Vs: Laajasalon raideyhteys
Tuo suunnitelma toistaa 1960-lukulaista ja
Smith-Polvisessa esitettyä autoilumyönteistä joukkoliikennepolitiikkaa. Olen kritisoinut sitä
lausunnoissani PLJ-suunnitelmista, koska noilla periaatteilla on tuhottu seudun korkea joukkoliikenteen käyttö. Kun väitetään, että halutaan edistää joukkoliikennettä, miksi sitten tarjotaan niitä ratkaisuja, joista on vuosikymmenten näyttö siitä, että ne heikentävät joukkoliikennettä?
Eikö olisi aika meidän kaikkien myöntää, että joukkoliikenteen käyttöasteen eivät ole tuhonneet valitut liikenneratkaisut ainoastaan, vaan pääsyyllisiä ovat yhtä lailla tämänhetkinen hajaantunut yhdyskuntarakenne, sekä autoilun halpuus ja helppous joukkoliikenteeseen verrattuna.
Jos joukkoliikenteen käyttöastetta mitatessa Helsingin rajoja supistettaisiin, niin että "Helsinki" tarkoittaisi ns paljasjalkaisten stadilaisten määritelmää eli kantakaupunkia ilman lähiöitä, niin päästäisiin hyvin korkeaan joukkoliikenteen käyttöasteeseen. Mutta jos "Helsinkinä" pidetään kaikkea mikä on 70 km säteellä keskustasta, niin ei se voi olla erityisen korkea.
Mikä on sellainen joukkoliikenteen tavoitelinjasuunnitelma, josta puuttuu kokonaan joukkoliikenteen perusta, kävelyetäisyydellä olevat yhteydet? Koko liityntärunkoverkkoajatus perustuu täysin vääriin lähtökohtiin, eli siihen, miten tehdään autoliikenteen tieverkkoa. Tieverkon hierarkia on autoilussa toimiva ratkaisu, koska auto lähtee kotipihalta ja vaihtaa sujuvasti "moodia" tonttikadulta moottoritielle. Autoliikenne ei toimi aikataulutettuna, joten sellaista elementtiä ja siihen liittyviä suureita ei ole olemassakaan autoliikenteessä. Mutta joukkoliikenteessä on, ja niillä on keskeinen merkitys, joten niitä ei voi sivuuttaa.
Ensinnäkin, eivätkö liityntäliikenteen pysäkit ole kävelyetäisyydellä sieltä missä ihmiset pääsääntöisesti asuvat?
Ja sitten, onko se tavoiteltavin asia että jokaisella on kotiovelta vaihdoton yhteys Helsingin keskustaan, jos oma työ- tai koulumatka suuntautuu lähimpään aluekeskukseen, tai vaikka Vallilaan?
Muualla on näitä samoja ajatuksia kokeiltu ja niistä on opittu. Meillä näitä suunnitelmia tekevät edelleen saman ihmiset, jotka kävivät koulunsa Smith-Polvisen aikaan. Eivätkä he ole halunneet seurata aikaa, vaan pitää jääräpäisesti kiinni siitä, minkä kerran ovat omaksuneet.
Kysymys on lähinnä siitä että lähes kaikilla 1900-luvulla syntyneillä on melko kritiikitön suhtautuminen autoihin. Sellainen joka ei pidä auton omistamista tai käyttöä joissakin tilanteissa tarpeellisena, on hyvin harvinainen poikkeus. Kaikki autonomistajat eivät suinkaan ole "autopuoluelaisia", mutta hyvin moni on sisimmässään.
Jos kysyy tyypilliseltä "autopuoluelaiselta", kuka vastaaa Helsingin keskustan liikennesuunnittelusta, niin hänen mielestään se on joku pitkätukkainen hippi, jolla ei ole edes ajokorttia.
Joukkoliikenteessä pitää välttää vaihtoja eikä luoda niitä. Siksi koko suunnitelman lähtökohta on väärä. Joukkoliikenteen väylästön pitää olla sopusoinnussa yhdyskuntarakenteen kanssa. .
