Bussi-Jokeri

Täsmennän vielä itse itsensä. Keksin nimittäin yhden syyn tuon etulinjakilven värillisen osan näkyvyysongelmaan: yleensä runkolinjat on numeroitu maailmalla mahdollisimman pienillä numeroilla, kuten 1-10, tai korkeintaan näytössä on kaksinumeroinen luku. Nyt tämä kolminumeroinen linjanumero, "550", joudutaan ahtaamaan liian kapealla fontilla, liian tiiviisti.

Vähän valitettavan tiiviiseen se numero on kyllä tungettu. Katselin itse tänään samaa asiaa, kun tulin Itäkeskuksesta 550:lla. :)
Ja huomasin, että aika orjallisesti sitä korttia lukijalla käytettiin, vaikka kautta oli voimassa. Kalliita, kultaisia minuutteja meni hukkaan! :D
 
Ja huomasin, että aika orjallisesti sitä korttia lukijalla käytettiin, vaikka kautta oli voimassa. Kalliita, kultaisia minuutteja meni hukkaan! :D
Mutta tilanne on parantunut eilisestä, jolloin yli 90% ihmisistä tuli etuovesta ja 95% näytti matkakorttia, vaikka kautta voimassa.. :).
Tänään aamulla tuli muuten ensimmäiset tarkastajat 550:ssa, taisi olla myös vartija mukana :D.
 
Täsmennän vielä itse itsensä. Keksin nimittäin yhden syyn tuon etulinjakilven värillisen osan näkyvyysongelmaan: yleensä runkolinjat on numeroitu maailmalla mahdollisimman pienillä numeroilla, kuten 1-10, tai korkeintaan näytössä on kaksinumeroinen luku. Nyt tämä kolminumeroinen linjanumero, "550", joudutaan ahtaamaan liian kapealla fontilla, liian tiiviisti.
On kyllä käsittämätöntä, miten runkolinjalle voidaan antaa tuollainen linjanumero.
 
Vs: Bussi-Jokeri eli nykyään Runkolinja 550

1. Oranssi väri on liikenneturvallisuuden kannaltakin hyvä väri
2. Punainen väri linjatunnuksen taustana on käsittämätön idea
3. Vanhemman Jokerin istuin oli mukavampi eli ergonomisemmin muotoiltu.
4. STOP- valo on tärkeä informaatio eikä sen tule vilkkua.
5. Samantien olisi voitu siirtyä siihen, että kuljettaja myy lippuja tasarahalla.
6. Polvitila on hieman pienempi kuin vanhoissa Jokereissa, mutta riittää minun kokoiselle.
7. Onko tarkoitus brandina jatkossa puhua käsitteestä Runkolinja 550 ? siis siten että Jokeri-sana jää pois.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:44 ----------

8. Ajoin kaksi matkaa uudella "postiautolla". kyytiin tuli myös kaksi tarkastajaa ja vartija . He palvelivat erittäin ystävällisesti matkustajaa, jolla oli väärä lippu. Kävivät ostamassa matkustajalle kuljettajalta lipun eivätkä perineet tarkastusmaksua. Kohdat 1 - 7 perustuvat tekemiini pikahavantoihin.
 
Mitä reittiä nuo oranssi-valkeat ajavat varikolta linjalle? Tänään tuli tyhjä tuollainen vastaan Huopalahdentiellä klo 13.25. Oliko se menossa Ruskeasuolta Otaniemeen/Westendiin?
 
Mitä reittiä nuo oranssi-valkeat ajavat varikolta linjalle? Tänään tuli tyhjä tuollainen vastaan Huopalahdentiellä klo 13.25. Oliko se menossa Ruskeasuolta Otaniemeen/Westendiin?
Jos minä ajaisin Ruskeasuon varikolta tyhjänä Westendinasemalle menisin juuri tuota reittiä. Eli: Huopalahdentieltä edelleen Kuusi- ja Lehtisaaren kautta Keilaniemeen ja siitä pienen Länsiväylän pätkän jälkeen saavutaankin määränpäähän. Tätä reittiä käytän kun on siirtoajoja Ilmalasta Westendinasemalle
 
Jos minä ajaisin Ruskeasuon varikolta tyhjänä Westendinasemalle menisin juuri tuota reittiä. Eli: Huopalahdentieltä edelleen Kuusi- ja Lehtisaaren kautta Keilaniemeen ja siitä pienen Länsiväylän pätkän jälkeen saavutaankin määränpäähän. Tätä reittiä käytän kun on siirtoajoja Ilmalasta Westendinasemalle

Mä olen yleensä ajanut Westendiin päin Huopalahdentietä, Turunväylää ja Kehä ykköstä pitkin, ja paluusuunnassa Lehtisaaren ja Kuusisaaren kautta. Jostain syystä tuosta on tullut 514:lle mennessä ihan rutiini.
 
