- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Vs: Laajasalon raideyhteys
Kyllä pystyy jos on tahtoa, ja täydentää raskaan raideliikenteen bussilla tai raitiotiellä.
Kaupalle ei ole tärkeää se, että asiakas tulee autolla, vaan se, että hän käy siellä riittävän usein. Jos kaupat pakotettaisiin kivijalkoihin ripoteltuna pitkin lähiötä kuten 40-50-luvulla vielä rakennettiin, niin niissä ei käytäisi riittävän usein, koska jos kohdalla ei ole mitään muuta kuin kauppa, ei asiakkalla ole asiaa sinne muutoin kun silloinkun ostaa ruokaa. Mutta jos saman katon alla on terveyskeskus, apteekki, kirjasto jne, niin on todennäköistä että sama asiakas käy kirjasto- tai apteekkikäynnillään myös kaupassa. Riippumatta siitä tuleeko hän autolla, dösällä, spåralla, metrolla vai kävellen. Minun johtopäätökseni: vuoria ei kannata siirtää joka Muhammetin ääreen, vaan kyllä jos vuori houkuttelee riittävästi, niin Muhammetit tulevat sinne itsekin. Se että ostoskeskuksesta kauimpana asuvat joutuvat turvautumaan huonolla säällä johonkin liikennevälineeseen on mielestäni pieni hinta sille että kauppoja ja palveluja ylipäänsä löytyy kaupunginosassa.
t. Rainer
Tässä toimii vain kysyntä ja tarjonta ja siitä seuraava hinnan määräytyminen. Joukkoliikenteeseen ja harjoitettuun joukkoliikennepolitiikkaan tämä liittyy siten, että kohtuuhintaista autotonta elämää ei voi järjestää, jos joukkoliikenne perustuu mahdollisimman kalliiseen ratkaisuun eli maksimaaliseen kapasiteettiin (= raskas raideliikenne).
Kyllä pystyy jos on tahtoa, ja täydentää raskaan raideliikenteen bussilla tai raitiotiellä.
Aurinkolahden vertailu ontuu siksi että kohde on liian uusi, ja rakennettu suhdannehuipun aikana jolloin asunntojen hinnat ovat muutenkin keskivertopalkansaajille liian kovat. Pitää odottaa parikymmentä vuotta, ennenkuin voi vertailla Aurinkolahden asuntojen hintoja muihin.En pidä esim. Aurinkolahtea enää autottomana asumisena hyvän joukkoliikennepalvelun piirissä (siis metro kävelyetäisyydellä), silti siellä uudet asunnot maksavat saman kuin vanhat kantakaupungissa.
Eihän näille alueille ole valikoitunut pelkästään autottomia ihmisiä, mutta kaikkien asukkaiden joukossa on autottomia varmasti suhteellisesti paljon enemmän kuin esim Mankkaalla tai Jollaksessa.Espoon Keskuksessa, Havukoskella, Korsossa tai Kontulassa ei taida auton omistus ja käyttö olla sen vähäisempää kuin muuallakaan esikaupunkialueilla, mikä ei tue ajatusta niistä autottomina. Eikä se ainakaan siltä näytä, kun alueilla liikkuu. Ja selitys on siinä, että ei riitä ainoastaan yhteys H:gin keskustaan, joka sekin on kävelyetäisyydellä vain pienelle osalle asukkaista.
Jossain toisessa ketjussa oli puhetta, missä täydellinen autottomuus onnistuu, ja minun vastaukseni oli Suomenlinna ja jotkut muut saaret. Mutta nyt oli kysymys, missä voi itse elä ilman autoa, ja monen muunkin kuin minun mielestäni sellaisia paikkoja löytyy.Ja huom: Autottomuus tarkoittaa myös muiden, ei vaan omaa autoa. Ei ole autotonta asumista asua ilman autoa alueella, joka on täynnä pysäköintipaikkoja ja autoja.
