Automaattinen metro

En ole juristi minäkään, mutta Levä perustelee kyllä varsin järkeenkäyvästi, mikä meni pieleen ja miksi päätös on hänen mukaansa lainvastainen.

En ole juristi minäkään, mutta kun on tottunut lukemaan sitä diibadaabahöttöä, jota nuo oikaisuvaatimukset yleensä ovat, niin Levän teksti on suorastaan pelottavaa. Mulle ainakin tulee sellainen tunne, että aikamoinen velho saa olla, jos aikoo selittää sen oikaisuvaatimuksen tyhjäksi.
 
En ole juristi minäkään, mutta kun on tottunut lukemaan sitä diibadaabahöttöä, jota nuo oikaisuvaatimukset yleensä ovat, niin Levän teksti on suorastaan pelottavaa. Mulle ainakin tulee sellainen tunne, että aikamoinen velho saa olla, jos aikoo selittää sen oikaisuvaatimuksen tyhjäksi.

Ensimmäisenä tulee mieleen asianosaisuus: onko Levä riittävän asianosainen että voi ylipäätään vaatia oikaisua.
 
Joo totta, voi olla, että meidän erityisolosuhteissamme ei esimerkiksi Helsingin kaupungin asukas ole asianosainen, kun kyse on Helsingin kaupungin päätöksenteosta.
 
Joo totta, voi olla, että meidän erityisolosuhteissamme ei esimerkiksi Helsingin kaupungin asukas ole asianosainen, kun kyse on Helsingin kaupungin päätöksenteosta.

Kyse ei ole kuitenkaan Helsingin kaupungin päätöksestä, joka koskisi Levää itseään muuten kuin veronmaksun kautta. Se ei välttämättä riitä asianosaisuuteen. Eihän Kelaankaan voi valittaa Kelan muille antamista päätöksistä, vaikka minunkin veropussistani nekin päätökset joudutaan maksamaan. Valtiossa tai kaupungissa asuminen ei riitä asianosaisuudeksi joka ikiseen valtion ja kaupungin päätökseen.

Jos se taas on yleisen syytteen alainen rikos, siitä voi tehdä rikosilmoituksen.
 
Ensimmäisenä tulee mieleen asianosaisuus: onko Levä riittävän asianosainen että voi ylipäätään vaatia oikaisua.
Joo totta, voi olla, että meidän erityisolosuhteissamme ei esimerkiksi Helsingin kaupungin asukas ole asianosainen, kun kyse on Helsingin kaupungin päätöksenteosta.
Kyse ei ole kuitenkaan Helsingin kaupungin päätöksestä, joka koskisi Levää itseään muuten kuin veronmaksun kautta. Se ei välttämättä riitä asianosaisuuteen. Eihän Kelaankaan voi valittaa Kelan muille antamista päätöksistä, vaikka minunkin veropussistani nekin päätökset joudutaan maksamaan. Valtiossa tai kaupungissa asuminen ei riitä asianosaisuudeksi joka ikiseen valtion ja kaupungin päätökseen..
Kuntalaki 92.1 §: "Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen."

Oleellista on, onko Levä Helsingin kunnan jäsen. Sitä hän on, jos hänen kotikuntansa on Helsinki tai jos hän omistaa Helsingistä kiinteää omaisuutta.
 
Kuntalaki 92.1 §: "Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen."


No hyvä että tuli oikaistua. Alkuperäinen kommenttini kun lähti nimenomaan epäilyksestä, onko asia noin vai ei, ei tiedosta.
 
Iltalehdessä oli eilen pääkirjoitus, jonka linja poikkeaa valtamediasta huomattavasti. www.iltalehti.fi/paakirjoitus/2012072815890890_pk.shtml

Pääkirjoituksessa todetaan muun muassa, ettei kymmenien vuosien aikajänteellä tehtävä liikenne-ennuste ole luotettava, ettei automaatin supertiheä vuoroväli välttämättä toimikaan ja että länsimetron asemat on tehtävä kolmen vaunuparin mittaisina.
 
