Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Laajasalon raideyhteys
Tämä on se tärkeä kysymys, koska jokainen voi itse päättää auton omistamisesta ja käyttämisestä, mutta vain yhteiskunta voi päättää siitä, että autoilun haitoista ei tarvitse kärsiä.
Edellä oleva puolestaan perustuu siihen, että yhteiskunnassa on hyväksytty, että kenellä hyvänsä on oikeus haitata muiden elämää autonsa kanssa. Aivan samoin sallittiin kenelle hyvänsä oikeus haitata toisten elämää tupakoinnilla, mutta ei sallita enää.
Antero
Ei mikään.Kysymykseni oli nimenomaan, mikä Helsingin olemassa oleva (asuin)kaupunginosa on tällä hetkellä juuri tuollainen alue?
Olen samaa mieltä, että esim. Haagassa voi elää ilman omaa autoa. Mutta olen kaiken aikaa korostanut sitä, että autottomalla alueella tarkoitetaan aluetta, jossa ei ole autoilun aiheuttamia haittoja.Pointti oli siinä, että mainitsemani esimerkkialue (Huopalahden aseman vaikutusalue) tarjoaa yhden erinomaisen mahdollisuuden autottomaan elämään. En ole missään vaiheessa väittänyt aluetta autottomaksi.
Tämä on se tärkeä kysymys, koska jokainen voi itse päättää auton omistamisesta ja käyttämisestä, mutta vain yhteiskunta voi päättää siitä, että autoilun haitoista ei tarvitse kärsiä.
Edellä oleva puolestaan perustuu siihen, että yhteiskunnassa on hyväksytty, että kenellä hyvänsä on oikeus haitata muiden elämää autonsa kanssa. Aivan samoin sallittiin kenelle hyvänsä oikeus haitata toisten elämää tupakoinnilla, mutta ei sallita enää.
Tämä on minusta väärä kysymys. Oikea kysymys on, pitääkö lapsen koulumatkasta tehdä hankala vain sen takia, että isä saa sahata joka paikkaan autollansa. Nykyään vastaus on kyllä. On tärkeämpää, että isä saa ajaa kaikkialle autolla kuin että lapset pääsevät turvallisesti ja itsenäisesti kouluun.Pitäisikö lapsen koulumatkasta tehdä erityisen vaikea vain sen takia, että isän auton sahaaminen keskittyisi reitille Landbo - Kehä III:n varsi?
Tilastot osoittavat, että nykyään valitaan asuinpaikka ja sovitetaan kulloinenkin työpaikka sen mukaan. Jos firma muuttaa, vaihdetaan työnantajaa. Tämä on hyvin keskeinen ja merkittävä yhdyskuntarakenteeseen vaikuttava muutos kulttuurissamme. Ja länsimaisessa kulttuurissa yleensä. Eli työsuhteet lyhenevät ja ihmisten asenne on muuttunut "elinikäisestä" työpaikasta ura- ja mukavuushakuisuuteen. Asuinympäristö on tärkeämpi kuin duunipaikka.Ei työpaikkoja aina ole mahdollista vaihtaa kovin helposti. Ja äkkiä käy niin, että työpaikat itse muuttavat - ulos kaupungista. Ja usein siksi, että kantakaupunkiin on niin hankala päästä autolla...
Antero