Vs: Laajasalon raideyhteys
Metron huippunopeuden nostolla ei ole paljon käytännön merkitystä niin kauan kuin aikatauluteknisesti metroraiteille ei mahdu R-junien aikataululla kulkevia kulkuneuvoja. Pääradallahan R-junille ja muulle nopealle liikenteelle on oma raidepari, joka mahdollistaa "eritahtisten" junien kulkemisen.
Toki jos joka asemalla pysähtyvien junien vuoroväli laitetaan 15-30 minuuttiin kuten aikana ennen pääradan lähiliikenneraiteita, voidaan metroradallakin ajaa niin nopeaa liikennettä, että huippunopeudella on merkitystä.
Nykyiselläkin metrokalustolla päästään hyvin lähelle K-junan nopeutta, jos vaan vähennetään pysähdyksiä. Aikataulut kyllä muodostuvat tosi haasteellisiksi nykyisellä vuorovälillä.
Vertailua:
Rautatieasema - Kerava K-juna 34 min, 28,6 km, 12 pysähdystä, 50 km/h.
Rautatieasema - Mellunmäki metro 20 min, 15,2 km, 13 pysähdystä, 46 km/h.
Metron huippunopeuden nostolla ei ole paljon käytännön merkitystä niin kauan kuin aikatauluteknisesti metroraiteille ei mahdu R-junien aikataululla kulkevia kulkuneuvoja. Pääradallahan R-junille ja muulle nopealle liikenteelle on oma raidepari, joka mahdollistaa "eritahtisten" junien kulkemisen.
Toki jos joka asemalla pysähtyvien junien vuoroväli laitetaan 15-30 minuuttiin kuten aikana ennen pääradan lähiliikenneraiteita, voidaan metroradallakin ajaa niin nopeaa liikennettä, että huippunopeudella on merkitystä.
Nykyiselläkin metrokalustolla päästään hyvin lähelle K-junan nopeutta, jos vaan vähennetään pysähdyksiä. Aikataulut kyllä muodostuvat tosi haasteellisiksi nykyisellä vuorovälillä.
Vertailua:
Rautatieasema - Kerava K-juna 34 min, 28,6 km, 12 pysähdystä, 50 km/h.
Rautatieasema - Mellunmäki metro 20 min, 15,2 km, 13 pysähdystä, 46 km/h.
Viimeksi muokattu: