Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,063
Ylläoleva toisessa viestiketjussa käynnissä oleva keskustelu sai minut jälleen yhden kerran miettimään, miten usein autoton elämäntapa valitaan vapaaehtoisesti ja milloin sellaiseen joudutaan pakon sanelemana. Selostan alla omia valintojani.Mikko Laaksonen sanoi:On yksi asia, että voiko asiansa teoriassa hoitaa ilman autoa ja onnistuuko se käytännössä aktiiviväestölle - ja onko se tarpeeksi houkuttelevaa. Yllä pyrin hahmottelemaan niitä alueita, missä autoton elämäntapa on mahdollista työssäkäyvälle keskiluokalle - eli alueita joilla omien sanojesi mukaan "auton käyttö on harvinaista". Se on eri asia kuin ne alueet, joissa autoton elämäntapa on mahdollinen työttömälle, eläkeläiselle tai opiskelijalle mutta auto on välttämätön niille, joilla on siihen varaa.kuukanko sanoi:Kyllä autoton elämäntapa on mahdollista kaikkialla Helsingissä ja isossa osassa Espoota ja Vantaata. Erikseen on sitten nuo erityisen hyvän palvelun alueet, millä joukkoliikenne on niin hyvää että auton käyttäminen on harvinaista.
Oman joukkoliikenteen käyttökokemukseni perusteella Helsingin kunnassa on laajoja alueita, joilla joukkoliikenteen käyttö ei hitauden ja vaivalloisuuden takia ole todellinen vaihtoehto autolle niille, joilla on varaa autoon. Näitä alueita ovat mm. metron liityntäliikennealue sekä useat bussiliikenteen varassa olevat lähiöalueet. Näilläkin alueilla toki pärjää ilman autoa, mutta autottomuus ei ole houkutteleva vaihtoehto.
Oma autoton elämäntapani pohjautuu täysin vapaaehtoisuuteen. Klaukkalasta Haagaan muuttaessani taloudessani oli auto. Edellisessä paikassa asuessani auto oli likipitäen välttämätön väline. Nykyisestä kodistani on erinomaisen hyvät julkiset liikenneyhteydet lähes kaikkiin ilmansuuntiin, kaikista parhaat Pasilan ja Helsingin keskustan, Leppävaaran sekä Myyrmäen - Martinlaakson suuntiin. Busseilla pääsee varsin mukavasti etenkin viereisiin kaupunginosiin, mutta jopa Itäkeskukseen sekä Otaniemi - Tapiola -alueelle linjan 550 ansiosta. Näin ollen olen luopunut autostani ja sen tein määrätietoisesti.
Miten elämäntavakseen autottomuuden ottanut valitsee asuinpaikkansa? Omalla kohdallani oli jo ennen muuttoa selvää, että päämääränä on autottomuus ja kodista on oltavat asianmukaiset julkiset liikenneyhteydet tärkeisiin paikkoihin, etenkin Helsingin keskustaan. Näin asuinpaikka alkoi hahmottua (kriteereitä toki oli useita muitakin, mutta tässä arvioinnissa liikkumismahdollisuudet julkisen liikenteen turvin painoivat erityisen paljon).
Todennäköisesti tarkoituksellisesti autottomuuden valinneet pyrkivät hakeutumaan hyvin julkisten liikenneyhteyksien ulottuville. Tosin vaikka koti sijaitsisi kuinka "hyvässä" paikassa tahansa, työpaikka voikin sitten sijaita jo hankalammassa paikassa. Kodin lisäksi pitäisi valita sijainniltaan hyvä työpaikka. Helsingissä ja seudulla huomattava osa työpaikoista sijaitsee kohteissa, jonne on varsin hyvät julkiset liikenneyhteydet jopa niin, että vuorotyöhön pääsee ilman omaa autoa tai polkupyörää. Itselläni kävi hyvä tuuri tässäkin asiassa; nykyisessä firmassa aloitin noin puoli vuotta Klaukkalasta Haagaan muuttoni jälkeen. Vaikka firma on yksi ja sama, työpisteeni on vaihdellut Pohjoisen Rautatiekadun, linja-autoaseman ja Lauttasaaren välillä. Niihin kaikkiin on suomalaisen mittapuun mukaan erinomaisen hyvät liikenneyhteydet. Helsinkiläisen mittapuun mukaan tosin Lauttasaaren yhteyksissä alkaa olla parantamisen varaa; tosin saaren itäosaan (jossa työpaikkani sijaitsee) pääsee busseilla esim. Kampin Espoon terminaalilta vain muutamassa minuutissa. Ruuhka-aikaan bussimatka rautatieasemalta saaren eteläosiin voikin sitten kestää jo monta kymmentä minuuttia pahimmillaan.