Monella Nimby-valittajalla on pelko siitä että alueelle muuttaa vääränlaista porukkaa, mikä laske oman asunnon arvoa ja aiheutta pahimmassa tapauksessa rikollisuutta tms. Vanhemmat Nimby-valittajat vetävät yhtäläisyysmerkkejä kaiken sosiaalisen asuuntotuotannon ja vääränlaisen porukan välillä. Usein pelot ovat täysin aiheettomia. Parempi mielestäni on, että sosiaalinen asuntotuotanto ja asuntolat ym sijoitetaan ympäri koko kaupunkia kaikentasoisille alueille eikä vain rajattuihin ghetto-alueisiin. Omaa tyhmyyttäni olen ollut Nimbyilijä itsekin. Meidän kaupunginosaan oli nimittäin pari vuotta sitten (ennenkuin itse muutimme paikkakunnalle) myönnetty lupa rakentaa ns "Ässäkoti" vähemmän varakkaille, mutta luvasta valitettiin. Eräs nainen kierteli kaikissa taloissa keräämässä nimiä valitusta varten. Vähän ajattelemattomuuttani laitoin nimeni kun kuvittelin että rakennusluvan myöntämisessä oli ollut jotain epäselvää. Myöhemmin selvisi että ei siitä ollut kysymys, vaan ainoastaan siitä että asemakaavamuutoksen vahvistaminen, jolloin asiaan olisi vielä voinut vaikuttaa, oli jäänyt kaupunginosan puuhamiehiltä ja -naisilta kokonaan huomaamatta. Sen olen myös ymmärtänyt, että "Ässäkodit" eivät ole mikään asuntoloita kaikkein pahinta kriminaaleja varten, vaan ihan tavallisia ihmisiä, ja taustalla pyöri joku uskovaisten säätiö, ja sosiaalinen kontrolli päihteiden suhteen pelaa ym, ja sellainen on ennestään mm Haagassakin.Kysymys asukkaiden laadusta tai taustasta ei liity autottomuuden mahdolisuuteen, vaan asuntopolitiikkaan ja sosiaaliseen asuntokantaan.
Ongelma on siinä, etä harva kauppaketju viitsii perustaa edes pientä elintarvikemyymälää kaupunginosaan, jossa ei ole ennestään mitään palveluja. Mutta sitten jos ihan asemakaavassa on paikka oikealle ostoskeskukselle, jonne kootaan monenlaisia kauppuja ja palveluja, myös kunnallisia, niin sitten kelpaa. Eikä näiden ostoskeskusten mitään Selloja tai Itäkeskuksia tarvitse olla, kooksi riittää tuollainen 60-luvun kyhäelmä kuten esim Munkkivuoren ostari.Palveluiden kohdalla näyttää minusta siltä, että siihenkään ei määrä vaikuta. Kaavoituksella on yritetty ja yritetään tehdä lähipalvelut mahdolliseksi, mutta kaupan ala näyttää siitä viis veisaavan. Väestön lisäys tuntuu minusta vaikuttavan peräti päin vastoin. Voidaan tehdä entistä massiivisempia kauppakeskuksia ja entistä harvempaan.
Kaupalle ei ole tärkeää se, että asiakas tulee autolla, vaan se, että hän käy siellä riittävän usein. Jos kaupat pakotettaisiin kivijalkoihin ripoteltuna pitkin lähiötä kuten 40-50-luvulla vielä rakennettiin, niin niissä ei käytäisi riittävän usein, koska jos kohdalla ei ole mitään muuta kuin kauppa, ei asiakkalla ole asiaa sinne muutoin kun silloinkun ostaa ruokaa. Mutta jos saman katon alla on terveyskeskus, apteekki, kirjasto jne, niin on todennäköistä että sama asiakas käy kirjasto- tai apteekkikäynnillään myös kaupassa. Riippumatta siitä tuleeko hän autolla, dösällä, spåralla, metrolla vai kävellen. Minun johtopäätökseni: vuoria ei kannata siirtää joka Muhammetin ääreen, vaan kyllä jos vuori houkuttelee riittävästi, niin Muhammetit tulevat sinne itsekin. Se että ostoskeskuksesta kauimpana asuvat joutuvat turvautumaan huonolla säällä johonkin liikennevälineeseen on mielestäni pieni hinta sille että kauppoja ja palveluja ylipäänsä löytyy kaupunginosassa.
Joidenkin mielestä siis Kruunuvuoren tulo on myrkkyä, mutta jos tarkemmin katsoo,niin mitkä ovat sitten vaihtoehdot? Sitten kun pienten lähikauppojen myynti hiipuu vanhan kantaväestön ikääntyessä, niin ne ennemmin tai myöhemmin panisi pillit pussiin muutenkin.Tästäkin saa esimerkin Kruunuvuorenrannasta. Se on innostanut uusimaan ja laajentamaan Laajasalon ostarin kauppakeskukseksi, jolloin muutamalla saaren lähikaupalla tulee olemaan entistä vaikeampaa.
t. Rainer