Miten muuten Länsimetron myötä metroradan ylläpitokustannukset jaetaan? Jakaantuuko se periaatteella "rajalta poikki" vai hoidetaanko rataa yhteisvastuullisesti Helsingin ja Espoon kesken esimerkiksi asukasmäärien tai kunnansisäisten kilometrien suhteessa?
Tällä periaatteella. Länsimetro Oy tulee laskuttamaan HSL:ää metroradan ja asemien ylläpidosta sekä pääomakuluista. HSL perii nämä kulut Helsingiltä ja Espoolta sen mukaan, kun ne kohdistuvat kummankin kaupungin alueella oleviin rakenteisiin. Espoon puolella rata periaatteessa kuormittuu ja kuluu vähemmän kuin Helsingissä, koska liikenne on vähäisempää. Mutta ero voi olla niin pieni, ettei se kuitenkaan näy käytännön radanpidossa.
Silloista ja niiden kuormituksista hieman. Silta kuormittuu junan kokonaispainosta. Akselikuormalla on kuitenkin se merkitys, että silta kuormittuu hieman pelkistäen siltajänteinä eli sillan maatukien ja pilareiden välisinä osuuksina. Ja junan massan kuorma välittyy siltaan telien kautta. Sillan kuormittumiseen siis vaikuttaa se, montako pyöräkertaa tai teliä yhden siltajänteen päällä voi olla ja missä kohdassa ne ovat.
Siilitien ja Roihupellon siltojen tolppien väli on lähellä metrovaunun pituutta. Pahin tilanne on silloin, kun kahden metrovaunun päät ovat keskellä siltaa. Silloin sillalla on kaksi teliä melkein keskellä jänneväliä, eli yhden vaunun massa kohdistuu lyhyelle matkalle keskelle siltaa. Työkone voi olla raskaampi kuin metrovaunu ja sen akselikuormakin voi olla suurempi, koska kulkiessaan yksin sen molemmat telit eivät ole samanaikaisesti keskellä siltaa. Keskellä on kerrallaan vain yksi teli, kun metrojunan kanssa keskellä voi olla kaksi teliä.
Jos nyt ajatellaan sitten ratkaisua heikkojen siltojen kanssa, sellainen voisi löytyä vaikka Jacobintelein rakennetusta junasta. Flirt on tällainen, samoin Valmetin nivelraitiovaunut. Eli teli on vaunujen päiden kohdalla. Nyt telit ovat metrovaunujen alla lähellä vaunun päätä.
Jacobintelijunassa telejä on enemmän pituutta kohden kuin nykyisissä junissa ja ne ovat tasaisin välein, ei kaksi lähes rinnan. Nykyisten junien kanssa samalla akselikuormalla saadaan siten raskaampi juna koko junan pituuden ollessa sama kuin nykyisillä junilla. Lisäksi telin siltaan kohdistama kuorma ei koskaan ole niin suuri kuin nyt, koska keskellä jännettä ei ole kahta teliä vaan yksi. Sitten kun jännevälillä on kaksi teliä, ne ovat lähellä siltapilareita, jolloin silta kestää jopa suuremman akselikuorman kun nykyisillä junilla.
Antero