"Autopuoluelaiset" ovat aina olleet sitä mieltä että Helsingin seudun yhteiskuntarakenne kehäykkösen ulkopuolella on niin väljä, että se tulisi vallan hyvin toimeen ilman minkäänlaista joukkoliikennettä, tai ainakin niin että yhteiskunnan maksama tariffituki voitaisiin lopettaa, niin että jokainen matkustaja maksaa matkansa kokonaan itse, aivan kuten useimmissa muissa kaupungeissa ja maaseudulla.
Esim Espoossa käytiin 1980-luvulla kovaa kinaa siitä, otetaanko käyttöön pk-seudun yhteinen Seutulippu ja kuukausikortit, joilla on rajoittamaton matkustusoikeus. Seutulippu olisi, jos päättäminen olisi ollut vain Helsingistä ja Vantaasta kiinni, voitu ottaa käyttöön monta vuotta aikaisemmin kuin vasta 1986, kun Espoo lopulta suostui.
"Autopuoluelaiset", jotka Espoossa vastustivat seutulippua, ja jotka olivat viimeiseen asti niskan päällä, ihmettelivät että miksi pitäisi kuntalaisten verorahoja tuhlata moiseen. Jos joutuu vaihtamaan bussia matkan aikana, niin se oli oma vika, josta joutuu itse kärsimään kukkarossaan. Niillä jotka Espoossa ei siihen aikaan ollut jostain syystä autoa käytössään (=naiset ja opiskelijat) oli siihen aikaan lähes poikeuksetta määränpäänä Helsingin keskusta, jossa oli lyhyt kävelymatka Kampin bussiasemalta, ja heitä palveli heidän mielestään parhaiten yksityinen bussiliikenne, joka ei tukea tarvinnut. Niillä joilla oli työmatka vaikka Itä- tai Pohjois-Helsinkiin käyttivät lähes poikkeuksetta omaa autoa. Monta vuotta kestävän kinastelun jälkeistä päätöstä ottaa käytöön Seutulippu Espoossa pidän jopa suurempana joukkoliikenteen voittona kuin viimevuotista päätöstä rakentaa Länsimetro.
Kun tällaista historiallista taustaa vasten tarkastelee Helsingin seudun liikenneverkon kehitystä, niin sanoisin että "Smith & Polvisella" on ollut aika mitätön rooli koko hommassa. Siinä missä Helsingin kantakaupungin sisäpuolella ja Itä-Helsingin metrolähiöissä liikennesuunnittelusta väitetään 1960-80-luvulla vastanneen ajokortittomat hipit ja S&P-byrkokraatit, niin väitän että sen ulkopuolella ovat vastanneet Autoliitto, Tie- ja Vesirakennuslaitos, Neste, Esso, Shell, Suomen Ford, GM, Volvo-Auto, Veho, Konela, Saab-Valmet jne.
Kun katselee asiaa laajemmin, koko Suomen kannalta, niin lienee selvää, että jokaisella suomalaisella on aika selkeä käsitys mikä henkilöauton merkitys on ollut Suomelle, mutta hyvin harva tuntuu ymmärtävän mikä on rautateiden tai raitiovaunujen merkitys. Jos kysyy asiasta joltain saksalaiselta tai sveitsiläiseltä, saa aivan toisenlaisia vastauksia (vai saako, en ole kysynyt pitkään aikaan). Helsinki ja kehäkolmosen sisäpuoli elää kuitenkin koko Suomea koskevan lainsäädännön ja kansantaloudellisten reunaehtojen alaisena.
Helppoahan se olisi muuten alkaa syrjiä autoilijoita erilaisin verokeinoin kehän sisäpuolella, niin että saadaan joukkoliikenteelle rahaa ja toimintaedellytyksiä, mutta kun se kehän sisäpuoli ei ole mikään oma valtio, vaan samaa Suomea kuin Töysä tai Tuupovaara, jonka liikenne hoituu kokonaan ihmisten omilla kumipyörillä. Miten se yhtälö pitää ratkaista, että kukaan ei tunne saavansa näpeilleen?
t. Rainer