Vuorovälin muuttamisella on yhteiskuntataloudellisia vaikutuksia. Näillä perusteltiin osaltaan automaattia, jolle oletettiin laskelmissa pienempi vuoroväli. Voisi kuitenkin tehdä sellaisenkin laskelman, jossa ajetaan kuljettajien kanssa vaikka laskelmien automaatin mukaisella 2 min vuorovälillä ja vertaillaan sitten kustannuksia esittämälläsi tavalla.
Vuorovälin muutoksen yhteiskuntataloudellisista vaikutuksista metrossa on Helsingistä näyttöä, ettei sellaista vaikutusta ole. Aluksihan ajettiin 4 vaunun junia. Sitten siirryttiin 6-vaunuisiin ja pidennettiin vuoroväli. Ei vaikuttanut matkustajamääriin eikä näkynyt missään muussakaan kehityksessä, paitsi kuljettajakustannusten alenemisena. Tuon muutoksen olisi pitänyt olla ”kannattamaton”, jos kerran vuorovälin lyhentäminen nyt on ”kannattava”.
Eli kun jätetään olemattomat vaikutukset laskuista pois, metron muuttaminen kuljettajattomaksi ei vuoden 2008 kannattavuuslaskelman todellisilla kustannuserillä ole kannattavaa. Matinkylään ulottuvalla metrolla 2,5 minuutin vuoroväli kuljettajattomana tai kuljettajin on laskentatarkkuuden puitteissa sama. Mutta silloin investoinniksi laskettiin 50 M€ väehmmän kuin mikä nyt on julkisuudessa ilmoitettu. Nykyhinnalla kuljettajattomuus on 2 % tappiollinen vuodessa suhteessa investointiin.
Onko nykymetron automatisoinnin kuoletus A pienempi kuin karkeasti arvioiden kaksi kertaa nykyisiä kuljettajakustannuksia vastaava kustannus B?
2 minuutin vuorovälistä en sano mitään, koska minulla ei ole HKL:n vuonna 2008 ilmoittamia lukuja sen laskemiseksi. Mutta jos 2,5 minuutilla kuljettajakulut ovat 8,3 M€ ja tappiollisuus 3,5 M€, niin vuorovälimuutos on 20 % ja periaatteessa kuljettajakulujen muutos myös 20 % eli 1,7 M€, niin ei se vielä sittenkään kannattavaksi muutu.
Koska tässä oletetaan tiheä vuoroväli kuljettajien kanssa, automaation vaihtoehtona olevaan kulunvalvonnan uusimiseen on sisällytettävä mahdollisuus ajaa näin tiheästi. Tolppien lisääminen voi olla hankalaa, joten järkevintä lienisi siirtyä liikkuvaan suojaväliin automaatin tapaan. En tiedä sopiiko aiemmin esitetty pelkän uusimisen tähän skenaarioon. Pelkkä asetinlaitteen vaihtaminen ei ainakaan riitä, vaan pitää vaihtaa kaikki osat.
Kuten käytännössä on nähty, sekä jatkuvassa liikenteessä että poikkeustilanteissa, nykyinen tolpanvälisysteemi kykenee 2,5 minuutin vuoroväliin. Silloin kun kulunvalvonnan uusimiseen lähdettiin, tolpanvälijärjestelmä oli halvempi kuin jatkuva. Muistelen, että nykymetron remontissa ero olisi ollut 15 M€. Nykyään voi jopa olla niin, että hintaeroa ei ole. Ainakin lienee niin, että tietyn tolppatiheyden jälkeen jatkuva käy halvemmaksi.
HKL:n laskelmissa oli laskettu mukaan junavalvojien ja lisääntyvän järjestyksenpidon sekä ylläpidon kulut. Ne eivät kuitenkaan olleet yhtä suuret kuin poistuvat kuljettajakulut, joten laskelmiin sisältyi ajatus siitä, että kuljettajille annetaan lopputilejä. 2006 tilastotiedoilla kuljettajatuntien osuus kaikista kuluista oli 5,9 % ja 2,1 M€. Jostain syystä kannattavuuslaskelmassa kuljettajista luopumisen vuosisäästöksi oli kumminkin laskettu nykymetrolla 3,7 M€.
Antero
Antero