Silloin tällöin keltaisessa lehdistössäkin (yleensä kyllä vain Iltalehdessä) on pakko kirjoittaa vähän asiaa, että ajatteleva lukijakunta suostuisi vilkaisemaan lööppejä edes vasemmalla silmällään. Tässä on tämän vuoden messiaskirjoitus. Uskomattoman tiivistä asiaa. Ja raitioteiden renessanssikin on muistettu mainita.
 
HS:n mielipidesivulla on pitkin kesää käyty keskustelua automaattimetrosta ja lähinnä siihen liittyen lyhyistä laitureista. Lahdenrannan ja Kokkisen kirjoitus puolusti valittua ratkaisua, kaikki muut haluavat pidentää uuden rataosan laiturit.

Facebookiin on perustettu yhteisö tällaisella nimellä: www.facebook.com/helsinginmetro

Veikkaan, että asiasta tulee tiukka vääntö nyt vaalisyksynä. Jostain syystä virkamiesten tuttuja kortteja (kamalan kallista, enää ei pysty, turhaa) ei tunnuta nielevän, vaan poliitikot pitävät väitteitä väärinä ja sanovat sen ääneenkin. Ilmeisesti osa luottamusmiehistä voi muutakin kuin vain luottaa.
 
Iltalehdessä oli eilen pääkirjoitus, jonka linja poikkeaa valtamediasta huomattavasti. www.iltalehti.fi/paakirjoitus/2012072815890890_pk.shtml

Pääkirjoituksessa todetaan muun muassa, ettei kymmenien vuosien aikajänteellä tehtävä liikenne-ennuste ole luotettava, ettei automaatin supertiheä vuoroväli välttämättä toimikaan ja että länsimetron asemat on tehtävä kolmen vaunuparin mittaisina.
No sen verran on tekstissä kuitenkin normaalia valtamediaa, että ongelma on itsekkäiden espoolaisten syytä. Vaikka asemien lyhennyksen järkevyyttä todistelevat automaattiherrat istuvat nimenomaan Helsingissä.
 
ongelma on itsekkäiden espoolaisten syytä.

Espoossa asuvana on vain totuttava siihen, että kaikki on aina espoolaisten syytä. Espoo on helsinkiläisten syntipukki kaikkeen mahdolliseen kurjuuteen pääkaupunkiseudulla. Ratkaisuksi esitetään yhtä vääjäämättömästi Espoon liittämistä Helsinkiin.
 
Länsimetron ja automatisoinnin varikkoinvestointien lisähinnasta on tänään tällainen esitys Helsingin kaupunginhallituksen käsittelyssä:

http://yle.fi/uutiset/metrovarikon_kehittaminen_on_tulossa_suunniteltua_kalliimmaksi/6253790
http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/P...siakirja?ls=11&doc=Halke_2012-08-13_Khs_27_El

Ja onpahan Pekka Saurin esittelijäkommenteissa tällainenkin kohta:

”Liikennelaitos -liikelaitoksen valmistelu metrovarikon kehittämisen hankesuunnitelman laatimiseen liittyen on ollut sikäli puutteellista, että nyt päätettävänä olevat laajennukset olisi ollut syytä ottaa huomioon jo alkuperäistä hankesuunnitelmaa tehtäessä. Esittelijä on myös samaa mieltä talous- ja suunnittelukeskuksen kanssa siitä, että liikennelaitos - liikelaitoksen koko suunnittelujärjestelmän uudelleenarviointi investointihankkeiden kustannusarvioiden pitävyyden varmistamiseksi on tarpeen. Esittelijä on ryhtynyt asiassa toimenpiteisiin.”

Mutta mitähän ”toimenpiteitä” on todellisuudessa luvassa (ja mitä väliä niillä enää tässäkään tapauksessa on, kun kyse on jälleen kerran myöhäisestä jälkiviisaudesta)?
 
Takaisin
Ylös