Muistaakseni Kouvo on lanseerannut tämän metrokioski-nimityksen. Pitäisi kai kysyä häneltä.
Vastaan omalta osaltani, kun termiä minäkin käytin.
On helppo todeta, että tulkitsen metrokioskin jotakuinkin samoin kuin tässä jo useampi kirjoittaja. Ja kuten heidän viesteistään on käynyt selväksi, on vaikea tai mahdoton määritellä metrokioskia exaktisti. Toinen samaa tarkoittava termi on metromafia, jota on yhtä mahdoton määritellä.
Helpompi ehkä on määritellä, mitä metrokioski ei tarkoita. Ja minusta se nimenomaan ei tarkoita HKL-Metroliikenneyksikköä. Sehän ei ole ollutkaan puuhastelemassa asioita, joita metrokioski on puuhastellut ja puuhastelee. Sitä on kuvannut hyvin ainakin toimittaja Tommy Pohjola HBL:stä. Hänen jutuistaan ja blogistaan on käynyt varsin selväksi, että HKL-Metroliikenne on sivustakatsoja ja -kärsijä näissä metrokioskin asioissa.
Minusta metrokioskin määrittelyssä on sekin vaikeus, että metrokioski on luonut ”metroharhan” (vrt. HS:n taannoinen artikkeli erilaisista harhoista), joka tarkoittaa, että monet ihmiset uskovat metron olevan pelkkää hyvää ja kaikki kritiikki on pahaa ja tuomittavaa. Siten on suuri joukko ihmisiä, jotka ajattelevat ja toimivat samoin kuin metrokioski, mutta he eivät kuulu metrokioskiin, koska he eivät ole aktiivisia toimijoita, vaan seuraajia, myötäilijöitä ja luottamustoimissa tietenkin rahoituksen varmistajia.
Metroharhan uhreja ovat lähes kaikki poliitikot sekä toimittajat. Metroharhan ylläpitäminen onkin metrokioskin tärkein missio, koska sen avulla metrokioski pysyy hengissä. Eli se saa esittämänsä hankkeet läpi ja ensi päätöksen jälkeen lypsetyksi loputtomasti lisää rahaa budjettien ylityksiin ja erilaisiin ”pakollisiin” hankintoihin ja rahareikiin.
Apulaiskaupunginjohtaja Sauri puuttui viime maanantain kaupunginhallituksen kokouksessa yhteen metroharhan oireeseen, loputtomaan budjettien ylityksiin ja uusiin muka yllättäviin hankintoihin, jotka ovat välttämättömiä, mutta niistä ei alussa puhuttu mitään. Saurin kritiikin lähtökohtana oli kaupugin talous- ja suunnittelukeskuksen lausunto rahankäytöstä. Olisiko tässä merkkejä metroharhan rakoilemisesta, josta on ollut merkkejä myös HKL:n johtokunnan kriittisessä suhtautumisessa automaattihankkeeseen ja päätös lopetta hanke Siemensin kanssa.
Antero