikata, että se myöhästyy ainakin vuodella, koska ollaan Suomessa.
Mielenkiintoista on myös se, milloin Sompasaaren asemaa aletaan tehdä.