Vs: Bussi-Jokeri eli nykyään Runkolinja 550

Tänään kohtasin oranssi-valkean Lapinmäentiellä. Siinä luki oranssilla Helsingin Bussiliikenne ja linjatunnuksen paikalla oli valkealla pohjalla sininen HelB-logo. Kun tuohon kerran saa valkoisenkin, niin eikö linjatunnusta voisi esittää ihan vaan valkoisin numeroin mustalla pohjalla? Siten se olisi kaikkein selkein. Epäilen, että siihen vielä mennään, kunhan joku näkövammaisten etujärjestö nostaa asiasta metelin.

Mä olen yleensä ajanut Westendiin päin Huopalahdentietä, Turunväylää ja Kehä ykköstä pitkin, ja paluusuunnassa Lehtisaaren ja Kuusisaaren kautta. Jostain syystä tuosta on tullut 514:lle mennessä ihan rutiini.

Saako bussipuolella päättää hallireitin itsenäisesti? Matkustajapalveluahan se hallisivu ei ole, joten siinä mielessä sillä ei ole tietenkään (yleisölle) väliä.
 
Vs: Bussi-Jokeri eli nykyään Runkolinja 550

Tänään kohtasin oranssi-valkean Lapinmäentiellä. Siinä luki oranssilla Helsingin Bussiliikenne ja linjatunnuksen paikalla oli valkealla pohjalla sininen HelB-logo. Kun tuohon kerran saa valkoisenkin, niin eikö linjatunnusta voisi esittää ihan vaan valkoisin numeroin mustalla pohjalla?

Siten se olisi kaikkein selkein.

Niin olisi, esimerkkinä vaikkapa uudet ratikat. Erittäin hyvin näkee linjan kaukaakin. Tänään pistin merkille, että minun on erittäin hankala lukea uuden 550:n linjatunnusta. Toki tiedän, että oranssi auto on aina 550, mutta noin periaatteessa linjatunnus on tehty turhan sekavaksi.
 
Vs: Bussi-Jokeri eli nykyään Runkolinja 550

339-DF sanoi:
Saako bussipuolella päättää hallireitin itsenäisesti? Matkustajapalveluahan se hallisivu ei ole, joten siinä mielessä sillä ei ole tietenkään (yleisölle) väliä.
Ennenhän myös HKL:n bussipuolella hallireitit olivat tarkoin määriteltyjä (hallireitti luki siis vuorokirjassa) ja niillä piti jopa kuljettaa matkustajia. Näin ei ole kuitenkaan enää vuosiin ollut, vaan yleensä siirtoajot tulee ajaa "nopeinta/lyhyintä mahdollista reittiä", joka on siten kuljettajan itsensä tieto-taidon ja kaupunkituntemuksen varassa.
 
On kyllä käsittämätöntä, miten runkolinjalle voidaan antaa tuollainen linjanumero.

Valitettavasti Jokeri perustuu siihen aikaan, jolloin kaksinumeroiset linjanumerot olivat yksiselitteisesti varattuja kaupunkien sisäisille linjoille. Runkolinjojen parempi numerointi vaatisi muutenkin totaalista numeroremonttia, jotta numeroista 11-20 saataisiin pois kaikki ei-runkolinjat (eli 14 ja 18 voitaisiin jättää, jos ne vain oranssitettaisiin samalla). Yksinumeroiset nyt ovat selvästi pois laskuista; ne ovat Helsingissä ratikoita. Enkä nyt tiedä onko 15 kuitenkaan sen parempi runkolinjanumero kuin 550. Ei ainakaan HSL-alueen omaksutussa kulttuurissa, jonka muuttaminen on erittäin työlästä. 550:llä vain on liikaa tunnettuutta, että sitä olisi varaa muuttaa. Olisi mielenkiintoista tehdä joskus testi ihmisille, että mainitsevat kolme ensimmäisenä mieleen tulevaa linjanumeroa. Voisin kuvitella, että 550 saa helposti paljon vastauksia.

