- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Viime talvenkin suht säännöllisesti junia Vuosaaren oville sihtailleena ja ovia kaukosäätimestä käyttäneenä en kyllä havainnut kertaakaan talviolosuhteista johtunutta vikaa. Nyttemmin korjattuja yhteysongelmia kaukosäätimen kanssa kylläkin oli, ja lisäksi kollegoilta olen välillä kuullut juttua erinäisistä yksittäisistä häiriöistä, jotka ovat yleensä olleet lähinnä bitti poikittain -tyyppisiä. Kerro toki tarkemmin, jos sinulla on tietoa häiriöiden syistä.
No en tiedä. En tosin asu metroradan varrellla mutta kovina talvina 2009-2011 olosuhteet olivat sellaiset että raideliikenne Skandinaviassa yleisesti ottaen oli paikoittain romahtamisillaan. Automaattimetrosta päätetäessä ei oltu varauduttu ollenkaan sellaiseen. Tietysti manuaalimetronkin liikenne kärsii sellaisissa olosuhteissa mutta liikenteen pystyy jotenkin hoitamaan. Sinänsä viisasta että länsimetro päätettiin rakentaa kokonaan tunneliin mutta idässä metro on päälisin puolin maanpäällinen ja koko linja joutuu toimimaan sen takia itäisen osuuden määräämillä reunaehdoilla.
Kirjoitin yleisesti siitä että suuriin infrahankkeisiin liittyy riskejä ja yleensä on muotia väittää että metron tyyppisissä ne ovat suurimmat, mutta toteutuvatko riskeistä johtuvat vahingot aina varmimmin juuri metrossa?
Vahinkoja voi toteutua myös kevyemmän raideliikenteen isoissa hankinnoissa, vaikka riskit aluksi näyttäisivät pienemmiltä, kuten Variotram-raitiovaunujen hankinnassa HKL:lle 1990-luvulla osoisttautui.
Paljonkohan rahaa olisi säästetty jos Variotramit olisivat olleet niin luotettavia kuin mitä valmistaja lupasi ja HKL:n päättäjät olivat
uskoneet? Olisi vältytty kokonaan uuden vaunusarjan suunnittelulta ja tilaamiselta Transtechilta 2010-luvulla. Variotramit edustavat muotoilussa ja matkustusmukavuudessa kaikkien aikojen parhaimmiksi raitiovaunuiksi Helsingissä ja suurin piirtein metron veroista kyytiä tarjoten, mutta kun luotettavuus ei ollut vaunutyypin vahvimpia puolia niin minkäs sille voi?
t. Rainer