Anteeksi pessimismi, mutta
Joku vuosi sitten eräs suuri espoolainen alan yritys mainosti tuotteitaan automaailman henkeen. Bussin turbosta oltiin ylpeitä ja kuljettajille luvattiin "isoa työsuhdeautoa".
Hyvä kysymys on kuitekin, mitä voisi mainostaa. Hyvää palvelua? (Iso osa alan ammattilaisista kokee "vain ajavansa".) Täsmällisyyttä? (Aina riskiaihe.) Kalustoa? (Uudet ratikat seisovat korjaamolla ja bussit ovat halvinta millä kisoissa pärjää.)
Parasta mainosta olisi se, että tuote olisi hyvä ja sitä kautta mainostaisi itse itseään. Kulkumuodot vertaillaan parhaiten työpaikkojen kahvipöydissä. Onko siellä rentoja, elämästä nauttivia joukkoliikenteen käyttäjiä, vai pakkomatkustajia, kun ukko tarvitsee auton? Tällaiset samastumisasiat ratkaisevat markkinonnissa paljon.
Joukkoliikenteen pitää olla niin hyvää, ettei sen valitsemiseen tarvita "elämäntapaa", siis jonkinlaista uskontoa, jonka nimissä hyväksyy kaikenlaista hankaluutta ja epäkohtia syyllistäen niitä, jotka eivät hyväksy.
Joku vuosi sitten eräs suuri espoolainen alan yritys mainosti tuotteitaan automaailman henkeen. Bussin turbosta oltiin ylpeitä ja kuljettajille luvattiin "isoa työsuhdeautoa".
Hyvä kysymys on kuitekin, mitä voisi mainostaa. Hyvää palvelua? (Iso osa alan ammattilaisista kokee "vain ajavansa".) Täsmällisyyttä? (Aina riskiaihe.) Kalustoa? (Uudet ratikat seisovat korjaamolla ja bussit ovat halvinta millä kisoissa pärjää.)
Parasta mainosta olisi se, että tuote olisi hyvä ja sitä kautta mainostaisi itse itseään. Kulkumuodot vertaillaan parhaiten työpaikkojen kahvipöydissä. Onko siellä rentoja, elämästä nauttivia joukkoliikenteen käyttäjiä, vai pakkomatkustajia, kun ukko tarvitsee auton? Tällaiset samastumisasiat ratkaisevat markkinonnissa paljon.
Joukkoliikenteen pitää olla niin hyvää, ettei sen valitsemiseen tarvita "elämäntapaa", siis jonkinlaista uskontoa, jonka nimissä hyväksyy kaikenlaista hankaluutta ja epäkohtia syyllistäen niitä, jotka eivät hyväksy.