Mutta jos numeroita lähdettäisiin muuttamaan, tekisin niistä ennemmin jonkun kirjain + numero -sarjan. Esim. A1-A9, B1-B9 tai R1-R9. A niin kuin ensimmäinen, A-luokka. B niin kuin Bussi isolla beellä. R niin kuin runkolinja.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:07 ----------

Mitä tulee niihin linjakilpiin, kokeilisin ensin vain himmentää sitä väritaustaa, jos vain paneelin tekniikka sen mahdollistaa. Luulisi, jos siitä saa eri värisävyjäkin, mutta en tiedä ovatko ne silti ihan aitoa RGB-tekniikkaa (vaikkakin toki ihan jollain eri väriavaruudella kuin vaikka RGB-näytöt).
 
Vs: Bussi-Jokeri eli nykyään Runkolinja 550

Niin olisi, esimerkkinä vaikkapa uudet ratikat. Erittäin hyvin näkee linjan kaukaakin. Tänään pistin merkille, että minun on erittäin hankala lukea uuden 550:n linjatunnusta. Toki tiedän, että oranssi auto on aina 550, mutta noin periaatteessa linjatunnus on tehty turhan sekavaksi.
Entäs sitten kun samaa reittiosuutta kulkee useita runkolinjoja?

Itse vertailin vastaantulevien bussien linjakilpien selkeyttä ja tämä "metro-oranssinpunaisella" pohjalla oleva numero "550" erottuu selkeästi vasta noi 50 metrin päässä bussista (minulla on normaali värinäkö ja selvitän testin puhtain paperin), kun taas normaalin led-kilpisen bussin numero erottuu jo hyvinkin kaukaa. Epäilen suurimpana syynä olevan nimenomaan tuon punaisen taustavärin "aggressiivisuus" (ja toki myös liian tiiviisti olevat kapeat numerot).

Olin aluksi innossani näistä värillisistä linjanumeronäytöistä, mutta nyt on kyllä myönnettävä sen olevat epäonnistunein yksityiskohta uuden runkobussilinjan, "550", lanseerauksessa.
 
Vs: Bussi-Jokeri eli nykyään Runkolinja 550

Entäs sitten kun samaa reittiosuutta kulkee useita runkolinjoja?
Silloin asia muodostuu tietenkin ongelmaksi, jos linjanäytöt ovat edelleen samanlaiset. Tarkoitin vain, että tällä hetkellä 550 on helppo tunnistaa 550:ksi ilmankin linjanäyttöä.

Olin aluksi innossani näistä värillisistä linjanumeronäytöistä, mutta nyt on kyllä myönnettävä sen olevat epäonnistunein yksityiskohta uuden runkobussilinjan, "550", lanseerauksessa.

Olen samaa mieltä.
 
Vs: Bussi-Jokeri eli nykyään Runkolinja 550

yleensä siirtoajot tulee ajaa "nopeinta/lyhyintä mahdollista reittiä", joka on siten kuljettajan itsensä tieto-taidon ja kaupunkituntemuksen varassa.

Joskus muistan Helbilläkin olleen sarjakirjoihin merkittynä reitti varikolta/-lle. Miksi lie ei enää nykyään ole?
Tuohan olisi kyllä fiksua, sillä välillä ajoajat siirtymiin on aivan hullun tiukkoja, ja olisi hyvä tietää mitä reittiä pitkin suunnittelijat ovat päässeet sellaisiin minuutti määriin. Se auttaisi myös uusia kuljettajia ja vanhojakin, jotka ajavat jotain uutta reittiä :redface:

Eilen olin kehä 1:n ja Turunväylän liittymän paikkeilla iltapäivällä kytiksellä ja vähän väliä Helsingin suunnasta kaartoi Helbin autoja siirtoajossa suuntana "Kehä 1 Länteen" ;)

Kuvitelkaapa tuohon linjakilven päälle vähän kuraa ja loskaa, sitä mitä lentää taas parin-kolmen kuukauden päästä :icon_frown:
Tässä kuvassa voi verrata kilpien näkyvyyseroa hyvin

http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=3558&title=helsingin-bussiliikenne-1335&cat=510
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös