Metrouudistuksen alku takkuilee Vuosaaressa
08.01.2011 8:00
Jussi Vehkasalo
Vuosaaren metroaseman toiselle laiturille rakennettuja, automaattimetron tuloa ennakoivia laituriovia ei ole voitu ottaa käyttöön, koska metrojunan ja laituriovien väliin jäävästä tilasta tuli ongelma. (Kuvaaja: Jussi Vehkasalo)
Vuosaaren metroasemalle asennettuja, automaattimetron tuloon liittyviä laituriovia ei edelleenkään ole saatu käyttökuntoon.
Jo kuuden viikon ajan Vuosaaressa on ollut käytössä vain yksi metroraide. Laituriovien koekäytön oli tarkoitus alkaa jo aikaa sitten.
Laituriovien asennus käynnistyi alkusyksystä, jolloin metron lähtölaituri oli käytössä vain puoleen väliin asti. Marraskuun lopussa samainen metrolaituri poistettiin kokonaan käytöstä.
–Tämä on niin sanotusti vähän kinkkinen tämä tilanne. Laituriovien asennuksessa ovat eteen tulleet kaikki mahdottomat ja mahdolliset asiat, muotoilee HKL:n turvallisuuspäällikkö Jyri Kaisla.
Laiturinovien ja metrojunan väliin jää liikaa tilaa
Suurin ongelma liittyy siihen, että metrojunia on kahdenlaisia. Vanhemmissa junissa vaunun ovet liukuvat avautuessaan vaunun seinän sisään. Uudemmissa junissa ovet työntyvät ensin ulospäin ja liukuvat auki vaunun ulkoseinää pitkin.
Metrolaiturille asennettujen laituriovien ja metrojunan väliin ei saisi jäädä liian suurta tilaa.
–Metrojunan ja laiturioven väliin luikahtaminen ei saa olla mahdollista.
Laituriovet ehdittiin pultata syvälle metrolaiturin reunaan. Seiniä ei enää aiota siirtää. Pian huomattiin, että metrojunan ja laituriovien väliin jää liikaa vapaata tilaa.
–Nyt ratkaisemme ongelmaa sillä, että muutamme laituriovien junanpuoleisten reunojen rakenteita. Laituriovien kumiset reunalistan olivat liian kapeita ja pehmeitä. Olemme nyt tehneet niihin kohtiin leveämmät rakenteet, Kaisla kertoo ovien muutostöistä.
"Vuosaaren laituriovet jäävät ainoiksi, joissa on jouduttu turvautumaan lisärakenteisiin"
Tammikuun puolivälissä on uusi turvallisuustarkastus, ja jos laituriovet sen läpäisevät, voitaisiin Vuosaaren toinen metroraide uusine laituriovineen vihdoin ottaa käyttöön.
–Olemme oppineet tästä paljon. Jos olisimme ryhtyneet asentamaan laituriovia monille metroasemille samanaikaisesti kiireellä, olisimme tosi ongelmissa.
Kaisla veikkaa , että Vuosaaren laituriovet jäävät ainoiksi, joissa on jouduttu turvautumaan lisärakenteisiin.
–Ratkomme nämä ongelmat, ennen kuin ryhdymme asentamaan laituriovia muille metroasemille. Vuosaaresta saatu oppi käytetään hyödyksi, Kaisla lupaa.
Automaattimetro
– Metroliikenne automatisoituu suunnitelmien mukaan vuonna 2014.
– Uudessa järjestelmässä junat kulkevat täysin automaattisesti ilman kuljettajaa.
– Automaattimetron vuoksi kaikki metroasemat varustetaan laituriovilla.
– Laituriovet ja niiden väliset lasiseinät eristävät laiturialueen rata-alueesta.
– Laituriovet aukeavat vasta, kun juna on pysähtynyt.
– Laituriovien koekäyttövaiheessa metrojunan kuljettaja avaa ja sulkee laituriovet sekä metrojunan ovet.
– Automaattimetro tuo valvontakamerat kaikkiin metrovaunuihin ja junavalvojia asemille.
Lähde: HKL
Muutokset lisäävät ovia ja sähkösilmiä
Vuosikymmenestä toiseen helsinkiläisiä palvellut metro valmistautuu nyt elämänkaarensa suurten mullistusten vuosiin.
Vuoden 2015 lopulla aloitetaan liikenne uudella rataosuudella Ruoholahdesta Matinkylään. Mutta jo sitä ennen toteutetaan mittava uudistus, jossa metroliikenne automatisoidaan.
Laituriovien asentaminen on alkusoittoa uudistukselle. Nähtäväksi jää, kuinka matkustajat ottavat ne vastaan.
Nykymetron ongelmana on joskus, että joku estää tarkoituksella ovien sulkeutumisen, jotta kaveritkin ehtivät kyytiin. Kuskin kuulutus yleensä lopettaa ilkivallan.
Mitä sitten kun on kahdet ovet eikä kuljettajaa?
–Meille tulee lisää silmiä juniin ja asemille myös kameroiden muodossa. Näemme, mikä viivästyttää automaattimetron lähtöä, HKL:n turvallisuuspäällikkö Jyri Kaisla kertoo.